HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lönt att uppgradera datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/03 :  00:40:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Har idag en st Amd athlon 6000+ dualcore som har något år på nacken. Till den ett väldigt enkelt moderkort. Sen kör jag 4gb 800mhz minne och ett gtx260 grafikkort som är helt nytt.

Grafiken är jag nöjd med och känner inget behov att byta. Dock börjar det bli dags att att tanka om datorn och pilla in windows 7.

Frågan är då. Tjänar jag något på att köpa mig en nyare amd processor med moderkort och kanske 1333mhz eller 1600mhz minne?

Och om vad rekommenderar ni som ger en ökad prestanda men som inte kostar multum?

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/11/03 :  11:46:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad kör du för os idag?
Vad har du för hdd?
vilket win 7 skall du ha?
Skall du ha stora tunga program på datorn utöver win 7 eller surfdator?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/11/03 :  13:49:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har en AMD 4200+ med 2gig minne och ett radeon X1900 till grafiken. Här är det då inga problem att köra W7, jag blåser upp Full-HD film med den med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/03 :  14:00:22  Show Profile Send dwain a Private Message
Idag har jag vista ultimate och tanken är att köra win7 ultimate.

Datorn ska nyttjas till tyngre spel och film musik och dylikt. Spelar mkt cod4 och vill gärna kunna maxa detta. Tanken är främst att få en dator som är mkt snabbare i vändningarna.

Jag kör ofta ett 20tal program igång samtidigt och firefox med 10-15 flikar uppe.

Datorn används flitigt iaf
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/11/03 :  15:27:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
Kan bli lite segt med win 7 men det borde gå. Jag hade kört in win 7 och testat hur det funkar (borde funka bra) skulle det bli för segt tar du med dig licensen till nästa dator.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/03 :  16:30:31  Show Profile Send dwain a Private Message
ja att win 7 bör funka det hoppas jag verkligen den vista flyter fint.

Det jag mest undrade över var om det skulle löna sig att byta till lite nyare doningar. Processorn jag har är ganska gammal och tänkte det kanske skulle bli lite trevligare att köpa sig ny sådan. Sen är moderkortet också av väldigt dålig och gamal typ.

Tanken var ett nytt med Sli kanske.

Som sagt en allmän uppgradering är aldrig fel om det blir någon skillnad på det hela
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/03 :  18:27:39  Show Profile Send Thzar a Private Message
Beror ju helt vad du använder datan till.
Själv sitter jag med en Celeron Tualatin 1300mhz@1733Mhz, pinmoddad och klockad.
Tror den är från 2000.
Jag kan internetta, Youtuba, Sprätta lite på hififorum.nu, se på 720p film samt lyssna på musik.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/03 :  18:51:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Funkar den bra med Vista så kommer den funka bättre med 7an.
Det ända är om du känner begränsningar pga tunga apps.

Själv kör jag en Celeron 466 MHz med 128 MB RAM, och det funkar ok till surf och musik. Youtube är inte kul och att rippa DVDer till Oggteora är inte realistiskt.

Enda anledningen till mer processorkraft borde vara om du renderar bilder med nått Raytracing program, Caddar mycket eller Videoredigerar HD, mfl liknanda saker.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/03 :  22:04:59  Show Profile Send dwain a Private Message
Ne det funkar ok som det är nu. Men lite mer snabbhet hade klart inte skadat

Vid viss uppspelning av hd så kan det lagga lite granna.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/04 :  15:16:04  Show Profile Send dwain a Private Message
Om jag köper dessa grejer.

https://www.inet.se/datorkomponente...z--am3/5308635/

https://www.inet.se/datorkomponente...o-ddr3/1900990/

https://www.inet.se/datorkomponente...z-xms3/5305471/

Kommer detta ge mig en mkt snabbare dator eller är det att kasta pengarna i sjön?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/11/04 :  16:45:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
el microsoft har ett program som gör att man kan testa om datorn kommer fungera med win 7. dock förtäljer inte historien hur det kommer fungera.

programmet heter "Windows7UpgradeAdvisorSetup"

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/04 :  21:23:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Tydligen verkar det inte lönt att uppgradera det jag har ännu då det blir dyrt om det ska göra skillnad vad jag kan läsa mig till.

Däremot blev jag lite nyfiken på det där med snabbare disk till systemet.

Vad tror ni om antingen en raptor 10000rpm 150gb eller en ssd-disk? Vad skulle funka bäst? Och vad kostar en bra ssd-disk?
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/11/04 :  23:00:17  Show Profile Send primpa a Private Message
ssd diskar är dyra, titta på prisjakt.nu där finns massor med recensioner och priser.
Raptor diskarna dock är riktigt fina. Den stora fördelen med SSD är den enormt snabba access tiden, men den har lägre skriv och läs hastighet( var så för ett tag sedan iaf), SSD drar även mindre ström om det är ett bekymmer.

två bra sidor där det finns mycket info: techsweden.org och tomshardwareguide.com

Men om du bara ska uppdatera CPU,moderkort och RAM så titta då även på "uppgraderings paket" från tex: komplett.se och dustinhome.se

Är väll det jag kommer på nu.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/11/05 :  09:07:48  Show Profile Send poppen a Private Message
själv har jag en sunkig sak och är nöjd.
Endast dualcore med 1 gig intern mine. 500 gig minne.
Funkar med 10 meg. i fiberutaget.
Den går säkert att uppdragera.
Men vad tjänar jag på det ?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/05 :  19:08:24  Show Profile Send 24U a Private Message
Alla HD applikationer jag känner till funkar med en AMD Athlon x2 6000+. Däri ligger inget problem. Grafiken borde räcka gott och väl. Jag är lite inne på 2 områden som kan vara känsliga. Ram-minnen är inte "bara" ett minne, ett 800-minne av standardsort kan vara betydligt saggigare är ett gamer-minne. Vidare kan inte Windows adressera 4 Gb i 32-bitarsvarianten, utan resulterande RAM-minnesstorlek hamnar på ca 3,2 Gb. En annan sak som också spelar roll och som flertalet inte egentligen har koll på är AMD cool'n'quiet-teknologin. Den övervakar CPU-temp och har ett finger med i spelet vid varvtalsregleringen av CPU-fläkten och om det inte räcker, sänker den CPU-prestanda för att sänka värmeutvecklingen. Så om man kör många tillämpningar samtidigt, många fönster öppna, en massa "skit" såsom egenmoddade skrivbordsunderlägg och diverse subprocesser pga massa tillägg som man "får" på köpen när man installerar program, kan datorn bli ett enda stort sirapsträsk. Fråga min son....

Skall man maxxa maskinen, rensa frekvent-ju mer tempfiler och annat den skall upp med i RAM, destor långsammare. ha stort RAM-minne av gamer-klass, 8 Gb om Du har råd. Se till att besätta DIMM-platserna så Du utnyttjar dual speed på minnesbussen. Alltså matchade minnen på motsatta DIMM-platsen. Ju större RAM, desto mindre blir växlingsfilen på hårddisken och då slipper man pumpa data på SATA-bussen som tillhör processerna vilket gör dem snabbare. Kör gärna 64-bitars windows; jäkligt mycket mer stabilt och optimerar RAM-minnesadresseringen väsentligt. Kyl! Det behöver inte bli högljutt om man ventilerar lådan med stora långsamma fläktar. Jag kör denna dator jag använder nu som HTPC; en AMD 4850e med passic CPU-kylare; Scythe mini-ninja och 2 stycker 120 mm fläktar på måttliga 500 rpm. Hörs inte ens när den går. Har pumpat vansinnestillämpningar från internet så att båda kärnor går på 100% kontinuerigt utan att CPU-tempen överstigit 50 grader och systemtempen 37 grader = vällingljummen.
Sedan finns det ju alla vanliga råd. Stäng saker som inte behöver stå öppna, men det är ju så självklart... Sedan kommer man till video-hanteringen. Bara för man har ett schysst grafikkort, innebär detta inte att video går snabbt. Gå in i mjukvaran för grafikkortet, nVidias kontrollpanel och aktivera acceleratorn nVidia Pure Video HD. Detta är en hårdvaruacceleration som avlastar CPUn högst väsentligt. Sedan måste man gå in i varje mjukvara som använder videohanteringen i grafikkortet och kolla att alla inställningar som hanterar video är påslagna/uppskruvade/vad man nu vill kalla det. Avflätningar och annat påverkar också. Att optimera en dator för snabb och "flicker free" videoavspelning är inte alls så jäkla enkelt som datorsäljaren oftast vill påstå.

Summasumarum tror jag Du med några bytta minnen (Har Du 4 DIMM så köp 4 x 2Gb matchade gamerminnen), delar för en i sammanhanget spottstyver, 64-bitars OS, kan få en maskin med god fart på...

Läs mer här:

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/features/64-bit-support.aspx

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/05 :  23:54:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Om man säger 800mhz minnen vad skulle du kalla gamerminnen? Tydligen stödjer mitt moderkort bara 8gb alla pc6400. Duger det?

Och funkar alla program lika bra i windows 7 64bitars?

Funderar även på en raptordisk. Det är rätt mkt pengar men samtidigt känns det som en trevlig uppgradering?

Kylningen i datorn bör vara bra.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=478131

Har det chassiet + en noctua fläkt i nosen för att kyla diskarna. Mao 3x12cm fläktar. Även under väldigt hög belastning av datorn är den knäpptyst och håller bra kyla.

Egentligen kanske datorn inte är så slö. Trotts massvis med program igång så tar det ungefär 1sek att starta valfritt program. Startar jag photoshop tar det ca 20sek.

Detta är mitt moderkort för övrigt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335663&view=detailed#ProductTabs
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/06 :  10:16:49  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej igen! Jag gjorde en liten rundkoll på inet och komplett och hittade dessa. Abits kort brukar gå skruva upp bussen på minnena; läs manualen (men bara om allt annat misslyckas ). Gamerminnen brukar de flesta undvika om man bygger själv, mig inkluderat, för man satsar hellre så mycket man kan på en schysst CPU osv. Men minnena spelar stor roll för hastigheten och brukar strypa en snabb CPU. Läs rescenesionerna på minnena när Du strosar på internet och läs då om de som skruvat upp dom lite. Det säger en hel del.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380475

Sen tror jag inte den är så slö, precis som Du själv säger , det är nog så att man ofta har lite mycket s k i t igång samtidigt och tänker "orka" när man borde stänga ner en del sessioner.

64-bitars är relativt god teckning på. Det senaste börjar också massvis med olika free warez stötta 64an; ex v kör jag aldrig med svindyra original brnadväggar och virusprogram utan billigt är bra, gratis e gött; AVG virus och Zone alarm som brandvägg ihop med defender. funkat priffe för mig. Spel och så vet jag inte. Är ingen spelare, så jag har ingen susning om det området. Men allt man behöver för att rendera video, spela film, packa upp filer, spela musik och så vidare (=allt för en HTPC) funkar klockrent med 64an.
Du kommer njuta av hur underbar maskinen blir när Du får tillgång till hela minnet, istället för 3,2 Gb...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2009/11/06 10:17:28
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/11/06 :  14:04:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag är precis av den motsatta åsikten. Gamer/överklockningsminnen är ett slöseri med pengar(om man inte överklockar och använder applikationer som inte är direkt beroende av ramminnets hastighet). Dom går snabbare om du kör dom i högre hastighet, absolut. Men i verkliga applikationer är det sällan mer än marginell skillnad. Jag skulle säga att det är värt att spendera dom hundralapparna på att köpa tystare fläktar, snabbare hårddisk(SSD) eller liknande eller framförallt MER ramminne.

dwain: Raptordiskar känns inte prisvärt längre då SSD har kommit ut ordentligt på marknaden.

Win7 64-bit kan jag rekommendera. Det finns ingen orsak att inte använda det om man har någotsånär ny hårdvara.

Edited by - Lovan on 2009/11/06 14:05:20
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/06 :  16:44:23  Show Profile Send dwain a Private Message
Gott massa respons

Idag var jag å köpte mer ramminne. Samma som jag hade sedan tidigare. Dock hade priset gått upp. Men det minnet jag har och köpte skulle tydligen tillhöra det lite bättre så det var det värt. Ska plocka i det snart tänkte jag. 8gb ram låter läskigt mkt men det är så billigt idag så varför inte

Sen ska jag vänta lite med ny disk. Jag har en 250gbs sata disk jag ska köra så länge. Kör den disken enbart till operativsystemet så borde det gå rätt fort

Jag återkommer med hur det gick. Så önska mig lycka till
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:26:01  Show Profile Send Thzar a Private Message
Tyvärr vinner du inget på att stoppa i ett snabbare minne om minnet som sitter i är långsammare. Datorn rättar sig efter det långsammaste.

Finns något som heter Dual channel som gör data hanteringen snabbare upp till 15% enligt tester.
Då krävs det 2 identiska minnen samt att de sitter i rätt DIMM modul.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:29:25  Show Profile Send Thzar a Private Message
Att bara uppgradera för uppgraderingens skull är pointless.
Blir det bara goglande, nån hd film då och då klara man sig med det billigaste samt det kan ha några år på nacken.

Spelar du det senaste är det en helt annan sak.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:39:24  Show Profile Send Thzar a Private Message
Alternativ till SSD är att köra Raid. Billigare och ungefär lika "snabbt" dock inte helt riskfritt.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/11/06 :  20:45:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är inte kontinuerliga överföringshastigheten som är det spektakulära med SSD
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:00:03  Show Profile Send dwain a Private Message
Sådär ja 8gb å 64bitars windows 7 har tagit platts i datorn. Vad ska man säga?

Om nasa behöver en snabb dator att räkna ut grejer med så kan de få låna min

Trodde aldrig den gamla processorn å moderkortet kunde vara så snabbt. Helt sjukt.

Alting går som med en raket

Dock märker jag att min hårddisk kan vara snabbare det är den som drar ner betyget i prestandainfon i windows 7. Den får bara 5,9 medans resten ligger en bit över 7

Vill tacka för detta otroligt bra tipps att utöka minnet. Det hade jag aldrig gjort om inte ni (speciellt 24u) föreslagit det. Trodde 3,3gb var mer än nödvändigt. Så fel jag hade
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:50:26  Show Profile Send Joda a Private Message
"Tyvärr vinner du inget på att stoppa i ett snabbare minne om minnet som sitter i är långsammare."
AMD har minneskontrollern inbyggt i processorn och hanterar olika minnen med olika hastighet utmärkt. Fungerade perfekt med min gamla A64 3000+.

Raptordiskarna är idag inte snabbare än vanliga 1BT diskar, förutom accesstid som ligger lägre.

RAID 0 tjänar man nog inte mycket på idag, är bara dumt.
RAID 1 är ju alltid trevligt för säkerhetens skull men hastigheten ökar inte.

Jag skulle göra backup i stället för att bry mig om RAID då man egentligen bara är säker mot en hårddisk som mekaniskt går sönder vilket i princip aldrig händer.
Tyst korruption är dock värre, är bara ZFS (RAID-Z) som hjälper mot det. Så skaffa en filserver för backup och annat.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/06 :  23:21:51  Show Profile Send dwain a Private Message
Och nu har naturligtvis nästa problem börjat. Har en extern disk på 1tb med två st 500gbs diskar i raid i. Enda disken vill ej starta som den ska. Det roliga var att jag la över en del grejer på den disken jag verkligen vill kunna ta tillbaka. Tidigare har man kunnat få igång disken genom att bara starta om den massvis med ggr. Men nu vill den verkligen inte igång utan står bara å ger ett surrande klickljud
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000