Author |
Topic  |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 08:54:47
|
Har en 9-3 etanolsnurra och det sitter en motorvärmare i bilen. Har även installerat timer via färddator så man kan ställa in när den ska gå på.
Nu till det "roliga":
Har testat i två dagar nu och motorvärmaren har gått på 06-30 ena dagen, 06.00 andra dagen. Värmaren har då varit igång ca 1 timma.
Det första som händer är att bilen knappt går att starta. Den står och harvar på startmotorn en bra stund, tänder till, slocknar och efter ett par försök går han igång. Motorn bluddrar och spikar, känns kraftlös och det mest intressanta är att motorn är svinkall. Tar lika lång tid på sig att bli uppvärmd som vanligt.
Något måste ju vara åt h-e felkopplat under huven för såhär ska det väl inte vara?
Saab-verkstan här i stan är totalt hjärndöda och ser de inga felkoder i sin lilla dator är det inget fel på bilen... 
Ska försöka ta ett varv till med verkstadschefen istället för deras underhuggare och se vad han säger.
Vad har ni för erfarenheter av motorvärmare? Någon som har eller har haft samma bekymmer som jag? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
mace
London calling
    
5296 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 08:59:34
|
Motorvärmare, Diesel, 90-tal,= Bara goda erfarenheter
: |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 09:04:03
|
Du fick iaf nån form av värme från den? 
Det får inte jag...
Har apparaterna blivit sämre med åren? Måste den vara igång halva natten för att få upp tempen? Senaste dygnen har tempen legat på mellan 0-3 grader på morgonen, så direkt svinkallt har det inte varit. Man undrar ju hur det funkar när det är -10 och -20 grader ute... Suck... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Kmj
Member
    
2870 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 09:05:35
|
Jag har bara god erfarenhet jag med. På Toyota corolla samt Volvo amazon. Men i dessa fallen var det ingen timer inbyggd utan det var en "vanlig" sak för 30-40:- som satt på väggsidan. |
.....where the music comes to die. |
 |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 09:08:17
|
Har även provat den innan jag satte i timern. Samma resultat. Då var sladden i väggen i ca fyra timmar innan jag provade och då var motortempen en tid efter start på ungefär 1/3 av normaltemp... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Mirage
Member
    
493 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 09:22:00
|
Elektriska motorvärmare har tyvärr blivit betydligt sämre de senaste åren. Tidigare använde man sig i första hand av insticksvärmare i motorblocket, ungefär som en doppvärmare. Dessa sattes antingen i en frostplugg eller ett gängat hål avsett för värmare. Nu har man mer och mer gått över till värmare som sitter utanpå motorblocket, en metallklump med ett värmeelement ingjutet. Dessa är betydligt mindre effektiva än de som kommer i direktkontakt med kylvattnet. Tidningen Vi Bilägare testade detta för ett par år sen och kom fram till att värmare av den senare typen ofta var i princip verkanslösa.
De skäl jag hört för att man bytt typ av värmare är att många moderna motorer saknar lämplig plats att sätta värmaren i blocket. Ett annat skulle vara miljö och arbetsmiljö för mekaniker. Glykol kan släppas ut när man monterar värmaren och mekanikern får stå och söla med glykol, det är ju bättre för hans hälsa att felsöka via datorn.... Man kan ju fråga sig hur stor miljövinsten är när strömmen går till att elda för kråkorna?
Det bästa alternativet idag är värmare som sitter på en kylarslang, de har då ett värmeelement i vattnet i en slang. Kallas slangvärmare och ger skaplig cirkulation på vattnet (jag har en sån). Bäst var dock de gamla värmarna i blocket, det är inte alltid utvecklingen går framåt! |
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
    
3656 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 10:17:58
|
Om du bara har etanol i tanken är bilen mycket svårstartad vid lägre temperaturer. Enklast under den kalla perioden är att köra på 95 eller en mix av etanol och 95. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 10:31:40
|
Frun har kört 9-3 2.0t BioPwr med E85 sedan december förra året, vissa dagar med "di" som vi kallar det, andra inte.....hon har inte klagat på sådant du beskriver ovan.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
    
20859 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 10:42:26
|
Ska inte den ökade mängden bensin i E85 under vintern fixa dessa problem ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Magils
Member
    
7061 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
    
8779 Posts |
|
Mirage
Member
    
493 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 11:13:51
|
Jag hade en sån där Saab 95 2006 Bio och åkte med ett år. Tankade i princip bara E85 (E75) och hade aldrig några startproblem, och det var ändå en del kalla nätter i Värmland då. Jag tänkte att det berodde på att jag hade motorvärmaren i för det mesta (hade också tidur i färddatorn), men den kanske inte gjorde så mycket nytta.... Det jag menar är att det nästan verkar som det är något fel på din bil om den inte startar nu på E85 (E75).
Själv är jag kronisk användare av motor- och kupévärmare från c:a plus 10 grader, det är skönt när det är varmt. Har både elektrisk och dieseldriven värmare i nuvarande bilen.  |
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
    
3656 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 12:29:05
|
Vi har en "biobil" (SAAB 9-5) på jobbet som varit mycket trögstartad och allmänt trött vid körning. Den var in på verksta'n för service pga detta, men de hittade inga fel. Deras slutsats var att den körts för mycket på E85. Rekommendation var att köra på 95 oktan en tid så skulle det fixa till sig. :-) |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 12:50:28
|
Ja, denna bilen jag har (en 2008, gått 4500 mil) är en ständig källa till irritation.
Stolen gnekar, ratten gnekar, inredningen gnekar... Fick dörrhandtaget i näven första veckan, bilen har gått som en påse skridskor vid vissa tillfällen (varmt som kallt ute), xenonlamporna var felinställda från fabrik och pekade rakt ner i asfalten... Och nu motorvärmaren.
Det mesta känns sladdrigt och lealöst i bilen - ungefär som den gått 25.000 mil...
Nej, Saab hade inte en bra dag när de byggde min bil.
Det kanske är så att moderna värmare helt enkelt är kass? Sambon har värmare i sin V50, ska prova den och se om det är samma "fel". |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
CC
Member
    
3984 Posts |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 13:07:44
|
Fick prata med en vettig människa på Biva nu idag. Det är tydligen en mjukvarugrej att det inte funkar. Ska ha blivit åtgärdat vid service, men tydligen har meken missat det så jag ska slänga in bilen på torsdag så får vi se om det löser sig...
Märkligt att alla fel är datafel i bilarna numera. Tacka vet jag förr då man kunde skruva på en skruv för att lösa problemet. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås
    
3656 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 19:24:41
|
quote: Tacka vet jag förr då man kunde skruva på en skruv för att lösa problemet.
Den typen av bilar kan du köpa i dag också om du är beredd att avstå från alla elektronik och andra nymodigheter.  |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
ud
Member
    
894 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 20:48:40
|
quote: Har en 9-3 etanolsnurra och det sitter en motorvärmare i bilen. Har även installerat timer via färddator så man kan ställa in när den ska gå på.
Volvo V50 diesel. Jag ställer in på timern när jag vill ha den varm och då känner den av, och startar värmaren när den behöver, beroende på yttertemp. Funkar klockrent |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
 |
|
OcA
Member
    
2184 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 14:08:32
|
Hm... Kan det vara så att timern i färddatorn helt enkelt anger när bilen ska vara varm och inte när jag vill att värmaren ska gå giång? 
Kanske ska läsa manualen innan man börjar käfta... 
Det förklarar avsaknaden av värme i bilen, men inte att den går som skit när man startar den. Hoppas ny mjukvara löser det senare problemet. Ska kolla manualen och se vad det står i den...  |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
    
8779 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 14:27:38
|
quote: Hm... Kan det vara så att timern i färddatorn helt enkelt anger när bilen ska vara varm och inte när jag vill att värmaren ska gå giång? 
Så fungerar motorvärmarstolparna vi har här. De har ju ingen avkänning av yttertemperatur eller liknande, men man ställer in avresetiden och så slår de på tre timmar innan angiven tid. Nu ställer jag inte alltid in den på avresetiden utan kompenserar. Tre timmar är ju lite löjeväckande om det är fem grader ute...
För övrigt är de riktigt dryga att ställa in tiden på. Hur kul är det att stå utan handskar och trycka på en iskall metallplatta i 20 minus. Det är nämligen rätt svårt med hanskar... Den andra handen går åt till att hålla upp det iskalla locket och ryggen skall också böjas i någon omöjlig position för att se vad man ställer in eftersom stolpen är i lagom höjd för en 5-åring.  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
MaZ
Member
   
142 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 14:31:12
|
Man brukar ställa in när man vill ha den varm.
Ett lite dåligt batteri på det kan ge de problem som du beskriver, även när bilen har startat kan man ha massa konstiga elfel pga ett dåligt batteri. |
 |
|
|
Topic  |
|