Author |
Topic  |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 17:24:40
|
Center högtalare ser jag som ett problem. Ska man ha en bra center får man punga ut med flera tiotals tusen. Varför är det så kan man undra, de flesta centerhögtalarna är tvåvägare medans de, enligt mig rimligen borde vara trevägare. Nu såg jag att JBL har något som heter "Series LS center" som är en trevägare. Är det någon här inne som har hört dom eller rentutav har dom. Jag vill alltså höra omdömen. Jag håller på att återuppbygga min 5.1 lyssning. Jag sitter just och lyssnar på mina golvare från AP och det låter verkligen inte roligt, och då lyssnar jag också tillsammans med en AP subwoofer. En center ska tycker jag också låta bra med musik...eller vad säger ni? |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 17:51:49
|
quote: Kan man ska man ha 3st identiskt lika högtalare fram.
Ja det är ju klart att det är det bästa, men man kan ju inte ha tre golvare som frontar. Då ser man ju inte hela bilden på TV#180;n eller duken. |
 |
|
Psy_lord
Member

196 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:29:45
|
det är bara o lägga golvaren ner Men helt klart en center i samma serie annars låter det inte bra hur mycket eller lite pengar centern kostar. Fel center förstör massor. tyvärr |
Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:58:02
|
Håller helt klart med ovanstående! 2:vägs eller 3:vägs gör det samma bara den är så lik frontarna (eller helst samma) som möjligt! Panoreringar och ofta musik blir otroligt lidande :-( |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 20:57:02
|
Då kan man fråga sig varför det knappast finns någon tillverkare med väljudande centerhögtalare. Då menar jag för vanliga människor till ett rimligt pris. XTZ har några riktigt bra högtalare, alltså golvare. Men när man tittar på deras olika centerhögtalare så blir man mörkrädd. Det finns även några som bygger hyggligt ljudande högtalare. Det är på något vis som att man struntar i att en center ska låta bra och det gäller också surround högtalarna. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 21:09:48
|
Ska man ta 5.1 på fullaste allvar så blir det dyrt vilket även märks på dom systemen som finns ute. THX stämplen kan vara bra ibland  Kanske priset en av anledningarna att till o med JBL inte har centrar av det större slaget i Consumerledet ? Dom räknar inte med att kunden spenderar 10K på en center.
I ditt fall så hade jag helt klart byggt en center själv! |
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 22:38:08
|
Mats Sundin eller Foppa... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 00:09:01
|
Mmmm om man nu är intresserad spårt. JBL har små aktiva med DSP. Köper man dom styckvis och vad kostar dom? Låter dom bra? |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 00:12:40
|
Du menar deras studiomonitorer, är dom inte gjorda för att spela med sub ? Vet inget om dom men ta kontakt med Septon var du kan hitta dom för en lyssning.
|
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 00:35:54
|
Jo dom är gjorda för subb, men en subwoofer måste man ju ändå ha. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 00:39:22
|
Men då kommer du få problem iaf. Du har ganska stora element i dina nuvarande JBL o sådant hörs omedelbums även om man delar över 200 hz. Det är där klangmatchning kommer in :-) |
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 11:45:37
|
Nu är det så att jag har två stereån. Jag hade inte alls tänkt mig att ha 5.1 ihop med mina stora högtalare. Det borde bli en orimlighet att klämma in fem 300liters lådor även om det skulle låta häftigt. Då skulle det bli en "Hifi nörd söker fru". Det jag talar om är att stegvis eller helt byta högtalare i mitt vardagsrum och TV/film rum. Där står nu AP Avantek golvare plus en Bass 2. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 17:28:12
|
Finns många bra centrar på marknaden, Själv kör jag Focal, kostar dock runt 10k, men det är inga jättestora pengar i mina ögon. Jamo har däremot billigare centrar som låter väldigt bra. Vilken prisnivå hade du tänkt dig ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
pederb
Member

463 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 22:47:53
|
Phantom Center är vad jag föredrar. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 23:54:41
|
quote: Phantom Center är vad jag föredrar.
Ja det blir ju billigast så. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/12/11 : 11:36:58
|
subwoofer måste man ju ändå ha
Inte om du väljer golvhögtalare eller jag kanske skal specifisera meig lite mer vid at säga att väljer du bara högtalare som klarar att gå ner i frekvens istället för de mer vanliga bokhyllehögtalarna som man ofta ser i paket med just subwoofer.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2009/12/11 11:39:58 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/11 : 18:47:27
|
Jag vill säga att inte ens de kraftfullaste högtalarna som jag hittills har hört kan förmå ett lika bra och lågfrekvens ljud som en bra subwoofer. Det ska då vara TAD reference 1 som jag anser vara outstanding. Jag har ju själv två ganska stora JBL bestyckade lådor med basar som är kanske det bästa som dom gjort och som mäter ner till 25Hz. Men ändå behövs det en kraftfull subwoofer. Det enda felet är bara att dom lådorna står i ett annat rum och går inte att flytta på. Alltså man kan tänka sig att ha fyra fem aktiva stativare plus en bra subwoofer när vi tittar på film eller lyssnar på musik i 5.1. Det var därför som jag tidigare nämnde de små aktiva stativarna med inbyggd DSP. Jag vet faktiskt inte hur man kan få en receiver att jobba i 4.1 utan att man förlorar dialogkanalen. Just nu kör jag i 2.1. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 14:40:22
|
Ja det är ju klart att du får tycka detta men jag anser som jag sagt tidigare i andra trådar inte att behovet av subwoofer är särskilt stort om man har golvhögtalare samt elektronik som klarar att ge tillräcklig effekt.
Problemen som jag upplever det är ofta att man på bekostnad av mellanregistret höjer basregistret för mycket vilket resulterar i ett "hängmatteljud" eftersom man samtidigt ökar på diskantregistret.
Jag vet att man kan korrigera detta genom equalizer, men det är utifrån min smak ändå inte rätt väg att gå.
Nu har jag dock inte hört TAD Reference 1, men jag har hört ett stort antal andra högtalare inom samma prisklass.MvhKristofer |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 15:12:38
|
Whiskyman du är om du har lust välkommen till mig nästa gång som du passerar landets huvudstad. Senast som jag hörde TAD ref.1 var på senaste Scheraton och jag har hört både Focal Grand Utopia och JBL Everest. Jag tycker nog trots allt att TAD spelar brallorna av det allra mesta och bästa som finns. Mina stereoburkar i nuvarande skick ligger till något åt TAD hållet. Vad jag nu tycker är trist med sådana här dyra högtalare, är att man bör ha lika dyra slutsteg för att högtalarna ska kunna spelaut ordentligt. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 17:22:31
|
gcs: Du bör kunna välja om du använder center eller inte på din receiver. Stänger du av centern där då ska det ljudet slussas till frontarna ist, då får du 4.1 |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
|
Topic  |
|