HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vaccin mot svininfluensa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

global
Member

314 Posts

Posted - 2009/11/06 :  20:02:58  Show Profile Send global a Private Message
Roq

Menar du att 6071 har dött i Sverige har dött av influensan?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/11/06 :  20:46:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:

Nä det är totalt över hela världen. Tar man en "vanlig" influensa så stryker det med runt ett par tusen i Sverige varje gång men det berättas inte.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:33:16  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:

Nej, i världen. (WHO)
I Sverige är det väl inte mer än 3 än så länge?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2009/11/06 :  23:00:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
I Sverige är det väl inte mer än 3 än så länge?

Ujujuj, då är det ju långt kvar till de 2000 som dör i influensa varje år i Sverige. Nu börjar jag bli orolig. Det ökar ju chansen att just jag kommer att dö i influensa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/07 :  09:45:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu har man ju alldeles missat i ankdammen Sverige att den vanliga vinterinfluensan skördar runt 4000 liv. Svinfluensan är ju mer hypas varför man skitit i att ta fram vaccin till den säsongsinfluensa som årligen drar över landet.
Å andra sidan är det förståeligt i ett land där befolkningen saknar sans och vett och all simultankapacitet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2009/11/07 :  10:53:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är massmedia saom saknar sans och vett och piskar upp hystteri för att sälja mer.
Det var längesedan jag trodde att massmedia stod för någon slags sann världsbild.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/07 :  11:35:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Nu börjar jag bli orolig. Det ökar ju chansen att just jag kommer att dö i influensa.

Denna underbara statistik!

Det värsta är att statistiska metoder funkar!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/07 :  11:50:45  Show Profile Send Mey a Private Message
Det ska bli spännande att se vad nästa års influensa får för namn. Vad blir det efter fåglarna och grisarna?
Det verkar gå en trend i detta, att varje år ska det bli värre än det förra årets influensa.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/11/07 :  12:31:16  Show Profile Send mace a Private Message
Sonen tuppade av tio minuter efter sprutan, feber & stickningar i kroppen och så förvirrad att han åkte hem från skolan. Gick dock vilse på vägen hem från bushållplatsen

Men ja är nog glad att han tog den.....egentligen...

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2009/11/07 :  17:01:58  Show Profile Send DIESEL a Private Message
själv har man fått influensan , svinrelaterad eller ej ... lika tråkigt varje gång

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/11/07 :  17:05:53  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Finns där inget vaccin mot alla korkade fruntimmer? Kan tänka mig ta en dos i månaden.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/11/07 :  17:05:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Det ska bli spännande att se vad nästa års influensa får för namn. Vad blir det efter fåglarna och grisarna?
Det verkar gå en trend i detta, att varje år ska det bli värre än det förra årets influensa.

Det blir nog ett namn förknippat med vatten nu har de tagit luft, land och vatten återstår .

Jag har nog fått en släng av influensan jag har en del symtomer som liknar de som är gällande lätt hosta ingen feber ont i leder och huvudvärk men inget mer får se vad som dyker upp härnäst.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/07 :  18:27:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:

Den här sortens influensa får vi som "tack för väl utfört arbete att öka enfalden". Antalet tamdjursarter minskar för varje år vilket gör att olika slags virus får en allt större "petriskål" att växa till i. Om vi hade ansträngt att behålla alla olika slags arter av grisar, gäss, kor ... hade vi haft en stor och bra buffert mellan oss och de elaka smittämnena, men nu är det bara ekonomisk vinning som gäller och då kommer vår hälsa i sista hand.
Grisviruset slår ju mot grisar också, men som regel bara mot vissa arter = de som ger mest fläsk, och det kommer ju i sådana fall få katastrofala följder.

Sedan är det djäkla märkligt med tidningarna som ena dagen hänger ut alla vaccinationsvägrare som landsförrädare och i nästa ögonblick beskriver hur livsfarligt vaccinet med alla kvicksilversalter är.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/11/07 :  19:30:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, skrattretande att kvällstidningarna kör dubbla spår: Sidan 4-10: "Åke är livrädd för vaccinet", "kvicksilver i vaccinet" och på sid. 11-12: "Så får du tag i vaccinet snabbast", "kändis gick före i vaccinkön", "lilla söta stackars Putte dog i svininfluensan".
Allt bygger på att underblåsa folks rädslor oavsett på vilket ben man står.

soundbrigade: Intressant tanke. Dålig variation i "genpoolen" ger helt klart ökad sårbarhet.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/07 :  21:15:06  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Finns där inget vaccin mot alla korkade fruntimmer? Kan tänka mig ta en dos i månaden.

Det heter Cyanid, tror jag, och en dos räcker.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/11/07 :  21:19:13  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
HAHAHAHA
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/11/07 :  21:54:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag är så förvirrad när det gäller vaccinet att jag tror jag avvaktar och ser om jag tar den när det är dags. Sjukt förvirrad. Man vill ju inte övervaccinera sig i onödan.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/11/07 :  22:17:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:

Jagb tror du missar poängen lite, vare sig fågelinfluesan eller svininfluensan är den "vanliga" influesan som kommer från Asien varje år. Influensa är namnet på en GRUPP virus, inte en specifik sjukdom.

Den vanliga influensan är väl för övrigt inte dykt upp här ännu, den kommer väl om ett par månader?
Att vi under vintern kommer få dras med både svininfluensan OCH den vanliga influensan gör ju faktiskt saken bara värre (har man otur kan man alltså bli sjuk två gånger).

Fågelinfluesan är lyckligtvis inte tillnärmelsevis liks smittsam som de vanliga sorterna men de som får den (ofta direkt från fåglar såsom höns) blir rejält sjuka och dödligheten är hög (på vissa håll så hög som 50%)

Namnen fågel och svin- syftar på vilken djurart man tror viruset "hoppat" över till människa från, många däggdjur kan få varianter av influensa viruset. Även den vanliga influsensan kan väl ibland ta omvägen via ex. grisar.

Vad gäller de siffror på antalet döda som cirkulerar så måste man som jag påpekade i mitt förra inlägg skilja på de som dör AV influsensan och de som dör PÅ GRUND AV influensan. Nästan alla som dör under en vanlig influensaepidemi har andra hälsoproblem och som regel dör de pga hjärtattack eller liknande. Att ex. fullt friska barn dör av den vanliga influensan är lyckligtvis mycket sällsynt.

De siffor som WHO och andra instutitioner tagit fram för svininflusensan syftar dock som regel (läs det finstilta så ser ni vad som åsyftas) på de som dött AV influsensan, i regel pga viruset angripit lungorna.
Just att den så effektivt angripper lungorna är det som gör svininfluesan så mycket farligare än den vanlig influsensan för i övrigt friska personer (och än farligare för personer som redan innan har problem med lungorna).

Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2009/11/07 :  22:23:52  Show Profile Send Per F a Private Message
Och jag som tar en influensa spruta varje år.
jorå inte bara i år.

Bara jag
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/08 :  01:23:34  Show Profile Send Mey a Private Message
@f95toli;

Jag formulerade mig nog en aning slarvigt.

Det jag syftade på var alltså vad kommer efter svininfluensan, dvs. vilket djur som nästa gång kommer att begåva oss med en ny influensavariant?
Att säsongsinfluensan är något helt annat är jag medveten om, och den kommer varje år vare sig vi vill eller inte.
Fågelinfluensan drabbade oss (tack och lov) inte i den utsträckning som förutspåddes. Nu förväntas Svininfluensan orsaka stora problem, men med tanke på den utveckling som vi sett de senaste åren, så lär det dyka upp en ytterligare en ny influensavariant om något år eller två med allt vad det innebär.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/11/08 :  08:39:27  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:

Undrar jag om inte jag har svininfluensan, feber sen 4 dagar djup torrhosta och ont i kroppen.....

Anledningen till att ta denna vaccination som är gratis (ok den är betald redan genom skattemedel) är att de flesta inte har någon motståndskraft mot denna och därmed kommer att göra många människor väldigt sjuka bland annat era barn, släktingar och vänner!!!!

När ni som väljer att inte ta vaccinet blir sjuka, ska ni ha samma rätt att få sjukersättning, vård etc?

Att med hänvisning till att det är någon som tjänar pengar på detta spela med er hälsa (och kanske era barns) och er ekonomi och hindra ytterligare spridning genom att inte ta detta är för mig obegripligt.

Edit: hittade en bra artikel.....http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6020862.ab

Hmm var väl lite aggressiv i tonen i det är inlägget men så pissigt har jag inte mått på länge....äntligen på bättringsvägen = man hostar inte så man ulkar och behöver inte stanna i trappor och vila....

Men jag tycker ändå att man ska ta vaccinet för att hindra smittspridningen till andra, främst då barn och unga som inte har samma motståndskraft som äldre.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2009/11/08 :  10:20:16  Show Profile Send Per F a Private Message
Undrar hur sjuk de som får symtom av sprutan så som hög feber och hosta kunde/skulle bli om de drabbas av det " riktiga " viruset

Bara en ovetenskaplig fundering

Bara jag
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/08 :  14:07:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Minns någon fågelinfluensan?
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/08 :  15:48:30  Show Profile Send Mey a Private Message
Originalversionen av den serien hade tysk text, den var ännu roligare.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/08 :  21:02:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
.

Vi eldar på med mera propaganda/fakta/eller vad Du vill.

Influensan A/H1N1
Slovakien stänger mot Ukraina.

Slovakien har meddelat att man stänger samtliga gränsövergångar
utom en, till grannlandet Ukraina.

vet inte vilken som passar bäst!

Edit:
Vi eldar på!

Dynamo Kiev-fanns med skyddsmasker mot influensan.

Saxat från Ekot.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/11/08 21:06:36
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000