HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför kan tv3 och inte andra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:02:40  Show Profile Send pak a Private Message
Satt nyss och tittade på tv och lade märke till att reklamen inte sprängde tvns högtalare för en gångs skull.
Har tv3 börjat fatta nu tro? Eller har det varit så en stund? Tittar sällan på tv3.
Skulle va fantastiskt om flera kunde följa efter och sänka volymen i reklampauserna. -Det verkar ju onekligen som att det går i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:09:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker att TV3 är värst, när det gäller detta.
Fruns söndags nöje "Ensam mamma söker" är nog top of the line,, Så hög reklamljud är nog tom skadligt.
Både för tittaren och TVn

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:16:21  Show Profile Send pak a Private Message
Märkligt..
Måste ha vart en engångshändelse nu då kanske.Nåt fel eller nåt.
Blev så förvånad när pauserna blev så "tama"

Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2009/09/23 :  10:59:32  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Tyvärr så är det fortfarande fjärrkontrollen som gäller när
det visas reklam. Ingen av kanalcheferna har fattat någonting.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/23 :  11:27:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Återigen så handlar det om att höras mest precis samma sak som för skivbolagen....mera loudness åt folket.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/09/23 :  11:28:00  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Eller så är det så att de genom den högre volymen vill väcka den som somnat så att man kan ta del av det värdefulla budskap som reklamen förmedlar

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/09/23 :  11:31:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Reklamen beror ju som gcs skriver knappast på inkompetens även om det är irriterande.
Jag ställer mig mer frågande till SVT:s kompetens eftersom att ABC i Sthlm på kvällen brukar vara "dubbelt så högt" som resten av programmen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/23 :  12:21:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vem som har högsta nivån mellan ABC och Rapport. Jag vet att någon sänder högre, men jag ska kolla i kväll. Vad jag vet är att ABC får nöja sig med sån apparatur som store bror SVT inte vill ha. En sak som man kan märka hos SR. Sedan man automatiserat utsändningarna så har det blivit mycket fel t.ex av typen sändningsavbrott och liknande. SVT håller på att bygga nytt PK så vi kan förvänta oss samma sak hos dom. Mindre med fast kompetent personal= spara pengar, resten kan man lägga ut på frilansarna Det här är något som regeringen har bestämt och inte SVT eller SR.. Det är klart att sånt kostar att producera lika mycket eller mera, plus allt som ligger på webben.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/23 :  15:32:06  Show Profile Send pak a Private Message
Jag tycker att det är väldans knepigt att det behöver va så i dagens ljudkomprimerande värld.
Måste väl finnas nån apparat hos tvbolagen som anpassar utsignalen till samma volym?
Har svårt att tro att det skulle va såå omöjligt att anpassa nivån.
Det finns ju midnight mode i vanliga hembiorecivers så det bör finnas liknande grejer hos bolagen tycker jag.
Men som sagt så var nivån nästan lägre igår när jag tittade på Chef Ramsey.Det var ovant

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/09/23 :  15:54:08  Show Profile Send huzze a Private Message
De får sätta dit en limiter. Då kommer all reklam distas, så lär de ändra sig kvickt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:18:27  Show Profile Send mace a Private Message
Jag läste någonstans att ljudnivån skall vara densamma men att de sänder reklamen mer komprimerad/sämre upplösning eller något åt det hållet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:44:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Nä ljudnivån är inte densamma. Det är bara det att deras nivå instrument visar samma elektriska spänning. Men eftersom nu ljudet är både komprimerat och limiterat så låter det starkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000