HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny "ultrakompakt" kamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2009/10/21 :  14:46:26  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej!

Min sambo fyller år och jag planerar att köpa en ny kamera till henne så hon vill ersätta din gamla Canon Ixus 30 (tror den är minst 4-5 år gammal) med något modernare. Anledningen till att hon vill ha en ny är främst att hon vill ha bättre/mer zoom än i den befintliga som är 3x (optisk). Samtidigt vill hon inte göra avkall på storleken då det ibland är smidigt att kunna få med kameran i en mindre handväska.

Kanske är min budget ett problem då jag hoppas landa på ca 2 kkr men kan sträcka mig till 3 om det verkligen är en bra kamera till rätt pris. Jag har kollat lite på Cyberphoto och deras utbud och "recensioner" men vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter också.

Mvh
Hans

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/21 :  18:00:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns det inte någon iXUS som kostar under 3 lakan då? Har hon kört Canon ett gäng år verkar det vettigt att hon får fortsätta. Det händer inte alldeles FÖR mycket Canons humaninterface.
Dessutom är ju Canons kameror BRA.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/10/21 :  19:34:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nikon Coolpix P60

Utgående modell som fått mycket bra recensioner, t ex på Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpp60).

Att den är utgående innebär att den enligt Prisjakt för närvarande enbart går att köpa från Japanphoto - http://www.japanphoto.se/product/digitalkamera/nikon/nikon-digitalkamera-coolpix-p60-svart/

Priset är ett fynd 1299 kronor inkl moms men ex frakt (tror att den är 99 kronor) Jag fick tag på mitt exemplar i en av butikerna, så har du en sådan i närheten så fråga där. Samma pris.

Jag köpte min för en vecka sedan och hade den med på resa i helgen. Fotade mycket och är mycket nöjd.

Det bästa av allt - den har riktig sökare så man slipper hålla kameran långt framför sig samt att det går att se vad man fotograferar även om det är ljust ute.

/Jörgen G

PS
Att jag köpte kameran beror även på att sonen fick en i julklapp. Han hade den med sig som följeslagare på sin sydostasienresa i vintras. Han är mycket glad amatör inom fotograferandets konst och är mycket nöjd med kameran han med. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/10/21 19:45:40
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:30:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Den här kameran från Panasonic verkar passa henne som hand i handske. Har ett zoom-omfång 25-200mm, dvs 8x, där 25 mm vidvinkel är riktigt bra för att vara en kompaktkamera. Har använt andra långzoomskameror från Panasonic som ger riktigt bra bilder och är säker på att denna är ett bra köp om hon behöver lång zoom och kompakta mått.

Länk till test: http://www.cameras.co.uk/reviews/panasonic-dmc-zx1.cfm

Finns på Pixmania för strax under ditt budgetmax.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/10/22 :  00:06:07  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har en IXUS 100IS och är jättenöjd. Visst den har bara 3x zoom och inte så mycket vidvinkel men annars är den jättebra. Kompisen har en Powershot sx200 is och verkar vara nöjd han också. Det som är uppenbart dumt med den är att den alltid fäller upp blixten när kameran är på.

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000