HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vaccin mot svininfluensa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/19 :  09:12:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kommer sitta på ett flygplan till stansted (london) idag, utan att ha vacinerat mig, bara en timme i luften men likväl, detta blir nog den största risken jag tar beträffande risken att åka på influensan hittills som astmatiker.

Ja jag vet att det var klantigt att missa chansen, men detta har att göra med oklar info beträffande min ägg allergi när riskgrupperna kunde vaccinerat sig, surt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/21 :  11:13:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det här var ju ett otroligt besynnerligt inlägg i debatten:
Konspiratorisk skitsnack.
Fast läser man DET HÄR förstår man skitsnacket.
Go to Top of Page

abbot
Member

680 Posts

Posted - 2009/11/21 :  13:34:14  Show Profile Send abbot a Private Message
Min fru arbetar på länslasarettets infektionsklinik. När vi dricker vårt kvällste språkar vi emellanåt om intressanta infektionssjukdomar. Något jag snappat upp är att spridningstakten av influensa bl.a. hör samman med luftfuktigheten. Viruset färdas längre i torr luft. Det är därför influensorna brukar härja mest under vintern. Nu har vi ju haft en (o)vanligt mild höst med därtill hörande fuktig luft. Sådant kan göra prognosticerande svårt.

En annan sak jag fått lära mig är att virusen i möte mellan olika arter kan byta delar av arvsmassa med varandra. Svininfluensavirus har bytt arvsmassa med människoinfluensavirus. Detta gör att svininfluensa nu smittar mellan människor. Fågelinfluensa smittar (hittills) bara från fåglar till människor men inte mellan människor. Det utbyte av arvsmassa som skulle kunna göra fågelinfluensan mångdubbelt allvarligare har (ännu) inte skett.

En tredje sak jag fått veta är att om man äter paracetamol i samband med vaccinationen förefaller effekten att bli sämre. Man bör alltså undvika Alvedon, Panodil etc timmarna före och efter vaccinationen.

En fjärde sak jag fått lära mig är att svininfluensans aggressiva, livshotande fas är snabb och effektiv. Där avgör slumpen om man hinner få medicinsk behandling i tid. Ingen ångervecka tillämpas.

För mig är det lätt att ta beslut om att tacka ja till en vaccination. Dels har jag tillgång till information som jag uppfattar som saklig och vederhäftig. Dels har jag en egen erfarenhet i bagaget som har visat mig hur slumpartat livet är. Jag växte upp med sju syskon som alla fick de flesta barnsjukdomar. Även jag fick några, men vattkoppor fick jag inte. Inte då. Vid fyrtiosju års ålder, däremot, fick även jag vattkoppor och, som följdsjukdom, hjärninflammation. Jag hade tur och överlevde, fast inte utan men. Min mentala uthållighet är avsevärt försämrad framförallt pga drastiskt sämre simultankapacitet. Jag är oerhört känslig för distraherande ljud och blir lätt väldigt utmattad. Det enda som hjälper då är att sova. Jag brukar beskriva det som mental mjölksyra. Tänk er sista sträckan i skidstafetten, finnen flåsar dig i nacken och dina ben är helt stumma...

Om det hade funnits vaccin mot vattkoppor hade jag varit tacksam, med facit i hand. Någon ytterligare ohälsa har jag inte behov av. Jag tar mitt svinvaccin med lätt hjärta.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/21 :  13:57:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Mycket bra beskrivning!

quote:
Jag är oerhört känslig för distraherande ljud och blir lätt väldigt utmattad. Det enda som hjälper då är att sova. Jag brukar beskriva det som mental mjölksyra.

......blir lätt väldigt utmattad......mental mjölksyra.

Jag tar mig friheten att "låna" formuleringen.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/11/21 :  21:15:03  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
En tredje sak jag fått veta är att om man äter paracetamol i samband med vaccinationen förefaller effekten att bli sämre. Man bör alltså undvika Alvedon, Panodil etc timmarna före och efter vaccinationen.

Studierna gäller enbart MMR vaccin, men det kan kanske tänkas ha samma effekt på detta vaccinet.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/11/21 :  22:02:38  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:

Sprillans ny studie det där.
Hur som helst är nog slutsatsen man kan dra av studien att man åtminstone inte ska ta Alvedon i förebyggande syfte, d.v.s. INNAN man ens fått några symptom (vilket tillämpas i vissa länder) innan vi vet om detta stämmer.
Tills vidare kan man ta Alvedon OM man skulle få symptom.

quote:
Studierna gäller enbart MMR vaccin, men det kan kanske tänkas ha samma effekt på detta vaccinet.

Ja precis, det sistnämnda kan man spekulera i.
En liten rättelse bara: Studierna gäller inte MMR-vaccin utan alla andra i Sverige rutinmässigt använda vacciner utom just MMR
Besserwisser-kommentar avslutad ;-)

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:21:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

saxat från nyheter på webben

quote:
Influensan sprider sig snabbt

Sverige, Norge och Italien är de länder i Europa där den nya influensan nu sprids snabbast i Europa, enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
Ökande antal fall av svininfluensan (11 nov)
Nära 700 nya fall av svininfluensan (5 nov)
Mer om svininfluensan

I Sverige har hittills 16 personer dött i svininfluensan. För hela Europa är motsvarande siffra 169 för den senaste veckan, enligt ECDC.

Smittspridningen är hög i Bulgarien, Danmark, Tyskland, Island, Irland, Litauen, Polen och Portugal. I resten av Europa är spridningen "medelhög", enligt ECDC.

Sedan i april har 670 personer avlidit av den nya influensan i Europa.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:37:22  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
En liten rättelse bara: Studierna gäller inte MMR-vaccin utan alla andra i Sverige rutinmässigt använda vacciner utom just MMR

Tack

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/11/23 :  22:34:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fick min spruta efter lunch idag. Är lite spruträdd så jag tittade bort men kände absolut ingenting och var mest förvånad när sjuksyster sa att det var klart. Det har dessutom inte hänt något överhuvudtaget på dessa 9 timmar sedan sticket. Mår hur bra som helst och det varken ömmar i armen eller så.....

Sjuksyster kanske fejkade.....

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/23 :  22:53:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi är ju utav samma genaration Dan, tog min idag med.
Har svaga känningar som påminner om mjölksyra men inget som stör eller värker.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/12/06 :  20:24:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Took my shot today
Ont i armen som hlvte

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/12/06 :  21:26:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tog den igår morse.
Hade lite ont i armen igår kväll men annars är allt ok..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/12/06 :  21:31:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Redan haft svininfluensan. Gjorde inte ont varken i höger eller vänster arm.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  21:50:53  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
quote:
Redan haft svininfluensan. Gjorde inte ont varken i höger eller vänster arm.

Jag kan me haft det.. men vet inte. Kommer i alla fall inte ta sprutan. Lite alergisk mot propaganda!

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/12/06 :  22:31:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Flera nyhetsmedier rapportera att influensan
är på nedgång, även i de yngre grupperna.

Låt oss i alla fall hoppas på det.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Färre insjuknar i svininfluensan
Torsdag 03 december 2009 15:55

Svininfluensan sprids inte i lika stor omfattning som tidigare, visar de senaste siffrorna från Smittskyddsinstitutet.
- Mer på sr.se/influensan 
- Ytterligare en död i svininfluensa 
- Färre nya influensafall i norra Sverige (26 nov) 

1 300 nya fall bekräftades i laboratorium förra veckan, och antalet
fall minskade i hela landet utom i Norrbotten och Södermanland.

Smittskyddsinstitutet räknar med att mellan 230 000 och 580 000
personer i landet varit sjuka i svininfluensan sedan mitten av
september.

För att undvika ytterligare sjuka och dödsfall är det viktigt att
vaccinationerna fortsätter, enligt Smittskyddsinstitutets
generaldirektör Johan Carlson.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

EDIT: Eko citatet ovan.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/12/06 22:41:33
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/12/06 :  22:47:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Vi har sparat 3 år till en thailands resa på frugans 50 årsdag så jag tog den för att inte missa det.
Annars hade jag nog hoppat.
Flera i min direkta närhet har varit rejält sjuka.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9056 Posts

Posted - 2009/12/11 :  15:54:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,då har jag fått min dos av vaccinet,kändes ju inte en gång.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/12/11 :  16:08:59  Show Profile Send modernman a Private Message
Har också tagit sprutan nu. Träningsvärk i armen. Fick också lite feber samma kväll.

Det som kunde ha hindrat mig från att ta sprutan är väl att jag är spruträdd...lite otäckt det där tycker jag. Men jag överlevde ju!!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2009/12/11 :  20:33:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Vet inte riktigt vad jag ska tro om den här influensan igentligen?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/11 :  21:02:05  Show Profile Send pak a Private Message
Hade inte tänkt ta men eftersom jag råkade passera där man får den så tänkte jag "va fan" och tog en spruta ändå.
Det har nu gått exakt 2 veckor ,så nu jäklar kan den dära flunsan komma om den vill
Kändes absolut ingenting ju av sprutan.Lite öm i armen dagen efter, men det var inte mycket det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000