HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud i badrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/11/20 :  13:08:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Min far håller på att renovera badrum och bastu. När frågan ljud dök upp så tittade han menande på mig, vilket man kan förstå...

Han vill ha ljud i badrummet med två högtalare i taket, samt ljud i bastun med helst en högtalare, men som kan ta signal från två kanaler.

Högtalarproblemen går att lösa rätt enkelt och smidigt. Marinhögtalare är väl mest lämpliga eftersom de klarar fukt osv. Bastuhögtalaren kräver väl lite tanke eftersom de måste palla lite varmare miljö.

Sedan ska man få signal till detta också. Pappa är total rookie vad gäller datorer osv, så CD-skiva samt vanlig radio är det som är krav.

En tanke jag fick var att köra en bilstereoenhet inbyggd i väggen. Då får man CD, radio och drivning i smidigt format, samt att de oftast fixar mp3 och har AUX-ingång för USB, iPOD mm. Strömmen får man fixa nån trafo till som kan plocka ner 220 till 12 volt.

Finns det några andra fiffiga och smidiga lösningar på detta som inte kostar alltför mycket deg?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2009/11/20 :  16:33:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Vad har han för krav på ljudet?

Om du kör bilstereovarianten lär det krävas en ganska rejäl trafo,
jag har en som ger ut 4A men det räcker inte långt.

Köp en snygg ministereo istället.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/11/21 :  13:58:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska ju ha lite fukttålighet eftersom den kommer stå i badrummet...

Han har inga speciella krav på ljudet. Det ska låta, that's it...

Hur stor (dyr) trafo behöver man? Duger det inte att löda om en vanlig väggvårta med lämplig kapacitet?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/21 :  15:53:32  Show Profile Send 24U a Private Message
Nej, det duger inte. Du får tänka på att effekt är inte nånting Du får av ingenting, även om man kunde tro det när man läser vissa förstärkarspecifikationer från en del märken. Man räknar att en bilstereo normalt ger 4 x 40 Watt. Du bör använda det som dimensioneringsgrundande. Likströmseffekt är P = U x I x nån kostant som är verkningsgrad, som vi kan extrapolera till, säg 80%. Plus att övriga delar före effektstegen måste drivas, säg 70% istället. Du skall kunna mata in 4 x 40 / 0.7 = ca 230 watt när gobben poppar på. Man skall inte strypa så att säkringen går alt nätdelen brinner upp om volymen åker upp något. Man kan om inte annat kvadda högtalarna. 230 / 14 volt = ca 16 ampere vilket är en jädrans pjäs till väggbula... Vad som sedan måste till är likriktning och glättning. En nätdel för 15 - 20 ampere 230 volt AC till ca 14 volt DC är ingen liten grej och Du måste ha stabila 12-14 volt utan rippel för annars får Du 100 Hz brum ut i högtalarna. Högtalarna rekommenderar jag från Sonance som säljs av Canseda. Har allt Du behöver. En fukttålig för duschen/SPA och en fukt och vämetålig i bastun. Har själv varit med och installerat dessa. Mycket fina att jobba med och bra tänk. Men är inte gratis.

Finns två vägar här; billigt och driftstörningar pga värme/fukt. Eller riktigt gjort, lite större prislapp. Men jag har aldrig lyckats hitta billigt och bra, det är en sak som är säker.
Hoppas inte fingrarna sluntit på matten... Jag lär väl bli varse det, antar jag...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:04:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för hjälpen! Var och inventerade hos gubben i helgen och vi kom fram till att bilstereolösningen inte var nån idé pga det du beskriver...

Det får bli en minienhet ala TEAC i angränsande rum med IR-förlängare till fjärren.

Högtalarna är inget bestämt ännu, men Lefflers här i stan ska få i uppdrag att plocka fram något som funkar.

Go to Top of Page

JoakimL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/12/03 :  08:45:58  Show Profile Send JoakimL a Private Message
IR-fjärr kanske inte är det bästa, med tanke på att den kommer att operera inne i en bastu = en miljö med massor av "fri" IR. Nu vet jag inte säkert exakt vilket frekvensband fjärren jobbar i eller hur signalen är modulerad, men interferens från bastuaggregatet är nog inte helt otänkbart.

Joakim
Inkörd på Carlssonshögtalare sedan barndomen...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/12/03 :  08:57:06  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Om du sätter högtalaren nere vid golv i bastun så blir det inte så varmt, det fixar nog en Marinhögtalare. I det relaxrum vi hade inne stan löste vi musiken med en Tivoli audio Pal. Den tål fukt och låter bra. Tyvärr bara en högtalare men det finns ju SongBook. Den gör sig bra som inredningsdetalj också.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2009/12/03 :  15:24:51  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Då bilen löstes in av försäkringsbolaget efter skadegörelse (och stöld av högtalare bl a), plockade jag ut Sonyradion/CD-spelaren. Denna använder jag nu som "anläggning" i min kolonistuga.

Jag har kopplat aktiva högtalare (typ högkvalitets datorhögtalare 2X30W) via radions line-ut (stereo-)kontakter och har alltså inget kopplat i de fyra högtalarutgångarna på bilradion. Via line-ut drar radion inte mer ström än att en sådan här räcker: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135237329

Funkar kanon!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/04 :  18:57:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tror aldrig att du kommer behöva så stor trafo, en bilstereo på 4x40w har inte den effekten konstant utan i peak. en bra spelare har runt 4x25w, billigare spelare ligger ibland så lågt som 7watt per kanal men specade till 4x40w. Du kommer att behöva max 10A då säkringen på spelaren sällan är större än 10A och jag har då aldrig varit med om att den gått pga. hög volym, disten kommer långt innan du drar igenom 10A. Men en annan lösning vore väl att bygga dig en liten förstärkare alt. köpa en och ställa utanför och sedan köra en bärbar cd-spelare och bara kablarna genom väggen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/05 :  10:25:02  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77441

eller?? montera in i väggen till bastun.. köp 2 om den inte skulle klara värmen. de är ju så billiga att man kan gödsla med dom.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/05 10:29:46
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2009/12/09 :  10:51:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan bara tipsa om hur jag har gjort. Jag har två takhögtalare i badrummet (6,5" Från DLS). Dessa är satta i mitt försänkta tak där även spottar huserar. Om man vill kan bygga in dem i lådor i tex MDF/Spån eller låter man dem spela fritt i detta innertak. Jag skulle spontant säga att de flesta högtalare kan placeras i ett normalt badrum så länge man inte utsätter dem för direkt vatten. Jag har haft mina i 5år och de ser ut som nya. Marinhögtalare är ju annars ett alternativ men de brukar vara vedervärdigt fula och låta sådär.

Högtalarna är sedan kopplade ut till min förstärkare i rummet utanför. Jag använder mig av sovrumsstereon här mer A/B-funktion så att jag kan välja att använda högtalarna i sovrummet/badrummet var för sig eller samtidigt. FÖrstärkaren är på 2x100W och var något jag hade över sedan tidigare. Denna är kopplad till DVD samt Squeezebox classic. Squeezeboxen är syncad med övriga Squeezeboxar i huset och spelar upp alla min Musik från min NAS (600GB musik).

Den största fördelen med denna lösning är att jag kan styra hela rasket från min Iphone/Laptop. Inom bråkdelen av någon sekund kan jag byta skiva, skruva upp/ned etc från badkaret/trädgården eller whatever och jag har ingen känslig utrustning placerad i våtutrymmena.

Om man klarar sig utan Squeezebox skullke jag ändå rekommendera en lösning där man placerar förstärkeri etc utanför badrummet och fjärrstyr med någon form av radiomottager istället för konventionell IR.

Lite saker att ha i åtanke.

1. Behövs verkligen två högtalare i badrummet? En 6,5 räcker mer än väl för att fylla ut ett normalt badrum. Sedan handlar det ju en del om placering mm men takhögtalare bör inte placeras för mycket isär för då faller ljudbilden ihop. Jag kör oftast Mono till dessa då ljudbilden låter bättre. Du skulle ju kunna köra en högtalare i badrummet och en i bastun, köra dessa mono från förstärkaren, då blir kabeldragningen enkel.

2. 2x100W behövs verkligen inte. en enkel T-amp på några futtiga watt räcker mer än väl. Alternativet är som tidigare nämnts någon bilstereo men de brukar vara hiskeligt fula.

3. Hur mycket kommer du använda det hela? Jag har badkar i mitt badrum men kan säga att på de fem åren har jag kanske lyssat på musik i badet en handfull gånger. Däremot brular jag har barnmusik på när barnen skall bada vilket uppskattas samt att jag synkad Squeezeboxen med de andra i huset så när jag kör músik och går på toaletten så hör jag fortfarande musiken bra vilket är trevligt, inte minst när man har fest hemma.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/09 :  13:36:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man kan ju sjunga själv annars...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2009/12/09 :  15:33:31  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message
Komiskt, tänkte samma sak som Psy_lord

jag ska åxå ha stereo i i badrummet men jag har hyreslägenhet så ja
kan inte göra nån åvärkan på badrummet.

min plan är ipod docka med fjärr sen en T-amp sen nå ute högtalare i låda

Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191

Edited by - jimmy_JDM on 2009/12/09 15:34:43
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/12/13 :  19:07:49  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
När det gäller strömming till en bilstereo-enhet, är det någon som har provat att konvertera ett PC-nätaggregat? Den är ju switchad och brukar oftast klara i storleksordingen 30A på 12-volten. Det gör i alla fall det aggregatet jag skaffade.

Eventuellt kan man ju lägga till en drossel och konding på utgången för att få ner eventuellt rippel, men 12volten i en bil är ju inte heller så vacker, och förstärkar-utgångarna i en huvudenhet brukar väl vara symetriska för att minimera störningar.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000