HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Högtalaren iS8pro mk2+ från Intelligent Sound
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/11/17 :  11:41:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag kommer här att försöka beskriva vägen jag gått för att vara där jag står idag: Från en något vilsen men mycket hifihungrig individ till en person som känner att han hittat vad han sökt efter i alla dessa år. Jag tor att jag är som de flesta audiofiler då jag säger att jag hela tiden letat efter någonting bättre, någonting närmre vad vi kallar hifinirvana. Jag börjar nu efter 16 år av letande tro mig förstå att hifinirvana är nästintill ett ouppnåeligt mål, det finns alltid någonting som vi föreställer oss i våra sinnen som vi tror kommer att göra anläggningen mer välljudande. Jag tor att det är viktigt att vi lär oss att vara nöjda med våra fina anläggningar. Men faktumet är att jag aldrig kunnat varit riktigt nöjd förrän nu. Jag har testat, provat och köpt lika många högtalare som år jag varit insnöad i denna "hobby". Jag tor att ljudet som iS högtalare förmedlar, och då framförallt deras stativhögtalare, är det närmsta jag kommit vad jag kan kalla hifinirvana. Ljudet är så tilltalande att jag bestämt mig för att slå mig till ro med mina nya stativhögtalare som har beteckningen iS8pro mk2+ med ett listpris på 34.000 kr, (lillebror iS6 pro mk2+ kostar 24.600 kr). Båda dessa högtalare har samma ljudkaraktär och val av högtalare beror mycket på rummets storlek som de skall spela i. Det finns även en golvhögtalare iS66 för under 15.000 som låter mycket bra och klår sina konkurrenter, men det är just stativhögtalarna jag blivit kär i.



iS8pro mk2+ från iS med Lavry Dac10 och InterM slusteg i synergi.

Mk2+ i modellbeteckningen betyder att det sitter den senaste generationens delningsfilter i högtalarna med Silk Master Reference internkablage tillsammans med Furutechs bästa Rhodium högtalarterminaler. Det är delningsfiltret som, enligt iS själva, är vägen till välljud. iS säger själva att utvecklingen av delningsfiltret som sitter i iS högtalarna ligger flera år framför i utvecklingen jämfört med andra högtalartillverkare. Jag tror på detta.



10 cm från bakvägg och Rhodium högtalarterminaler från Furutech

För att försöka beskriva vad som skiljer iS ljudet från annat ljud kan jag likna det med att ljudet från majoriteten av alla högtalare jag lyssnat på kan liknas med att någon håller ett täcke framför elementen. Jag menar att det finns någonting som beslöjar ljudet. Detta gäller alla högtalare jag lyssnat på upp till prisklassen 100.000 kr om jag jämför med en iS högtalare. Självklart har jag inte varit medveten om detta förrän jag hörde iS för första gången. Efter det tillfället var det inte lika roligt att lyssna på andra högtalare än iS för inget lät lika bra. Ljudet från iS8pro mk2+ är mycket upplöst och rent med en kropp och tyngd som gör att det inte behövs någon basmodul för min smak. Men om jag i framtiden vill uppgradera kan jag bygga vidare med till ett 2.2 system med 2 st 15" basmoduler. Dessa basmoduler kostar mycket pengar och jag har som sagt bestämt mig för att vara nöjd och vila i ljudet från iS8pro mk2+.



iS högtalarna är lättplacerade och skall alla ställas 10 cm från bakvägg och de skall stå tätare än vad vi är vana vid. Jag har mina 140 cm diskant till diskant. Högtalarna är ganska stora för att vara en stativhögtalare och har en hög mattsvart finish som tilltalar mig. Det är en mycket stilren högtalare med en tidlös design som håller i längden. Högtalarna mäter 26x31x50 cm (bxdxh).

Röster förmedlas på ett spöklikt realistiskt vis så att jag tror att Nina Ramsby står framför
mig nät hon sjunger om att flyga in i solens ljus från albumet Du har blivit stor nu. Ljudet är så detaljerat att jag hör musikernas andningstag och jag skulle troligtvis kunna höra om någon tappade en nål på golvet. Det finns detaljer i massor tillsammans med en närvaro som jag aldrig tidigare upplevt. Ljudet förmedlas som det är inspelat på skivan. Högtalarna påverkar ljudet minimalt om någonting alls. Jag upplever inte heller några större akustiska problem med rummet högtalarna spelar i. Med dessa högtalare behövs inga akustiska hjälpmedel. Det räcker med vanliga möbler och gardiner.



För mig är dessa högtalare ett rent fynd och jag rekommenderar alla som är seriöst intresserade av välljud att att åka ut till Intelligent Sound i Kungsängen och lyssna på deras högtalare i deras fina showroom. Där får man ett trevligt professionellt och personligt bemötande utan säljsnack. Jag definierar min tid i hifi världen som tiden innan jag lyssnade på iS och tiden efter jag lyssnade på iS högtalare. Sedan att de säljer slutsteg för under 5000 kr som låter lika bra som slutsteg för 50.000 gör inte det hela sämre.




Kringutrustning:

Drive: Squeezebox v3
Dac och försteg: Lavry Da10
Slusteg: InterM R 500 Plus (modifierat)
Högtalarstativ: DIY Betong
Kablar: Silk 050 Xlr, Silk Master Reference, Digitalkabel iS Petter special



Om någon är har frågor om högtalarna som inte framgick i denna recension så är ni välkomna att pma mig.

Tack för mig.

Jon Oskarsson




Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/11/17 21:11:57

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/06 :  20:24:00  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Nu börjar jag närma mig inspelningstidens slut. Är kanske uppe i 300 timmar nu(?) Och DET ÄR SKILLNAD mot innan. Ljudbilden är ännu mer upplöst och musiken bara är där. Jag kan om jag vill med millimeterprecision peka ut var de olika ljuden/instrumenten finns i ljudbilden. Men det tänker jag inte på, jag lyssnar bara på musiken nu.

Jag begär inte mer av en högtalare än det som jag får av mina iS8 pro mk2+.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/02/06 20:24:44
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/27 :  07:03:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
612 har en botten och tyngd som mina 8or inte har, dock är ljudkaraktären den samma. Dock tycker jag att 6orna är något mer upplösta och med något mer skimmer i toppen.
Mina 8or är inte inspelade än och det gör MYCKET. Så om jag får massera mina 8or i 200h timmar till så presterar de mer optimalt enligt iS. Sedan var det ju en ny version av 612 på mässan, en ytterligare förfinad modell verkar det som. Jag tror att 612 är iS bästa högtalare då den enligt mig känns något mer upplöst (vilket jag är torsk på) än 815, men jag har inte hunnit lyssna så mycket än på de stora 612 och 815 så jag borde kanske vänta med att yttra mig. Det jag vet säkert är att 8orna växer för var dag då jag återupptäcker musik som jag hört innan som jag nu upplever på nytt med mer detaljer, ljud som jag inte innan visste fanns med i musiken, och med en upplöst ljudbild. Tror att min flaskhals är squeezeboxen som transport, men vet inte säkert. Ska få mitt InterM lite mer moddat nu så blir det ännu bättre...

Mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000