HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edison 12 - köra som single end ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:44:30  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, en bekant med kunskaper inom rörteknologin påpekade att min Edison 12 skulle kunna köras som Single End genom att endast bortmontera ett rör per kanal, i alla fall i teorin. Utan att känna till den exakta konstruktionen på E-12 kunde han inte garantera driftsäkerheten. Tex kanske någonting i auto-biasdesignen kunde komma i obalans (min formulering, fritt ur minnet!)

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att prova. Snabbt plockades rör 2 och 4 bort och strömmen slogs på. Och ta mig F-n om inte ljudet blev BÄTTRE ! MEN efter ca en halvtimme/fytiofem minuter dök det upp en distorsion i den vänstra kanalen så då var det bara att koppla in dom bortplockade rören, men ljudkvaliteten sjönk liksom mitt humör.

Tanken slog mig att eftersom det endast distorterade i den vänstra kanalen så kanske det skulle fungera om jag plockade ur det andra röret i vänsterkanalen i stället.
Funderingen verkställdes och distortinsfenomenet uteblev ! Välljudet återvände - Halleluja !

Men funderingen kvarstår förstås. Har denna metod någon negativ effekt - Eldar jag upp drivrören på nolltid eller riskerar jag att någonting säger POFF och Edison 12ans saga är all?

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:59:43  Show Profile Send pix a Private Message
Tror att Erik Andersson skall svara på detta, men är inte Edison 12 (20 år sedan jag ägde en sådan) en Push-pull design?
Det betyder ju att utgångstrafon saknar luftgap och kan altså inte drivas i single end
Single end kräver ju Klass A drift, vilket innebär en mkt hög tomgångsström. Detta skulle mätta kärnan i en PP-trafo
Visst finns det PP-trafos med ett litet luftgap, men inte så man kan biasera den till Klass A drift.

Jag blir väldigt konfunderad hur du kunde få något välljud ur den alls

Någon som har ett schema

Erik upplys oss!
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:04:25  Show Profile Send pix a Private Message
Sökte och fann
Schema:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65648

Men jag förstår fortafande inte hur man skall kunna biasera utgångsröret till klass A drift
Möjligen då att biasera utgångssteget till Klass A push-pull, eller att labba med att pentod vs triod koppla utgångsrören

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/09/20 21:12:48
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:48:42  Show Profile Send urban a Private Message
trodde faktiskt att detta slutsteg går i klass A
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:54:33  Show Profile Send urban a Private Message
och att det kom välljud ur den förvånade mig också! Men jag har en misstanke om att långvarig drift/misshandel på detta sätt straffar sig.
MEN, det svider att gå tillbaka till normal drift för ljudkvaliteten tappar definitivt då man gör så!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/21 :  10:16:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är inte att rekommedera att köra 12:an i SE. Som Pix mycket riktigt påpekat finns det inget luftgap i utgångstransformatorn samt att ena halvperioden inte återges på ett korrekt sätt. Hur det kan tyckas låta bättre övergår mitt förstånd, det blir ju bara disorsion av det hela samt obefintlig basåtergivning! Sätt du tillbaka rören och använd förstärkaren som det är tänkt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/21 :  10:52:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
Förutom avsaknaden av luftgap hos OPTn blir belasningsimpedansen bara 1/4 av de ursprungliga 9k(Erik?)=drygt 2kohm. Ingen stor hit för ett EL84 som trivs med 5-7kohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/21 :  11:44:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
9K delat med fyra, hamnar där någonstans ja det stämmer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7520 Posts

Posted - 2009/09/21 :  12:45:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skulle tro att han som kom med tipset har förväxlat Edison 12 med Edison 60. Den senare hade utgångsjärn med luftgap för att kunna välja koppling i slutsteget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/21 :  15:25:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Edison 60 gick att köra som parallell singelend så resonemanget stämmer inte ändå. Det låter som om det är något vajkalle på den aktuella 12:an.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/09/21 15:28:05
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/09/21 :  17:44:26  Show Profile Send urban a Private Message
Han som nämnde detta menade nog inte att jag kunde köra 12:an på det sättet, det var nog mer en syftning på det sätt som dom olika metoderna (push-pull kontra single-end)fungerar - att om jag demonterar två rör så blir det i "princip" kvar en Single-end förstärkare.
Men med dom klåfingriga fingrar jag har så kunde jag ju inte annat än testa - det sägs ju att rörförstärkare är lite tåligare !
Men att det faktiskt låter bättre kan jag bara konstatera, distorsionen kommer snabbare förstås - kan naturligtvis inte spela lika högt. Men upplevelsen av hur upplösningen är klart förbättrad är tveklös. Till och med basen upplevs som naturligare!
Och hur jag kan uppleva det här förstår jag förvånar, detta efter att ha sett era svar och frågor.
Frågan var ju bara om detta skulle vara en snabbt övergående glädje och av att döma av era insatta svar så förstår jag att så är fallet - synd , men väntat!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/21 :  17:45:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Inom parentes; på Jazzskäggs myshelg i stugan förra hösten hade jag med min Super-Priboj vilken faktiskt spelade musik utan att låta räligt men när vi tog av locket lyste bara ena utgångsröret. Alltså, ena kanalen gick som SE. Att det lät skapligt kan ju bero på att järnen är kraftigt överdimensionerade.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7520 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:22:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, det är väl inte helt hugget i sten det där med att en PP-trafo mättas och börjar dista så fort det blir lite likströmsobalans i den.
Om kärnan är stor och strömmen hyfsat låg kan det nog finnas ett visst utstyrningsområde kvar som räcker för att det ska gå att lyssna på musik. Vanliga EI-kärnor är ju inte perfekt ihopbladade heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2577 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:30:13  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Häng på en tongenerator å O-skåp så får du se hur signalen ser ut.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000