HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon D3000 Köpt :D
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/29 :  23:14:19  Show Profile Send dwain a Private Message
tackar

Har varit på min första fototur idag. Blev inte helt nöjd kan jag säga.
Tyckte det såg kanon ut i kameran men blev rätt mycket sämre på datorn. Dock får jag nog öva mer

Dock har jag en fråga. När jag nu har varit ute ikväll har det hela kvällen blinkat "Motivet är för mörkt" Har kört hela kvällen i manuellt läge. Och försöker jag köra autofokus så vill kameran inte ta bilden. Har kollat igenom manualen men kan inte förstår varför den skriver så och om det påverkar bilden?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/09/30 :  10:09:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gratulerar dwain - är övertygad om att du blir nöjd när du börjar lära dig kameran.

"Manuellt läge" - är det kamerans inställning eller objektivets som du ställt in på manuellt?

Kamerans manuella läge kan vara knivigt att hantera när man är ovan. Kör istället på P-läget. Du kan också använda Auto eller Auto med överstruken blixt om du inte vill att blixten ska poppa upp automatiskt när kameran tycker det. I alla tre fallen slipper du fundera på hur kameran exponerar. När du börjar bli varm i kläderna kan du övergå till de halvautomatiska (S- och A-lägena) och manuella (M-läget). Övergången blir lite enklare om du börjar i P-läget eftersom du där kan få bättre koll på hur kameran arbetar med ljusmätning och exponeringsstyrning än i Auto-lägena.

Kolla vilket ISO-tal du har inställt. Har du ett lågt tal kräver kameran mer ljus för att ge bra bilder. Jag brukar ha ISO 800 som normalläge. Det ger i mitt tycke den bästa balansen mellan bildkvalitet och användbarhet. I extremt ljusa situationer, till exempel ute på sjön, sänker jag ISO-talet och i mörka, till exempel i tunnlar, höjer jag det.

Mitt råd nu, är att du ställer in ISO 800 i inställningsmenyn i kameran och ställer in exponeringsratten uppe på kamerahuset på P-läge. Då borde du få hyfsade bilder i de flesta normala situationer. Samtidigt ger P-läget möjligheter att justera exponeringen som du önskar, när du kommit så långt att du vill börja experimentera med detta.

Föredrar du att arbeta med Auto så behöver du inte bry dig om ISO-talet eftersom ISO-hanteringen i det läget ingår i kamerans automatik.

Är det objektivet har jag inget råd eftersom jag alltid kört på autofokus och det fungerat bra för mig. Har inte märkt att manuell eller autofokus påverkar kamerans vilja att exponera eller inte.

Fota väl!
/Jörgen G

edit: Redigerade lite under lunchn. /J

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/09/30 13:21:05
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000