Har en acer med vista home preemium med ett problem. Drivrutinen till dvd,n fungerar inte När jag försöker instalera om den vägrar datorn ta emot den för den säger att jag redan har den senaste... Och jag lyckas inte ta bort den som finns så jag kan lägga in en helt ny Har ni några tips om hur jag ska göra??
Fast frågan är om det verkligen ska behövas? Det låter lite underligt att Vista in skulle känna igen en DVD spelare. Det ska normalt inte ens behövas några extra drivrutiner.
Men bara så att jag förstår frågan: Du har alltså en laptop utan intern CD/DVD spelare och den externa spelaren fungerar inte när du kopplar in den?
stationär acer! varken din interna eller den externa dvd,n fungerar! Datorn säger att det är fel på drivrutinerna när jag går in i enhetshanteraren men om jag försöker lägga in en ny säger den ifrån för jag har redan den bästa...
Möjliga fel. Kan vara brott i IDE kabeln. Bygeln sitter inte på cable select. Hårddisk och dvd på samma kabeln, i fel ordning. Installering av en drivrutin till ex dvd skall ske automatiskt, kallas plug and play. Korrupt filer. DVD är kass.
Detta problemet känner jag igen. Vi har haft samma på får testdator på jobbet. Hur jag än gjorde ville den inte acceptera en brännare. varken den som satt orginal eller extern eller ny intern. Den hittades i datorn men kunde inte instalera drivrutiner. Jag skickade våran till IT de är fortfarande förbryllade över det och har ingen direkt lösning mer än att byta datorn
Ser du den interna DVDn när du bootar datorn (vid startmeddelandena samt i BIOS)?
Jag tycker inte det låter som ett direkt Windows fel; om problem uppstår vid bränningen så kan man ev. skylla på Windows men en intern DVD som inte fungerar alls pekar på hårdvara/BIOS då de egentligen inte kräver någon drivrutin för att kunna fungera som läsare. Du skall ju ex. kunna boota från DVD (defintivt från den interna, och på nyare datorer även den externa), fungerar inte det så är det inte Windows som är problem.