Author |
Topic  |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 11:07:15
|
Jag har gaggat om mina MG1.6 i tidigare trådar. Sedan jag skaffade dem hösten -08, så har jag helt och hållet upphört med mitt nevrotiska flyttande på högtalare och oroliga uppgraderande av andra apparater. Jag bara lirar plattor.
PS Förr kunde ett av skälen till lirandet vara att jag inte fick ordning på ljudet. Lyssningstimmarna gick åt till att krångla. Nu lirar jag nog färre timmar i veckan, faktikst. Men då jag sätter på en platta, så är det numera för att lyssna på musiken, inte på ljudet.
Vad har du själv för erfarenheter av dipoler? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
Edited by - Strmbrg on 2009/12/13 19:37:18 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 11:50:54
|
Jag gillar att lyssna på Magneplaner om musiken är relativt okomplex, tex Audio Nords demo på Sheraton för några år sedan när man körde Kraftverk lät väldigt luftigt, realistiskt och dynamiskt, tyvärr verkar de falla ihop en del när informationsmängden i fonogrammet blir för stor, de orkar inte hålla kvar den fina separationen i ljudbilden utan tappar dynamik, förmodligen pga att högtalaren drar på sig någon form av dist.
Jag förstår dock de som äger dylika, för de kan verkligen vara en källa till njutning under rätt förhållanden. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 12:13:55
|
Jag älskar dipoler för de har ett öppet härligt ljud.
De har en annan spridning också vilket ofta gör att det blir enklare att placera dem. De sprider inte rakt ut i sid- och höjdled för de har utsläckningar där och då får man mindre bekymmer med basen.
Med långa banddiskanter som jag har i mina så slipper man mycket elände med tak- och golvreflexer också.
Nackdelar finns. De ska stå en bra bit ut från bakvägg, de är ofta klena i basen, också det pga utsläckning. Ska de spela bas blir de stooora. Odämpade reflexer mot bakvägg ger ett diffust ljud som spelar onaturligt stort, så där måste man ha lagom dämpande gardiner eller liknande. Det där stora är maffigt till att börja med men det tröttnar man på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/30 12:15:04 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 15:35:31
|
Instämmer, det blir mera en "Sweetzone" snarare än "Sweetspot", hela rummet fylls av välljud (syftar på mina Alòn Phalanx) |
rolnor |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 17:53:00
|
Har man vant sig vid större planarer är det minst sagt svårt att gå tillbaka till lådor. I rättvisans namn så gör sig väl dock viss musik bättre via lådor då panelbasen kanske inte är vad folk är vana vid  |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 18:49:23
|
Har lyssnat på dynamiska dipoler i snart tio år och det känns inte som jag kommer gå tillbaka till lådor i mitt huvudsystem under överskådlig framtid. IMHO är nyanser, mikro-(och makro-)dynamik, "oansträngdhet", ljudbild, baskvalite osv bättre än i lådor. Det enda jag kan sakna ibland är lite partydunkadunka så jag kommer förmodligen komplettera med lådor för dessa tillfällen i framtiden.
Varför jag anser dem bättre vet jag inte riktigt men tror det beror på ljudutstrålningen vilket gör att man kan "styra" ljudet i ett rum. För samma ljudtryck on axis så strålar de totalt 4,8 dB mindre "skräp" som kan excitera resonanser i rummet än en monopol. Sedan borde väl avsaknaden av luftfjäder som "bromsar" elementen ha en viss betydelse för dynamiken, men vad vet jag...
Kan ärligt säga att jag aldrig hört ett par lådor som inte låtit dröniga i basen med eller utan akustikreglering. Tycker förövrigt inte att man ska behöva ljudreglera ett vardagsrum så det nästintill blir obeboeligt för att uppnå en anständig återgivning. |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 21:02:57
|
quote: Kan ärligt säga att jag aldrig hört ett par lådor som inte låtit dröniga i basen med eller utan akustikreglering. Tycker förövrigt inte att man ska behöva ljudreglera ett vardagsrum så det nästintill blir obeboeligt för att uppnå en anständig återgivning.
Mja, nog tyckte jag Wilson´s Maxx 2, och även Sophia, lät otroligt bra i basen när Peter Mc Grath demade dessa på lärarhögskolan för några år sedan. Det var ju dock i ett väldigt stort rum med Svanås garderober till absorbenter  Håller helt med om det du säger angående akustikreglering. |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 22:35:47
|
Dipoler med väl dämpad bakvägg uppför sig nästan som hörlurar. Mer som hörlurar med större baffelyta och tvärt om.
Den inspelade musiken innehåller rumslig information så som producenten tänkt sig att det skall vara. Vid liveinspelningar är den rumsliga informationen mer naturlig och upplevs ofta som mer äkta, vilket den också är naturligtvis.
Med lyssning i vanliga högtalare kommer denna rumsliga information att blandas och i vissa fall döljas av lysningsrummets rumsliga information. Med dipoler får man en mindre inblandning av lysnings- rummets rumsliga information. Har man otur kan lysningsrummet bidraga med rumsinformation som ligger allt för nära ursprungssignalen. Örat kan inte höra två signaler om de ligger för nära varandra i tiden i stället hör man en signal men högre i nivå. Vid komplex musik kommer dessa korta reflexer, som det också heter, att lägga en dimma framför orginalljudet. Med dipoler har man avsevärt större möjlighet att undvika dessa korta reflexer. Därför upplever man ofta dipoler som "öppna", "stora" och ibland också som "dynamiska".
Detta behöver inte alls betyda att samma effekter inte kan uppnås med vanliga lådhögtalare. Men det är avsevärt enklare att lyckas första gången med en dipol än med en vanlig låda. Tyvärr kan man misslyckas också med en dipol.
"/../ tyvärr verkar de falla ihop en del när informationsmängden i fonogrammet blir för stor, de orkar inte hålla kvar den fina separationen i ljudbilden utan tappar dynamik /../"
- Måste ha varit ett måndagsexemplar eller nått annat fel. Det är nämligen just ovanstående beskrivning som är dipolernas hemmabana och där är det svårt att slå en dipol på fingrarna. vad det gäller dynamik så får dipolerna dock stryk av riktiga horn, å andra sidan så får allt annat också stryk av riktiga horn i dynamik- racet.
|
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 23:34:26
|
IMHO savner elektrostater og magnetostater "slam", eller dynamikk, om du vil. Mikrodynamikken derimot, er enestående. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 09:58:59
|
Var det inte så att just dipoler kräver enormt mycket av en förstärkare? Eller kommer jag ihåg fel? Således kostar det en rejäl slant att skaffa en tillräckligt strömstark bjässe till dem. Sen kräver dem otroligt mycket plats för att låta optimalt. Vilket betyder att det går inte ha dem i ett vanligt lyssningsrum, utan man måste ha rejält stora ytor för att de ska prestera optimalt. Sen är dem kanske inte idealiska att lyssnas på höga nivåer heller. (Vem nu kan tänkas göra det?)
Jag har själv hört dem bara ett par gånger. Väldigt kort tid också, men det lät ungefär som ni beskriver dem. Luftigt etc. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 10:10:55
|
quote: Var det inte så att just dipoler kräver enormt mycket av en förstärkare? Eller kommer jag ihåg fel? Således kostar det en rejäl slant att skaffa en tillräckligt strömstark bjässe till dem.
Stämmer inte alls. Vissa enormt trögdrivna dipoler har iofs behövt detta, t.ex Apogee Scintilla, men det har inte med dipolprincipen att göra. Det finns ju diverse tröga lådhögtalare också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 10:35:21
|
Det jag har lyssnat pa inom dipoler har alltid gett mig ett stooort leende. Att jag sjalv inte spelar med dipoler beor pa storleken inget annat. Quad med dipolbasar var det jag hade som forsta val till o med.
Annars ar Magpnepans Tympani natt av det coolaste jag har lyssnat pa!!! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 11:06:02
|
quote: Sen kräver dem otroligt mycket plats för att låta optimalt. Vilket betyder att det går inte ha dem i ett vanligt lyssningsrum, utan man måste ha rejält stora ytor för att de ska prestera optimalt.
"Otroligt mycket plats" håller jag inte riktigt med om men det krävs en del - främst bakom skärmen (ca 1,5m). Går absolut att ha i ett vanligt lyssningsrum. Även en lådkonstruktion kräver ju (oftast) att de inte kläms in i ett hörn för att låta optimalt. |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 12:12:57
|
Blir lite OT här, men ändå inte. Har aldrig hört ett par dipoler faktiskt, endast lyssnat till vanliga lådhögtalare. Men jag var på väg att bygga en dipol i mitten på 90-talet. Tidningen High Fidelity hade ett DIY-projekt som jag då tyckte lät hyperintressant. Två papprör med sand emellan utgjorde själva lådan för det 8"-element från Monacor (som de bytte membran på) som utgjorde bas- och delar av mellanregister.
Sen utgjorde resten av mellanregister och diskant av ett bandelement som jag tror delades så lågt som 800 Hz eller något liknande. Det var två fyrkantstavar i metall med pålimmade magneter som utgjorde själva stommen. Sen var bandet ngn form av magnettejp med aluminiumfolie på.
Någon som minns projektet? Någon som lyssnat eller kanske byggt? Undrar hur bra det där blev nämligen. Jag kom aldrig till skott. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 13:02:13
|
Jo, det projektet minns jag men det var ju ingen ren dipol. Bandet var en dipol men inte resten. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 13:09:12
|
"Tagliatelle" hette det om jag inte minns fel.
|
 |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 13:21:27
|
Det går naturligtvis att få bra resultat med olika tekniska lösningar på högtalare men generellt så har jag bara positiva erfarenheter av just dipolprincipen. Oavsett om det har varit med elektrostater, magnetostater eller konventionella element.
Brukar inte flytta runt på högtalarna särskilt mycket, kanske beror på att jag under åren lärt mig att få till placeringen ganska snabbt. Men jag upplever inte dipoler som svårare att placera, snarare tvärt om. |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 14:22:35
|
Har också mycket trevliga erfarenheter av dipoler. Kör själv med elektrostater och dipolsubbar.
Påverkan på rummet är minimal. Ljudet är rent, befriat från resonanser och har tillräcklig dynamik för mig.
Har panelerna ca 80-100 cm från bakvägg, basarna likaså. Har inte dämpat bakväggarna heller, utan det låter bra som det gör.
Fördelen med paneler som vill stå en bit ut i rummet är ju att de är platta, så de tar inte lika mycket golvyta som en "burkhögtalare". Har du en dynamisk högtalare som vill stå en meter ut i rummet är ju baffeln mellan 30-60cm längre ut i rummet jämfört med exempelvis en panel.
Min spontana tanke på dipol/panel jämfört med vanlig låda är att en vanlig högtalare låter ungefär som att kika in genom brevlådan hemma hos någon jämfört med att öppna dörren och faktiskt gå in och se sig omkring... 
Särskillt trögdrivet behöver det inte vara heller. Oftast dippar esl och magnetostater högt uppe i diskanten, vilket inte är lika jäkligt som att dippa i djupbasen (typ gamla Infitiy). Har hört ett par rejäla elektrostater drivna av en integrerad Marantz på 2x40 watt och det lät sjukt bra...
Att känsligheten är lägre är heller inget att oroa sig för. En line-source (som en panel är) kan ha 86db/1watt, men i verkligehten upplevs känsligheten som mellan 4-6db högre tack vare den stora membranytan. Finns formler på det där, men jag orkar inte leta upp dem nu... 
Hursom har jag helt slutat surfa runt efter nästa uppgradering nu när jag har mina paneler och dipolbasar. Har aldrig hänt förut... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 16:15:55
|
Bernt Jansson: Helt rätt, det var en hybrid.
DahlbergAudio: Ja just, exakt så hette projektet. Tack!
Edit: Nej, LoudFix var det såg jag nu. Det hade jag förövrigt fått veta för ett år sedan men visst glömt bort.  |
Edited by - shifts on 2009/09/02 23:44:03 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 20:50:32
|
"Stämmer inte alls", säger du Bernt Jansson!
Om högtalarens känslighet är 86dB @2.83V/1 Meter/500Hz, så krävs det åtskilligt mer kraft än om dem hade 90dB i stället. Rekommenderad effekt för MG12 är 100-250W @8 Ohms.
Kanske dem inte kräver enormt mycket av förstärkaren, men ändå mycket mer än vanliga lådhögtalare. Jag hävdar fortfarande att just Maggies är mycket känsliga för att få rejält med ström. Vad har du att förtälja att så är inte fallet? |
Edited by - pick-me-up on 2009/09/02 20:51:31 |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 21:35:05
|
Angående effekt, så beror det väl på vad för typ av dipol vi pratar om?
Jag körde mina "Billy-dipoler" (med dynamiska element) på ett litet 5W klass-A slutsteg - det gick att spela tokhögt i ett 50kvadrat stort rum!
Kör nu med elektrostathybrider (som över 500Hz går mot impedanser som liknar en kortslutning) på ett 50W klassAB-steg, det fungerar prima det med.
Men magnetostater & elektrostater brukar ha låga impedanser vid högre frekvenser, så då krävs det ju lite "mer" ström från slutstegen.
Angående ljudet från dipoler, så har den är pågen i alla fall blivit kär! Har svårt att se att det kommer in ett par lådhögtalare i hemmet på ett bra tag!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 22:03:39
|
quote: Har man vant sig vid större planarer är det minst sagt svårt att gå tillbaka till lådor. I rättvisans namn så gör sig väl dock viss musik bättre via lådor då panelbasen kanske inte är vad folk är vana vid
Har funderat på det: Det stämmer nog att det inte är den bas folk är vana att höra. Men, hur ofta hör man å andra sidan "lådhögtalarbas" i verkligheten. Jag menar nog att "panelbasen" mer efterliknar den bas man hör i konsertsalar. Där är det aldrig den där "tryck-basen", det är lokalen alldeles för stor för.
Obs åsikt, så slå mej inte.
 |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 22:16:52
|
Jag tror att man inte nödvändigtvis måste dämpa bort bakåtljudet. Man kan nog låta det vara om man funderar lite på hur man istället kan behålla det men fördröja, diffusera och minska dess amplitud innan det når örat. Här är ett försök att illustrera vad jag menar. Väldigt schematiskt ritat, men principen bygger på att infallsvinkel alltid är lika med reflexionsvinkel. Nu är det naturligtvis inte en ljudstråle utan lober det handlar om.
Ett rum på 4x5 meter med skärmarna mycket nära vägg. Skit i det exakta måttet 460mm, det bara råkade bli så när jag ritade.

Mitt - tillsynes - omöjliga rum: Här har slår bakåtreflexen i sidovägg och därefter studsar den som illustrerat. Måttet 1050mm råkar vara ungefär det mått som råder hos mej, men det är inte så väsentligt.

:) |

|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 23:02:07
|
quote: Stämmer inte alls", säger du Bernt Jansson!
Om högtalarens känslighet är 86dB @2.83V/1 Meter/500Hz, så krävs det åtskilligt mer kraft än om dem hade 90dB i stället. Rekommenderad effekt för MG12 är 100-250W @8 Ohms.
Kanske dem inte kräver enormt mycket av förstärkaren, men ändå mycket mer än vanliga lådhögtalare. Jag hävdar fortfarande att just Maggies är mycket känsliga för att få rejält med ström. Vad har du att förtälja att så är inte fallet?
För det första så skrev du inte att du menade specifikt Maggies, du skrev "dipol". Maggies kräver lite mer än dipoler med dynamiska element (som t.ex jag har), men så gräsliga är de inte tycker jag. Rauna Ukko ligger på 95-97 dB, där är ett exempel på en lättdriven dipol. Sen måste man ha med spridningen i ekvationen. Det är lite svårt att jämföra en dipol med en känslighet på 86 dB med en lådda på 90 dB. Det är uppmätt på en meters avstånd men där sitter man i regel inte. På längre avstånd knappar dipolen in på försprånget. OcA berör också just detta: quote: Att känsligheten är lägre är heller inget att oroa sig för. En line-source (som en panel är) kan ha 86db/1watt, men i verkligehten upplevs känsligheten som mellan 4-6db högre tack vare den stora membranytan.
Strmbrg, jag har provat det sättet, det ger mer fokus men i mitt fall påverkades klangbalansen negativt. Hos mig blir det bäst om de spelar helt parallellt med rummet men så behöver det ju inte vara med andra dipoler. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/02 23:07:51 |
 |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 23:11:16
|
Så här såg det ut hos mig i det förra boendet, tog inte särskilt mycket plats och fungerade helt ok. Rummet var 3,6 x 6 med en stor portal mot nästa rum (där kortet togs). Högtalarna stod i princip på halva rummets längdmått (som igentligen fortsatte ytterliggare några meter). Ungefär som att strmbrg skulle byta plats på lysningsplats och högtalare.
 |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 23:35:27
|
quote: Strmbrg, jag har provat det sättet, det ger mer fokus men i mitt fall påverkades klangbalansen negativt. Hos mig blir det bäst om de spelar helt parallellt med rummet men så behöver det ju inte vara med andra dipoler.
Helhetsresultatet varierar nog med vilken dipol man använder. MG1.6 har en delning vid låga 600Hz. Det betyder rimligen att spridningen är god. Det låter det som att den är också, enär högtalaren inte "beamar" när jag flyttar huvudet i sidled.
Jag har placerat en golvlampa bakom resp högtalare dessutom. Tanken är att diffusera väggreflexen av diskantbandet. Notera hurusom ljudtrycket får väggarna att bågna och högtalarna att krokna! [URL=http://img21.imageshack.us/my.php?image=dsc0170ah1v.jpg] [/URL]
|

|
 |
|
Topic  |
|