Author |
Topic  |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/11/10 : 21:41:27
|
Tänkte sälja av min hembio och investera i stereo istället. Har ju byggt min special Duke och de börjar bli färdiga och jag funderar på vad jag vill ha för saker. Stereon står skild från plasman så någon kombination blir inte.
Vad jag närmast tänkte skaffa är en bra cd-spelare och ett försteg för att sedan kunna köpa ett jäkligt bra rörslutsteg....helst ett single-end eller liknande då min Duke:ar kommer funka bra med dessa tror jag.
Hegel har jag hört mycket bra om och jag funderar på Music First audio, Micromega PA 20, Densen, Primare, Vincent SA 93 plus, osv . Jag har egentligen inga större krav än fjärr (åtminstone till volym) och det vore kul att kunna spela SACD på cd spelaren.
Vad tycker ni om vad som är bäst?
mvh |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 19:29:48
|
Skaffa en streamer är mitt råd. Kolla in Linn Majik DS-I. Eller en klämbox kanske... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 20:06:12
|
Zombie: Trodde du skulle säga Quad  |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 20:34:14
|
Vill ju inte göra någon besviken. QUAD. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 21:14:43
|
Jag har Hegel H1 integrerade förstärkare som jag tycker är mycket prisvärd.
Därför lyssnade jag in Hegel CDP2A när jag skulle köpa CD-spelare för sisådär tre år sedan. Den imponerade inte. Det blev då Bluenote Koala Tube istället. De spelarna har idag ungefär samma listpris 17 papp.
Jag hade båda spelarna hemma för provlyssning. Den stora skillnaden mellan de två var att Hegel inte spelade ut lika bra som Bluenote. Hegel lät beslöjad och hade varken samma dynamik eller detaljer.
Numera har jag bytt från Bluenote till MBL:s snikmodell 1431 med dubbla listpriset. MBL är som sig bör bra mycket bättre på allt, dynamik, svarta, lugn ljudbild... Det som kan vara intressant för dig i detta sammanhang kan vara att den relativt enkla Hegel H1 svarar bra upp mot MBL CD-spelaren. Även om man märker att H1:an är den svagare komponenten av de två.
Ingen av de CD-spelare jag nämnt är emellertid SACD-spelare.
På förstegsfronten kan jag inte komma med några inspel som bygger på erfarenheter, enbart resonemang. Förstegsdelen i Hegel H1 har lånat det mesta från Hegels P2A-försteg om jag förstår det hela rätt på Hegels hemsida. Med tanke på hur pass bra H1:an spelar tillsammans med MBL-Cd:n bör P2:an vara värt att lyssna på Hegel-förstegen i ditt fall.
God jakt! /Jörgen G
edit: lite småkorr och formuleringar |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2009/11/12 08:59:10 |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 22:16:51
|
Ska bara få sålt mina Mingusar och Ellan först så jag vet vad har att röra mig med.
T+A Music Player funderar jag på men jag vet inte hur bra den är som försteg och cd-spelare.....
Mer och mer intresserad av Hegel men jag får kolla upp detta, helst skulle jag dock vilja ha Music First audio mkII det kostar på tyvärr...
mvh |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 22:35:48
|
Har inte Hegel nån ny stärkare med USB-ingång? |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 08:55:49
|
huzze - jupp! H100 tror jag den heter.
Pettersson - T+A-kombo har jag hört i butik (Audio Concept), kommer emellertid inte ihåg vilken kombination av utrustning det var. Funderar du på T+A tycker jag du ska provlyssna. Så pass intressant är den.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2009/11/12 08:56:23 |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/11/21 : 12:05:48
|
Vilken handlare har Hegel i Göteborg?
Rega Cursa 3 och Rega Saturn kan det vara något? Sen finns det alltid Bladelius men....
mvh
|
Edited by - Pettersson on 2009/11/21 17:26:01 |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2009/11/21 : 18:48:19
|
quote: Vilken handlare har Hegel i Göteborg?
Enligt Hegels hemsida är det Ågrens som säljer Hegel i Gbg. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/12/06 : 20:18:25
|
Tack Jörgen och Vox för inläggen
Är lite anti Bladelius ... men hur är Gondul M egentligen?? Värt att leta efter på beg. marknaden? Cd-spelaren och försteget i Gondulen, håller de än eller har utvecklingen hunnit ikapp??
mvh |
Edited by - Pettersson on 2009/12/06 22:22:52 |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 07:23:13
|
Inga åsikter om Gondul?? Gör den sitt jobb?
mvh |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 13:56:30
|
Hm jag tror inte Gondul M är din smak av karamell Petterson :)
|
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
 |
|
Lindell
Starting Member
6 Posts |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/12/08 : 16:15:20
|
quote: Inga åsikter om Gondul?? Gör den sitt jobb?
Ja den har stått sig bra mot de bättre spelare jag jämfört med. |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 10:49:12
|
Gondulen i fråga inget analogt linje steg tyvärr...
Audio Aero Capitole classic, är den mycket mindre upplöst i sitt ljud än Gondulen ?? (beg. för 24900:- ; Gondulen för ca 30000 -- 35000:-)
mvh
|
 |
|
Leffler
Member

601 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 11:29:13
|
Gondul har alltid låtit fantastiskt när jag har hört den. Bladelius slutsteg har däremot alltid låtit lite "kallt" i mina öron. Smaksak förstås.
Ett inlägg, jag har en Benchmark DAC1, den går att köra som försteg, och låter faktiskt alldeles utmärkt jämfört med mitt McIntosh c15 försteg. Om du nu bara lyssnar på digitala källor, ingen SACD via digitala utgångar dock, bara så du vet. Men om jag skulle köra endast silverskivor med separat slutsteg skulle jag köra så! |
 |
|
|
Topic  |
|