Author |
Topic  |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 10:23:43
|
Av någon anledning har jag spånat in på hörlurar på sistone.
Vad anser du om hörlurslyssning? Favoritlurar?
Har efter en del sökande funnit en lur som tilltalar mej: Denon AH-D 2000. 3298:-

Jag kunde inte uppfatta någon skillnad mot den betydligt dyrare AH-D 5000 för 5998:-
 Samma data och ingenting på hemsidan som tyder på att det skiljer i annat än kåpan.
Jag lyssnade på ett par jättedyra Grado, och jämförde dem med mina egna Grado SR80 (1300:-) Skillnaden var minimal i mina öron. Om den överhuvudtaget existerade?
Den här luren har jag också testat. Ergo model 2. Ljudet påverkas tyvärr mycket av minsta lilla justering på huvudet. När man väl fått till det, så låter det bra. Utförandet har en tråkigt låg kvalitet med skumplast som går sönder lätt och simpel dubbeltejp på stödet bakom örat.

Använder du skarvkabel till dina lurar? Jag upplever att ljudet varierar med olika skarvkablar. Jag kan inte se ett mönster mellan pris, längd och kvalitet: Min tunna 10 meterssladd tycker jag ger ett renare ljud än en tjockare 5 meters. Köpte en 3 meters häromdan, men jag tycker nog ändå att den tunna 10 meterstråden funkar bäst. Det är framförallt skillnader i renhet och upplösning som jag noterar mellan olika skarvkablar. Kanske är det bara inbillning alltsammans? Kanske varierar kvaliten slumpmässigt väldigt mycket mellan exemplaren?
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
|
JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 12:37:22
|
Jag har upplevt att hörlurförstärkaren är av avgörande betydelse för att få fram skillnader mellan hörlurar. Men en riktigt bra hörlurförstärkare så var det inga problem med att höra tydliga skillnader mellan Sennheiser HD600 och HD650. I andra sammanhang lät de förvillande lika.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 13:17:27
|
Jo jag hörde skillnad mellan HD600 och 650. Men skillnaden var ändå inte så stor att det var befogat att byta. Jag har också hört ett par av Denon:s två dyraste lurar och där vill jag påstå att skillnaden var för mig som jag minns det obefintlig. |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 17:18:00
|
Vilket leder till slutsatsen att det krävs riktigt bra hörlursförstärkare för att det ska vara värt att satsa på en dyr påkostad hörlur. Den hörlursförstärkare jag testade med kostade över 20.000 kr, vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den. Då tyckte jag att HD650 gav ett betydligt tydligare ljud med mer kroppskänsla i röster m.m.
Jag har jämfört min HD600 med Denon AH-D 5000 ihop med min batteridrivna Emmeline The Hornet och iPod med specialkabel. Även om jag tyckte Denon lät lite bättre så motiverade det inte mig att satsa 5000kr på en uppgradering. Det handlar nog i slutändan om att det inte lönar sig att låta någon enskild del sticka ut kvalitetsmässigt. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 17:18:15
|
Provlyssnade på Denons 2000-modell och jag tyckte inte om vad jag hörde. Nu hade jag inte egna skivor utan lyssnade på butikens misshandlade CD. Dessutom valde de att låta mig lyssna via en Denon mini-anläggning av den lite finare sorten. Nej det passade inte mig. Det lät hårt och vasst.
Var där idag igen och tänkte provlyssna 5000-modellen men den hade de inte hemma. Körde en vända till med 2000-lurarna fast nu fick jag köra på deras lilla Argon hörlursstärkare. Vilken skillnad. Så nu är sannolikheten stor att det blir mitt nästa inköp.
Killen i butiken tyckte att det var lite mer dynamik i 5000-luren, men för nästan dubbla priset, så kan jag låta den vara ohörd, det var dynamik och tryck så det räckte i 2000-luren. |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 17:46:03
|
Kanske kan materialen i resp kåpa påverka ljudet olika? Åtminstone vid höga ljudtryck. Men det borde inte påverka dynamiken, tycker jag.
Kanske?
Men det är lite märkligt att det egentligen inte redovisas några skillnader på hemsidan, typ snävare toleranser hos elementet.
PS Det är syntetmaterial på båda kuddarna. Vill man ha läädur, så får man pynta ytterligare betydligt mer, för en annan modell... |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 18:47:43
|
Högt ljudtryck är ju inte min grej, men varför är läder förutsättningslöst bättre än syntet? Gore-tex 
Är det 7000-lurarna som har läder så säger jag bara - NOT for me nor my wallet. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 18:54:38
|
Nä, jag vet inte om läädur är akustiskt bättre. Möjligen mindre svettigt? Om det är inte är kraftigt ytfärgat... Plast är sannolikt lättare att hålla fräscht i alla fall, eftersom det inte absorberar hudgegga. |

|
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 21:06:41
|
Denon 5000 är en mkt bättre lur än Senn 650. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 22:03:15
|
Jag skulle tro att headfi är en god källa till svar:
http://www.head-fi.org/forums/ |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/11/14 : 22:34:53
|
quote: Denon 5000 är en mkt bättre lur än Senn 650. dd
Ja, det är väl mycket en smaksak, men jag lev lite överraskad över att Sennheiser - om det var 600 eller 650 - lät så "inbäddad". |

|
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2009/11/17 : 14:18:21
|
Om jag kommer ihåg rätt, det var ju ett bra tag sedan nu, så hörde jag ingen större skillnad mellan en Pioneer hemmabioförstärkare och min Musical-fidelity för/slutstegskombo (läs: ingen skillnad alls). Bytte ut Denon CD-spelare mot en MF-CD och då var det helt plötsligt inga som helst problem att höra skillnad mellan de två olika förstärkarna. Lite snabbt kollat bara men främst basen blev typ en oktav djupare med för/slutsteg. Så det är så jäkla svårt att avgöra vad som är vad, men bortsett från det kan man ju alltid säga att om lurarna i ditt system inte förbättrar något behövs ju inte så bra lurar, däremot inte sagt att det inte är någon skillnad mellan olika modeller. CDn kan ju vara den svaga länken, eller förstärkaren, eller lurarna. Knepigt. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2009/11/17 : 22:52:27
|
Tja, jag har jämfört 2000 modellen med 5000 modellen på min iaudio x5 och skillnaden var ganska påtaglig. D2000 var inte något för mig, 5000 gillade jag. 200 fick inget "djup" i ljudbilden och lät ganska återhållen, alltså tråkig. d5000 hade mycket bättre djupinformation och svängde dessutom. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/11/17 : 23:19:19
|
quote: Tja, jag har jämfört 2000 modellen med 5000 modellen på min iaudio x5 och skillnaden var ganska påtaglig. D2000 var inte något för mig, 5000 gillade jag. 200 fick inget "djup" i ljudbilden och lät ganska återhållen, alltså tråkig. d5000 hade mycket bättre djupinformation och svängde dessutom.
Det skall kanske inte uteslutas att detta kan bero på att lurarna var olika inspelade. Det lär ju bara vara kåpmaterialet som skiljer. Elementen och den interna uppbyggnaden är såvitt jag förstått lika.
Fascinerande att träkåpa kan kosta nästan 3000 kr mer. Och detta MELLANSKILLNAD, dessutom... |

|
 |
|
cebo
Member

119 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 18:26:57
|
Jag har precis fått hem ett par nya lurar, Suoerlux HD681.
Det lilla jag har lyssnat på dom hitills , så är jag impomerad av dom. Håller på att spela in dom just nu. Bra bas men diskanten var lite vass nu i början, hoppas att diskanten blir lite mjukare med tiden.
För de som är intresserade, så finns det mer info här bl.a. http://rockgrotto.proboards.com/index.cgi?board=review |
/cebo |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 12:41:22
|
I senaste Hifi&Musik jämför man hörlurar, Denon 5000 och 7000, Sennheiser HD650 och HD800 m.fl. De skriver lite om den tekniska skillnaden mellan 5000 och 7000.
Angående att HD650 låter inbäddad. Jag lyssnade på en nyinköpt HD650 hos en kompis för något år sedan. Jag minns inte med vilken hörlursförstärkare. Den lät verkligen inbäddad. Jag har själv HD600 och den låter inte så. Jag har tidigare också jämfört HD600 med HD650 med en mycket påkostad hörlursförstärkare i 20.000kr-klassen och då lät HD650 klart bättre än HD600. Mer kropp och tydlighet i ljudet. Varför lät det så inbäddat hos min kompis? Kan det varit hörlursförstärkaren eller att den inte var inspelad? Jag ska se om jag kan låna den och jämföra en gång till. |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2009/12/14 : 12:27:00
|
Jag har jämfört HD600 med HD650 ihop med en lite enklare anläggning än tidigare och nu har jag väldigt svårt att höra någon skillnad. Elektroniken har stor betydelse för att mejsla ut skillnader. |
 |
|
|
Topic  |
|