HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampling av CD!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/06 :  14:24:30  Show Profile Send millenniumking a Private Message
På min Shanling CD300 har jag möjligheten att välja att uppsampla signalen (24bit/192kHz) eller inte. Någon annan som har valbar uppsampling på sin spelare? Hur upplever ni skillnaden mellan ej uppsamplat/uppsamplat?

Jag tycker mig höra väldigt små subtila skillnader men jag är inte helt säker på att jag kan lita på mina hörselintryck! Hur upplever ni andra skillnaderna?

Själv tycker jag att med uppsampling blir ljudet lite lite varmare, något mer lugnt och tillbakalutat, lite "lenare" för örat. Möjligtvis att transienter hörs lite lite lite tydligare. Jag är dock inte helt säker på vad jag föredrar, det varierar lite med vilken musik som spelas.

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/06 :  15:17:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är nog systemberoende vilket man föredrar. Så upplever jag "SOFT" och "SHARP" filterinställningen på min Onkyo DX-7555. Soft funkar bättre i mitt stora system och sharp i mitt lilla.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/10/06 :  17:07:33  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Tycker lite som du att uppsamplat blir ngt luftigare gyllene och mer polerat, medans "rå" 16/44.1 tenderar ge lite mer riv och driv

så hårdrock,punk och annat dyl osamplat och för finare/glesare och/eller mer välinspelad musik uppsamplat ( generalisering efter mina intryck)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/10/06 :  20:18:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Menar ni verkligen att omvandlingen sker vid 44kHz om man stännger av upsamplingen?
Omvandling VID 44Kz övergav man ju redan vid andra generationens cd-spelare genom att man införde oversampling.
Detta för att slippa branta brickwall-filter som försörde ljudet. Jag begriper inte det här. Är det någon som vet vad som händer när man stänger av upsamplingen? Går man över till oversampling eller sker omvandlingen vid 44kHz?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/10/07 :  13:47:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Björn-Ola: Det man gör är att man har ett svagare filter och lever med distortionen istället.

Edited by - Lovan on 2009/10/07 13:48:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/10/07 :  17:57:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns ju t.o.m. filterlösa dacar. Jag har för mig att Audionote hade en sådan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/10/07 :  18:02:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Och hur fungerar filter i en CD-spelare som är 1bitars stream?(Bitstream)
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/07 :  18:54:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tror att det filtret är mycket flackare / enklare och det påverkar ljudet i mindre omfattning. Bitstream är dock rejält frånåkt av moderna 24 bit 192 kHz DAC:ar och finns inte att få tag i idag.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/10/08 :  22:11:35  Show Profile Send bmxx a Private Message
var det inte någon som kom med en förträfflig förklaring på allt detta för någon månad sedan.
tror att det var i en tråd om dac:ar..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/10/08 :  22:37:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man har en bra extern DA spelar det väl ingen roll vad som sitter i spelaren. För min del använder jag aldrig spelarens analoga utgång. Det är egentligen bara vid avspelning av en DVD-A eller SACD som man blir tvungen att lita till det som finns i maskinen. För min del så har jag tre olika DA:an och vad som händer invärtes vid omvandlingen vet inte jag, huvudsaken är att det låter bra vilket det också gör och jag är nöjd med det.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/10/10 :  00:17:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bitstream behöver inte ha lika brant filter iomed att den jobbar på en multipel av frekvensen ungefär som oversampling(men arbetar bara med en bit istället).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000