HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon D3000 Köpt :D
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/21 :  01:29:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Har som det är nu en Sony h-10 kompaktkamera jag fotar med. Dock ska det sägas att jag är grymt nöjd och imponerad över vad denna kan göra. Jag kör den i manuellt läge där jag kan ställa en del grejer iaf.

Tanken var att köpa en lite rejälare systemkamera.
Frågan är kommer en Nikon D3000 göra ett bra jobb om man är hobbyfotograf?

Och vad hade ni rekommenderat. Antingen 18-55 original Nikon optik eller 18-200 + makro Tamron optik?

Jag gillar att ha möjligheten till både bra zoom (10ggr på Sonyn) och att köra makro (2cm närgräns på Sonyn)

Är helt ny när det gäller just denna bit och känner att jag inte gärna vill köpa något jag senare blir missnöjd med

Så tipps och råd mottages tacksamt

Edited by - dwain on 2009/09/29 10:44:08

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/09/21 :  23:32:57  Show Profile Send edison a Private Message
Tja, är nog bättre köpa en D5000 med Nikons 18-105 optik.Kortare zoom (än Tamron 18-200) men en hygglig bit bättre kvalitet.
(Inget direkt fel med 18-55VR men då kommer du fortare att "behöva" köpa ett tele).

Kameran är bra men exakt hur den passar dej (typ hur du tycker den är att hålla/manövrera) är en annan sak.Trevligare AF än D60/D40 har den fått iaf...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/09/21 23:35:30
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  00:20:32  Show Profile Send dwain a Private Message
D5000 har varit i tankarna. Dock är den rätt dyr. Tyvärr är det pengarna som styr

Men vad rekommenderar du?
Köpa kameran med original optik och sen i framtiden skaffa bättre. Eller köpa kameran med tamron optiken. Fick ett paketpris där på 7500 ca.

Kanske man kan hitta D5000 till vettiga pengar? Har inte direkt kollat det

Har varit lite och tittat på D3000 och den är verkligen fin
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:32:03  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Som den här gubben alltid säger, köp ingen utan inbyggd autofokusmotor. Finns så massa fina gamla AF objektiv till Nikon/Canon men dom behöver hjälp från kamerahuset. Och en beg D80 är ett bra alternativ.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/09/22 :  11:03:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Finns så massa fina gamla AF objektiv till Nikon/Canon men dom behöver hjälp från kamerahuset.

Nu har du ju lite fel. Canon har inte det här "problemet" eftersom de satte alla med manuella objektiv i sjön och bytte fattning när autofokusen om. De har alltid haft motor i objektivet. Nikon har som sagt däremot systemet med motor i huset i stället för objektivet på äldre objektiv.

Frågan man bör ställa sig är då om man är intresserad av att köpa äldre objektiv eller inte. Alla köper ju faktiskt inte på sig en massa gamla objektiv...
Själv vill jag inte vara utan motor i huset för det blir lite jobbigt då bara ett av mina objektiv har inbyggd motor.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/09/22 :  11:10:09  Show Profile Send drkim a Private Message
Varför inte fortsätta med Sony, om det är det du har idag och är nöjd?

Har själv en A100 och köpt på mig lite äldre Minoltaobjektiv, prisvärt och funkar hur bra som helst...

A100 var Sonys första systemkamera, och jag skulle tro att de nya modellerna är ännu bättre - fingrat lite på min kompis A700 - den är grym...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/09/22 :  11:21:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Varför inte fortsätta med Sony, om det är det du har idag och är nöjd?

Det argumentet är inte särskilt bra tycker jag eftersom kompaktkamerorna och systemkamerorna hos tillverkarna inte har så värst mycket med varandra att göra.
Därmed inte sagt att det är något fel på Sony. Alla systemkameror är bra till skillnad från kompaktkameraträsket, även om de såklart har lite olika egenskaper och egenheter. Vad man bör välja handlar rätt mycket om tycke och smak, om det är några speciella objektiv man vill ha och om det är några särskilda egenskaper som är prioriterade.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:15:32  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu blev det lite drag i tråden

Tanken var att köra Nikon mest för att jag har två kompisar som äger Nikon och som även äger en hel del objektiv vilket gör att jag kan låna dessa

Frågan är om man verkligen vågar köpa beggat?

En kamera har tydligen bara en viss livslängd av vad jag kan läsa mig till och en beggad är väll kanske dumt då?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:27:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
I min värld hade valet varit enkelt.

Canon G11. 6500kr och du har en riktigt seriös kamera.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9765183

Artphotography
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:31:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"En kamera har tydligen bara en viss livslängd av vad jag kan läsa mig till och en beggad är väll kanske dumt då?"

Det finns ingen viss livslängd på en kamera. Speciellt inte på en systemkamera.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:45:55  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa begagnat. Jag har en gammal F90X (för 35 mm film) och en F70D. Båda har jag slitit otroligt hårt på i både marin- och fjällmiljö då jag haft med dem både på äventyr och i jobbet (sjöräddning och försvaret mm). Båda har överlevt hårda slag, regn och till och med överspolning med saltvatten!

Det fina med att skaffa ett av Nikonhusen med inbyggd fokuseringsmotor är att det finns många begagnade AF-objektiv till en billig peng att leta efter. De tecknar ofta skarpare än vad nya billiga dito gör och håller ofta hög kvalité. Nackdelen är att de inte är lika snabba i fokuseringen men det upplever jag sällan som ett problem.

Jag håller helt med om att beg. D80-hus är mycket kamera för pengarna har fotat mycket med den. Akta dig dock lite för allt för stort zoomomfång. Skaffa hellre två objektiv istället för en superzoom. Ex 18-70/105 och 70-200/300. Skickar du på en extern blixt också kommer det dröja länge innan du behöver uppgradera dig som hobbyfotograf.

Edit: Vill bara kommentera att jag inte har någon personlig erfarenhet av D3000:an

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2009/09/22 13:46:47
Go to Top of Page

ztenlund

8779 Posts

Posted - 2009/09/22 :  14:03:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Det finns ingen viss livslängd på en kamera. Speciellt inte på en systemkamera.

Nja, slutaren har en begränsad livslängd i antal tagna bilder, om än längre än vad de flesta någonsin kommer upp i. Ingenting mekaniskt har obegränsad livslängd. Den går ju att byta förstås, men det kostar ju lite.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  15:21:12  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu blir jag nyfiken Burmester. Varför rekommenderar du denna kamera?
Tanken var att komma väck från kompakt-kamera biten då jag känner att visst Sonyn tar grymma bilder på många punkter men samtidigt vill jag kunna meka mer själv och fram för allt få en snabbare kamera

Med andra ord kan ni rekommendera att man köper beggat också?
Då spar man helt klart en slant
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:25:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ifall man behöver andra bränvidder än vad Canon G11 erbjuder så är den givetvis fel, MEN, G10:ans optik är riktigt bra och på G11 ska de ha vässat den ytterliggare. Optiken har stor betydelse och jag vågar påstå att denna optik är vassare än alla märkens kitobjektiv till enklare systemkameror.
Det är första gången i historien som bildbyrås och reklambyrås kommer att acceptera bilder från en kompaktkamera. Finns givetvis undantag, men generellt är det så.
Kameran erbjuder manuella inställningar för att kunna styra resultatet precis som du vill, för seriösa och genomtänkta bilder både utomhus och t o m i studio. Samtidigt som man kan fortsätta ta med den lilla, smidiga, kompakten på fester och dylikt och använda helautomatik och skita i tekniken.
Huset har mycket hög kvalitetskänsla, långt bättre än de enklare systemkamerorna.

Jag ska köpa en som backup kamera.

Artphotography
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  23:10:05  Show Profile Send dwain a Private Message
Ush nu blir jag villrådig.

När en proffsfotograf rekommenderar en kamera så blir man klart nyfiken.

Samtidigt så känner jag att jag vill ha den där känslan som man får när man kan ställa in precis allt och ta foton snabbt.

Kollade lite bilder från cyberphoto på modellen innan g11an och den tar sanslöst bra foton. Dock så är det bara fåtal foton de tagit så svårt att se hur den verkligen gör sig.

Jag länkar till min fotosida på flickr så får ni en ide om vad jag fotar

http://www.flickr.com/photos/34727845@N04/?saved=1
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/09/23 :  00:04:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dwain - Jag tycker du ska köpa en systemkamera. Möjligheterna med att kunna byta olika objektiv tycker jag överväger till dess fördel. Det blir helt enkelt roligare att fotografera. En bra kompaktkamera är precis som Burmäster skriver - en bra backup och praktisk i vissa sammanhang. Men inte lika rolig...

Jag har ingen erfarenhet av D3000 men köpte föregångaren D60 när jag bestämde mig för ett drygt år sedan. Det har jag inte ångrat. Kan inte tänka mig att D3000 är en sämre ingångskamera än D60. Men glöm inte att klämma och känna för att utröna om kameran och placeringen av knappar passar dina händer. Det är viktigare än man tror när man nybörjare. Känns det inte bra med någon Nikonmodell du tycker du har råd med, ska du överväga att skaffa ett annat märke som passar dig bättre. Även om det innebär att du inte kan låna objektiv av dina kompisar.

Att du ska försöka hålla dig till Nikon tycker annars jag är självklart eftersom du har objektivlånemöjligheterna. Låna så mycket du kan och kom underfund med vilka objektiv du ska utöka din egen arsenal med.

Att D3000 inte har inbyggd autofokusmotor tycker jag inte du ska bry dig om nu. Blir du biten av fotograferandet kommer du ändå vilja köpa upp dig på ett bättre hus än vad en beggad D80 är. De moderna objektiven är tillräckligt bra för att du ska både ska vilja lära dig fotografera och förkovra dig i det. Du kan använda motorobjektiven även på ett bättre hus.

Köper du en D3000 tycker jag att du ska överväga att bestycka den med Nikons 18-105 istället för den vanligare 18-55:an. Dels upplever jag att 18-105:an är bättre - skarpare, snyggare oskärpa och sån't. Dessutom tyckte jag att 55mm var för kort längsta brännvidd för ett allroundobjektiv. Jag har samma tveksamhet som andra redan påtalat för allt för stora zoomomfång (Fast brorsan, som var lika mycket nybörjare i våras som du är nu dwain, kör med 18-200 på sin D90 och trivs med det.)

Glöm inte UV-filtret att sätta framför objektivet. Det påverkar inte bilderna negativt samt skyddar frontlinsen på objektivet från smuts och repor.

Uuups vad detta blev långt. Men hoppas det finns något korn du kan ha nytta av.

Natti, natti...
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/09/23 00:11:25
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/09/23 :  00:57:08  Show Profile Send edison a Private Message
DWAIN:
Shit X 1000, jag hade D3000 i tankarna (du nämnde ju den bla) men råkade skriva D5000...sorry!

Angående 18-200:or, det är "viss" skillnad på Nikons 18-200VR och Tamrons 18-200...inte bara i pengar...

Å snackar vi lite mer "budget" så tycker iaf jag att Nikon 18-105:an är "THE one" (som start, vad man sen tar sej för visar sej...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/09/23 01:05:28
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/09/23 :  07:21:26  Show Profile Send modernman a Private Message
Vill bara tipsa om Sony A 200 alt. A 300. Köpte själv A 200 då jag hade ett gammalt Minolta-zoom liggandes. Upplever A 200:an som ett mycket kompetent insteg i systemkameravärlden. Testa den om ni har möjlighet!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/09/23 :  16:30:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har också hört begränsad livslängd, men den ligger nog långt bort. Vi har tagit ca 30 000 bilder med vår D80, o inte missar den en. Det fel vi har på den är att den vill inte hålla fast minneskortet. Kör aldrig med kabel utan sätter alltid kortet direkt i datorn. Så det har ju blivit en del ut och insättningar. Tror inte det är en dyrare sak att åtgärda men man ska vara av med kameran en stund också.
Kolla vad kompisarna har för objektiv, är det bara med AF-motor så köp en 3000 om du tycker den känns bra/för liten för mig tycker inte den ligger lika bra i händerna som dom större.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/28 :  00:54:52  Show Profile Send dwain a Private Message
Jaha imorrn blir det nog en Nikon D3000. Dock är jag fortfarande i stadiet att jag funderar på om det är värt pengarna.

Är sjukt orolig att jag inte ska bli nöjd om jag köper kameran. Vill inte köpa något som är sämre än Sonyn jag har. Nu vet jag om att Nikon kameran bör vara bättre och att den säkert kommer vara bättre. Men samtidigt blir jag lika förundrad varje gång över hur bra bilder Sonyn tar.

Svårt dilemma detta med att köpa kamera
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/28 :  08:58:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror inte du behöver vara orolig över att du inte ska vara nöjd med bildkvaliten. Det som eventuellt kan vara oroande är exponeringar(DSLR exponerar oftast annorlunda än P&S-kameror) vilket gör att efterarbetet är väsentligt mycket högre med en DSLR.
Det är väldigt belönande och jag tror inte du kommer ångra att du bytte
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/09/28 :  09:32:10  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Det som eventuellt kan vara oroande är exponeringar(DSLR exponerar oftast annorlunda än P&S-kameror)

Som Lovan säger...de är oftast inställda på att överexponera litegrann. De flesta som inte har så höga krav struntar i om högdagrar bränns ut bara man kan se ansikten (inte är underexponerade). I alla fall är det så på mina Canon-kompakter.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/09/28 :  15:55:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Roq, å andra sidan kan man få spegelreflexerna att mäta ljuset precis där man vill - t ex i ansiktet - och få det perfekt!

dwain, när du börjar plåta med Nikon D3000 kommer du att märka att det går att få ännu bättre bilder än med Sonyn...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/28 :  18:15:54  Show Profile Send dwain a Private Message
Jaha då var det kört. Nu är jag ägare till en st Nikon D3000 med orginal 18-55 utan VR. Gav 5lök. Tanken är att köpa någon roligare optik sen men först ska jag se vad jag ska ha och kanske främst lära mig kameran. Har tagit lite bilder idag och de bli helt ok men långt ifrån jättebra dock har jag kört utan blixt och i det läget klarar sonyn inte ens av att leverera en vettig bild.

Detta ska bli sjukt spännande

Får tacka för alla råd jag fått. Det har gjort beslutet att köpa denna kamera enklare

Nu kommer jag säkert behöva lite hjälp att komma igång och få bra bilder men det löser sig säkert
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2009/09/29 :  15:03:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Grattis

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/09/29 :  18:34:54  Show Profile Send ninja a Private Message
DigitalFotografi av Scott Kellby

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000