Author |
Topic  |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 21:45:14
|
I gryningen fällde jag en dovhjort med ståtlig krona. Min WW Transporter i 90 km/h Gjorde processen kort med Bambis farfar. Jag är nyss hemkommen från en grundlig genomgång och jag kom undan med en stel nacke. Bilens skador bedöms till ca:40 k. repad med nya delar. Jägaren som kom till platsen bedömde levande vikten till 250 kg,kan det stämma? Det gick åt 3 man för att få upp den på picupflaket. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
Ryssen
100.000-klubben

9059 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 21:52:04
|
Tur att du klarade dig hyffsat bra i alla fall. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 21:56:44
|
Gott att du klarade dig..
Riktigt så stora är de väl inte.. Om jag minns rätt så är det lite drygt 100Kg för en fullvuxen hane. Men jag kanske minns fel 
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2009/09/09 21:57:51 |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:04:51
|
Levandevikten stämmer nog...
Bra att du klarade dig oskadd, och har söndagsmiddan fixad, |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:07:30
|
usch,, kommer ihåg när jag en tidig morgon träffade på en vilsen 1årig älg. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:09:08
|
Jag gogglade lite på vikter och Tobbe verkar ha rätt. Men faktum är att dom två jägarna som kom orkade inte lyfta den. Ett rådjur tar man ju på axeln,men denna var stor. |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:13:08
|
Den var nog vom smälld och brunsten är på gång så jag tar nog hellre en donken Det blev nog korp käk av denna. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:15:00
|
Det enda jag lyckats meja ner är en hare. Skrället kostade mig dock runt tvåtusen spänn i plastdelar och en temperatursensor. Tog den på motorvägen i full fart... Snacka om högt kilopris.
Rådjur har ju varit ivägen mer än en gång, men än så länge har jag lyckats undvika att köra på dem. Älg har bara varit ivägen på allvar en gång, men då var det en stor och ståtlig älgtjur i sina bästa år som stod mitt på vägen när jag kom runt en kurva. Som tur var så var det inga problem att stanna och vänta på att den behagade flytta sig.
PG: Jag tror inte på 250 kg. I så fall är det miniatyrmodeller de har i parken vid Gripsholm... Kronhjorten är ju däremot större och där är nog 250 kg inte en otrolig vikt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 22:24:22
|
Jag ska se om jag kan skramla fram några bilder på hjorten och bilen imorrn. |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2009/09/10 : 07:11:48
|
Dovhjortar är inte små.. Vintertid när man åker mellan Åtvidaberg o till mitt hus i Björkfors så brukar man se ett gäng. Allt från några stycken till riktigt stora flockar. Tyvärr så gillar dovhjortar att stå på vägen o inte vill de flytta sig.. De är lite som renar  |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/09/10 : 07:37:57
|
lite under 200 kg kan enskillda X nog komma upp till. Vill minnas att Morfar pangade ett par med runt den vikten, kanske nagot mindre.
Hur som helst sa har du haft tur som inte skadade dig mer an en stel nacke, hade den gatt igen rutan............... |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
MaZ
Member

142 Posts |
Posted - 2009/09/10 : 16:46:03
|
Transporter? Den har väl ungefär 3cm krockzon? :|
Får man verkligen ta med sig krockdödade djur? Trodde dom gick till markägaren. Krockdödat är väl inget man äter iof... |
 |
|
bmxx
Member

256 Posts |
Posted - 2009/09/10 : 17:15:49
|
jag och frugan åkte tåg mellan åre och östersund för två vintrar sedan, vi hade kommit några mil då hon utbrister "å titta renbejbisar" och pekade ner mot isen. bara några tiondelar efter att hon avslutat meningen hör vi ett dovt bånk-ljud och så flyger det förbi flera hundra vita pälstussar utanför tågfönstret.
det var ju ganska rått men jag kunde inte hålla mej för skratt åt timingen (frugan höll sej dock utan problem ). |
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
 |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 16:02:20
|
Slutet gott allting gott
 Nacken blev röntgad och den känns bra. Bilen blev som ny,nu är den även städad från topp till tå I skåpet är det oxå ordning på alla maskiner o verktyg Fälgarna från skroten lyfte utseendet ett snäpp till |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 19:20:17
|
quote: Tur att du satt i en Transporter, hade det vart en WW Polo hade det kunna gått riktigt illa.
Va f'n jag har en polo den verkar säkrare än den andra bilen jag hade innan.
Köra på ett djur med en bil är väl ingen jag körde över en vildsvins kulting i skogen med MTB'n ni kan säkert gissa vilket liv det blev med riska att få med suggan att göra fick jag snabbt avlägsna mig från platsen.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 19:35:59
|
quote: jag körde över en vildsvins kulting i skogen med MTB'n
När jag gick i kanske femman eller så körde jag över en några år yngre förmåga som var ute och sprang runt sjön hemma. Han bytte sida på stigen precis när jag kom och hamnade därmed under MTB:n. Han grinade på granska bra också...
Bäst att påpeka att några övriga likheter med vildsvinet känner jag inte till. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 20:48:23
|
quote: Krockdödat är väl inget man äter iof...
Lite mindre tungmetaller iaf |
 |
|
|
Topic  |
|