Jag har skaffat mig en gammal Siemens E600 dator som jag ska ha som ren surf o mätdator. På datorn sitter det en etikett med en licensnyckel till Win XP pro. Har pratat med både Microsoft o Fujitsu o har fått svaret att jag måste ha en XP skiva som passar till Fujitsu Siemens
Så är det någon som har en sådan skiva o vill göra en kopia till mig??? Licensen har jag ju redan
Fujitsu vill ha 450:- för att skicka mig en skiva...
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Förstås inte riktigt varför du måste ha det, vilken som helst skiva (XP Pro) borde fungera och vara OK laglig så länge du skriver in rätt produktnyckel (?)
Visst, på Fujitsu-skivan finns förmodligen lite produktspecifika drivrutiner inlagda men det lär inte vara något som du inte kan lägga in manuellt på egen hand.
Jag har en XP pro skiva men när jag försöker köra med den så säger den ifrån när jag skriver in licensnyckeln. Svaret jag fick från Microsoft är att HP o Fujitsu Siemens har en XP variant som kräver att det är en skiva från dem. Dock så ska den inte behöva vara matchad till datorn utan bara fabrikat.
Men om det verkligen är så eller inte vet jag inte. Har tyvärr ingen bra koll på sådant här..
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Är väl ett sätt att tvinga folk att använda den vanligtvis medföljande återställnings-CDn som kommer med respektive fabrikat och inte bara installerar vissa drivrutiner utan även andra småprogram som ingår vid nyköpet.
Sicka dumheter! Det är inga som helst problem med att köra valfri xp-skiva till en pc så länge den klarar att dra runt xp som operativ. Att din nyckel sedan inte fungerar till vilken version av xp som helst kan vara frustrerande innan du hittar rätt version. Kan vara lättare att välja valfritt på nätet (vågar jag föreslå tinyxp?) ...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -