HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter Nad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:06:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
Knepig fråga kanske, låt mig förklara mig.

Har nyligen flyttat. Passade i samband med flytten på att byta mitt försteg, mest på kul. Hade ett Nuforce AVP 17, och bytte till ett Nad M15 (båda hembioförsteg). Nu har jag kopplat upp allt och upplever ljudet som väldigt mycket basigare än tidigare. Grejen är ju bara att jag inte vet om det beror på försteget eller på rummet, eftersom jag aldrig hade mitt gamla försteg uppkopplat i nya lägenheten!

Så därför undrar jag; är Nad kända för väldigt basigt ljud? Något annat som brukar vara karakteristiskt för Nad, om det finns något sådant?

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:14:50  Show Profile Send JonasY a Private Message
Utan att vara expert, skulle jag nog vilja påstå att det till 98%+ beror på rummet. Bara att flytta sina högtalaren någon decimeter kan göra helt makalösa skillnader, särskilt i basområdet. Rummet är det jämte högtalarna som påverkar ljudet allra mest. Förstegets påverkan är mycket mer marginell.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:28:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Håller med Jonas, är det stor skillnad är det definitivt rum och högtalarplacering. Slutsteg kan göra någon dB men inte mer, det hörs men bara om man kan jämföra direkt emellan.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:40:02  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD-slutsteg har ofta en del bas men under mkt kontrollerade former. Har svårt att tro att försteget skulle vara boven.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/10 :  20:59:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för svaren! Jag har också varit inne på att det förmodligen är rummet, men har även hört att Nad ska vara ganska basigt, tänkte att det kanske kunde vara försteget...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/10 :  21:46:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Har aldrig upplevt Nad som speciellt basrika, det som utmärker Nad, speciellt M-serien är att det är väldigt varmt ljud.
Som tidigare nämnts så är det helt säkert rummet. Jag upplever samma sak i mitt nya hus, här grötar det ihop basen, har väldigt mycket bas mellan 65-120Hz, i gamla huset däremot var basen bra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2009/12/11 :  15:31:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Min nad304 tillsammans med infinity delta 60 gav ett doft och mörkt ljud,
jag var inte särskilt förtjust.

Därmed inte sagt att det finns nadprylar som låter riktigt bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/12/11 :  15:46:23  Show Profile Send ryst a Private Message
När jag hade ett NAD C-någonting hemma på lån så upplevde jag det som väldigt kraftigt i basen jämfört med mitt Classé.
Satt dock inte och meckade med tonkontrollerna speciellt mycket, tror de stod på mitten eller liknande.

{edit]skrev visst lite om det i min tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23780&whichpage=7 [/edit]

Edited by - ryst on 2009/12/11 15:47:53
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/11 :  16:14:11  Show Profile Send huzze a Private Message
C162 var det väl?

C165BEE + C275BEE fick kanonkritik i senaste Bild & Ljud
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/12/11 :  16:37:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ryst: Fast jämförelsen mellan NAD-försteget och dina övriga prylar är ju något obalanserad...

Jag kan dock hålla med såtillvida att det är rätt bra drag i min NAD C372. Tycker å andra sidan att väldigt mycket modern HiFi låter alldeles för ljust. Som en liten kul notis så var C372 B-klassad i Stereophile för några år sedan vilket torde ha gjort den ganska unik med tanke på vad det mesta kostar som får den stämpeln (eller högre).

Kan ju nämnas att jag nu har haft tre olika förstärkare inkopplade till mina små högtalare vid datorn. En liten CD-receiver, en förstärkare och en liten receiver.

Denon RCD-M33: Klent, tunt och i längden påfrestande ljud. Uppenbart för klen för högtalarna. Börjar dista tydligt ganska tidigt. Går bättre ihop med Argon-högtalarna som jag fick med när jag budade inte den på Tradera, även om inte taket lär flyga av. De är dock inte världens åttonde underverk.

NAD C372: Klart mest bas, men fortfarande lite påfrestande i längden någonstans uppåt. Jag tror det beror på att högtalarna inte kan anklagas för att vara mörka i karaktären och att det blir lite väl "på" när man sitter så pass nära. Flyttar jag mig bort från datorn blir det bättre, men svårigheterna att se skärmen gör att det är en fördel att sitta närmare. Den här förstärkaren hör inte hemma här, men eftersom resten är nedplockat så passade jag på att testa på kul.

TEAC AG-H300mkII: Senaste tillskottet. Fungerar klart bättre än övriga då ljudet är mera "laid-back". Mindre sväng än med NAD:en, men å andra sidan så tröttnar man inte efter ett tag. Effekten räcker för ändamålet. Basmässigt hamnar den mellan Denon och NAD.

Kom nu ihåg att det här är en reflektion med högtalarna stående på precis samma ställe och i närfält. Som nämnts tidigare är rummets betydelse av betydligt större magnitud än de skillnader det rör sig om här. Ljudbildsmässigt har jag inte gjort några särskilda jämförelser mer än att jag noterat att Denon var klart sämst av de tre. Ljudkortet som är källa är inte helt optimalt heller så det inbjuder inte till avancerade jämförelser på det planet. Det går också att konstatera att matchning är av betydelse.

För övrigt tycker jag att det lätt blir lite intetsägande när folk ska beskriva ljud i termer av varmt/kallt eller liknande. Min uppfattning är att en del menar att neutralt är något som jag upplever som ljusare än oförstärkt akustisk musik, om man nu inte stoppar in huvudet i ett trumset när någon klipper till en hi-hat för kung och fosterland. Finns det ingen form av referens så kan det bli knepigt att förstå vad som egentligen avses. Den här upplevda förskjutningen tror jag beror på att utvecklingen gått mot ljusare komponenter överlag, samtidigt som man på dessa spelar en stor andel "processad" musik. Det har sagts förr och bör sägas igen: Att gå på konserter, främst oförstärka sådana, och gärna i varierande lokaler (eller utomhus!) är lärorikt. Det är lätt att tappa konceptet bland processade inspelningar, imponatordiskanter och skränande hårdrockskonserter. De senare kan ju vara kul förstås, men som referens är de nog mer tveksamma. Med det inte sagt att man måste eftersträva en absolut neutral anläggning. Det viktigaste är att man trivs med det, och det är inte otänkbart att man får kompromissa och väga egenskaper mot varandra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/12/11 :  18:46:30  Show Profile Send byZan a Private Message
NAD basig? Nä inte vad jag kommer ihåg men det var ett tag sedan.
Hade ett 218 slutsteg och 116 förförstärkare utan tonkontroller och det jag minns är att det var bra knuff och en stram bas, men basig? Nä så upplevde jag det inte, allt kopplat till ett par B&W 803 Matrix.

Tror som sagts tidigare att högtalarplaceringen och kanske rummet är boven i dramat.

Pröva dig fram och lycka till

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/11 :  20:46:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för alla kommentarer och tips! Jag misstänkte själv att det var rummet som hade störst inverkan på ljudförändringen. Låt mig tillägga att "basigt" inte nödvändigtvis är något negativt i min värld, är basnarkoman Dock KAN det bli lite mycket av det goda, och jag vill gärna slippa pilla med tonkontrollerna. Dock har mina högtalare Canton RC-L en liten kontrollbox där man kan reglera bas och diskant, ska nog prova att ställa ner basen ett snäpp och se vad som händer.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2009/12/13 :  13:09:41  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Hade Nad 214 för ett par år sen, duger till bas men inte till mycket annat. Trodde att mina diskanter var sönder tills jag bytte Nad'n mot ett annat slutsteg.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/13 :  15:58:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ähh, klart det är rummet. Flytta runt på högtalare och möbler osv. tills du hittar en bra placering. Om sådana äventyr godkänns av husets självutnämnde inredningsarkitekt, vill säga. Ingen anledning att mixtra med kablar och annan skit.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2009/12/13 15:58:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/12/13 :  16:01:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att svara
"Utan att vara expert, skulle jag nog vilja påstå att det till 98%+ beror på rummet."

"Detta svaret tycker jag låter som att man har både hängslen och livrem på sig samt vantar". Våga sticka ut. Vi varken bits eller slåss här på forumet.

Men som andra varit inne på också och det som jag ofta tycker karaktäriserar förstärkare som Nad är en höjning av just basen vilket ger att de låter varmare än annan elektronik.Jag skulle misstänka snarare att du har att vinna på att köpa en Denon eftersom de ingått under flera år inom samma koncern. Annars så skulle nog Dali som högtalare kunna funka också inom samma koncern.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/12/13 :  16:17:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
whiskyman: Mig veterligen hör inget av märkena du räknar upp till samma koncern.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/13 :  18:39:07  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD är numera kanadensiskt och ägs av samma moderföretag som äger PSB. Om NAD framhäver basen eller helt enkelt är lagom återhållsamma i toppen är en smaksak. Som att säga att alla japanska stärkare är ljusa och kalla vilket inte är fallet.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/12/13 :  18:48:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Hade ett 218 slutsteg och 116 förförstärkare utan tonkontroller och det jag minns är att det var bra knuff och en stram bas, men basig? Nä så upplevde jag det inte, allt kopplat till ett par B&W 803 Matrix.

Detta var nästan lite "spooky" då EXAKT detta hade jag också under inte mindre än 10 år! Detta var min första (på den tiden) riktiga anläggning. Källan var en Marantz 63 mk2.

Tänk av alla kombinationer så är vi två med exakt samma

Artphotography
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/13 :  19:57:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Sen gick ni skilda vägar
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/12/13 :  20:19:18  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Tänk av alla kombinationer så är vi två med exakt samma

Det var väl en av många kombon på den tiden som var en väg att gå för att ta sig längre in i Hifi-världen
quote:
Sen gick ni skilda vägar

Ja det kan man kanske tro men jag vet inte. Skulle vara roligt att få lyssna till Burmäster's anläggning idag, först då kan man få en uppfattning om vi med stigande ålder också fått andra värderingar

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/12/13 20:20:45
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/13 :  21:29:52  Show Profile Send svanbo a Private Message
Återigen, jag är inte säker på att det är något DÅLIGT att ljudet är basigare än tidigare. Har inte bestämt mig för det ännu som sagt så gillar jag bas...

Denon och Dali samma koncern, tänker du på Hifi-klubben då whiskyman?

Att flytta runt högtalare och möbler i någon större utsträckning är otänkbart, jag är glad att jag får ha mina relativt stora högtalare i vardagsrummet över huvud taget... hon påpekar i princip dagligen hur groteskt stora de är i så fall är det någon decimeter hit eller dit jag kan prova, vilket jag ska göra. Ska även prova olika underlag, nu står de faktiskt rakt på backen p.g.a. att jag har en liten krypare hemma och det vore en mardröm om han fick in en hand under en spik men jag har en uttänkt lösning för detta. Mina tidigare erfarenheter säger att det blir stor skillnad i just basen beroende på vad de står på.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/13 :  22:01:55  Show Profile Send huzze a Private Message
och jag som inte är basnarkoman sitter med dyrNADen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000