Author |
Topic  |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 07:36:40
|
Verkningsgraden för en normal dipol ligger mellan 0,5 och 1,0%. Motsvarande vanlig lådhögtalare ligger verkningsgraden mycket sällan över 0,5%. Det som gör en dynamikst driven dipol tungdriven för en förstärkare är när man på elektronisk väg lyfter basen. Ett baslyft på ex.vis 20db lägger beslag på merparten av effekten. Observera att denna typen av "tungdriven" är inte samma sak som elektrostaters ord för "tungdriven" där det IBLAND KAN handla om nära nog kortslutning vid lite högre frekvenser.
Flera dipoler är också linjekällor dessutom kan en dipol med bara ett element uppträda som en avkortad linjekälla. Linjekällor fördelar inte ljudet i längdriktingen på samma sätt som punktkällor. Detta hänger samman med det faktum att människan är en punktsignalmottagare. Alltså vi plockar upp frekvenserna i luftrummet nästan ur en punkt i höjdled. Eftersom en linjekälla strålar från en linje i höjdled kommer den som sitter nära att bara höra en del av strålningsytan medan den som sitter längre bak kommer att höra en större del av strålningsytan. Eftersom strålningsytans storlek är en del av formeln för ljudets nivå i rummet kommer de som sitter på olika avstånd höra samma nivå. Är linjekällan riktigt stor kan det tom vara så att de som sitter längre bak tycker att nivån är för hög för att vara njutningsbar medan de som sitter nära njuter för fulla muggar. De som lyssnat på ett par Megatrend med tillhörande diskantpaneler vet nog vad jag menar.
Äh, nu var jag för ljuplodande. Förenklat är det så här:
Sitter man nära hör man bara en liten del av ljudet, sitter man längre bort hör man mer av ljudet. Man borde alltså höra ungefär samma nivå på ljudet vid båda platserna.
Därför är det svårt att gämföra en punktkälla med en linjekälla vad det gäller verkningsgrad. Det beror helt på var i rummet man mäter.
EDIT: Stavfel, men det få man stå ut med. |
Edited by - linnar on 2009/09/03 07:39:12 |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 07:50:58
|
Strmbrg:
Jag tror att du fått till det bästa av två världar i ditt lyssningsrum.
Men det som du beskriver i dina fina planskisser är inte vad en dipol skall arbeta mot. Är det en linjekälla bör faktiskt dipolen jobba någorlunda vinkelrät mot alla väggytor om man inte ordnat till tidiga reflexer. Tidiga reflexer sätter ner dipolens verkningssätt dramatiskt. Om man har någorlunda avstånd till väggarna bör dipolen stå vinklrät. Dipolen är självsjusterande av sin natur och kommer att mota bort "fel" reflexer genom akustisk kortslutning. Fel reflexer är de allt för tidiga reflexerna från ex.vis baffeln. Om man vinklar dipolerna kan detta störas. Jag kan tyvärr inte teorin bakom detta.
På bilden där man ser dina dipoler stå vinklad skulle jag rekommendera att flytta ut dipolerna från sidoväggarna och räta upp dem en aning. Det är ingen kris att dipoler står nära varandra men det kan vara en kris att de står för nära sidoväggarna. Gör så och du kommer att få ett ännu luftigare ljud. Eftesom ditt rum är så smalt kan det vara så att en liten vinkling förbättrar dipolens arbetssätt om de står en bit från sidoväggen.
|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 09:03:49
|
Intressant läsning tycker jag! 
Själv har jag inte behandlat rummet på något speciellt vis... Matta framför soffan, ett par rislampor, hyffsat tjock och strukturerad tapet samt brutet tak och väldigt öppen planlösning. Snedtaket gör säkert också nån inverkan...

Så ser det ut från sidan. Ena dipolbasen står bredvid höger front och den andra dipolbasen står på högersidan bakom soffan (kopplad ur fas).

Testade även att ha båda basarna vid respektive fronthögtalare, men det blev inget bra alls...
Går säkert att göra mer saker för akustiken, men jag känner inte att jag behöver det. När jag körde portad baslåda hade jag en hel del problem med resonanser och färgningar i basen, men med dipolbasarna försvann de som en fis i vinden... 
Mina paneler spelar ner till runt 80hz där de rullar av neråt med 12db. Basarna delas elektroniskt vid 45hz med 24db. Anledningen till glappet är att akustisk delning med en dipolbas inte är samma som elektronisk delning då H-baffeln förstärker upp högre frekvenser. Har ingen som helst kompensering på basarna. Skulle gissa att de utan problem går ner till 30hz -3db. Har även ett subsonic filter på 25hz som tar bort den värsta lågbasen vilket sparar effekt och xmax.
Panelerna drivs av två stycken Mackie M1400 PA-steg och basarna drivs av ett T-amp PA-steg på 2x65 watt. Allt integrerar ruskigt bra, betydligt bättre än med vanlig "lådsub".
Så saknar man det sista i lågbasen med paneler kan jag varmt rekommendera att bygga sig ett par H-bafflar. Finns inte mycket annat som integrerar och kompletterar en panel på ett bättre sätt. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 09:56:24
|
quote: Det är ingen kris att dipoler står nära varandra men det kan vara en kris att de står för nära sidoväggarna. Gör så och du kommer att få ett ännu luftigare ljud.
Enligt mina erfarenheter så stämmer inte det här påståendet  |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 19:35:16
|
quote: Själv har jag inte behandlat rummet på något speciellt vis... Matta framför soffan, ett par rislampor, hyffsat tjock och strukturerad tapet samt brutet tak och väldigt öppen planlösning. Snedtaket gör säkert också nån inverkan...
Hade själv fundering på om en tjockare, strukturerad tapet kunde göra någon nytta när vi tapetserade om. Om tapet ska göra nå´n nytta för ljudet lär den vara extremt tjock. Tror det var Svanå-Matts som sa att normala tapeter inte är tillräckligt tjocka för att kunna påverka ljudet. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 20:39:37
|
quote: Det är ingen kris att dipoler står nära varandra men det kan vara en kris att de står för nära sidoväggarna. Gör så och du kommer att få ett ännu luftigare ljud. --------------------------------------------------------------------- Enligt mina erfarenheter så stämmer inte det här påståendet Driver. www.dahlbergaudiodesign.se/
Jag lutar mer åt Dahlbergs mening.
Jag har testat själv i det här rummet. Jag kom fram till att den placering jag valt "lät bäst".
Därefter började jag fundera lite på varför det "lät bäst" såhär.
Efter lite konsultation med bla Ing Öhman, så fick jag bekräftelse på att mina teorier hade bäring. Om man leker med tanken att man har heltäckande speglar på alla väggar, så kan man med en nogrann placering se till så att högtalarna speglar sej så lite som möjligt i väggarna sett från lyssningsplats. Med den sämsta placeringen skulle man se samt höra tre speglade fantom-högtalare utöver den fysiska för varje kanal. Speglingarna går ej att eliminera helt utan att man vidtar bredbandig dämpning/diffusering, men de går att dölja ganska bra bara med placering och vinkling.
PS Detta gäller naturligtvis även lådhögtalare!
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 22:41:32
|
DahlbergAudio: "Enligt mina erfarenheter så stämmer inte det här påståendet"
Strmbrg: "Jag lutar mer åt Dahlbergs mening."
Ja, där fick man sig en känga! Skämt å sido, mitt resonemang bygger på äldre iaktagelser med dipoler i smala lånnga rum.
Öhman har jag också språkat med om diverse ting och har stor respekt för den mannens kunnade vad det gäller akustik. Tipset om speglarna är inte helt nytt, jag hörde (och tillämpade) det redan på 70-talet.
Vad det gäller Strmbrg dipoler började jag med att säga att placeringen som nu är valt är säkert det bästa av olika utrovade placeringar. Normalt är annars att dipoler spelar någorlunda vinkelrät mot väggar, dock inte för nära sidoväggar respektive bakvägg. Men man skall inte säga detta kategoriskt för hur det än är finns det olika tycke och inte minst olika konstruktioner som uppför sig olika.
När jag testat, också i den smala delen av rummet som är på ca 4m, har jag använt måttet 1m - 2m - 1m. De var inte alls vinklade mot lyssningsplatsen. Den placeringen gav luftigast och mest exakt ljud. Placerade på långsidan blev ljudet bättre än på kortsidan. Bäst blev det om dipolerna vinklades en aning mot lyssningsplatsen. Avstånden var då 3m - 2m - 3m. Alltså stod de ganska nära varandra. Flyttade jag isär dem mer blev ljudet sämre och den förskräkliga ping-pong effekten tilltog ju längre isär dipolerna flyttades. Tyvärr var de placerade för nära bakväggen när de stod på långsidan.
Observera att de dipoler jag testade var inga linjekällor.
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 22:46:06
|
quote: Observera att de dipoler jag testade var inga linjekällor.
Vad var det f'nåt 'ra?
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2009/09/03 : 22:54:03
|
Den "normala" placeringen av dipoler är väl att man ställer dom på kortväggen i ett skokartongsformat rum. Vid placering på långvägg hamnar (om rummet har relativt normala proportioner) de lätt för nära bakvägg, för nära lyssnaren, eller att lyssnaren hamnar för nära bakvägg. Håller med ovanstående talare om att åtminstone Magneplanarer är hyfsat okänsliga för sidoväggar. |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 06:25:09
|
OcA:
Hur funkar di där H-basarna? Jag menar, vad krävs för element? Är de tvångsstyrda för att ge tillräckligt ljuddtryck eller är de bara matade "rakt av"? Alltså förutom att du har en elektronisk delning.
Min erfarenhet av dipol-återgivet ljud är att det i basen aldrig blir den där tjocka karaktären. Dipolen skapar ju inte ett övertryck i alla riktningar samtidigt, så som en monopol gör i basen.
Det är väl kanske bristen på den där tjockare basen som får många att uppfatta dipolbas-ljud som lite "mysko".
/Strmbrg, |

|
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 09:45:04
|
Strmbrg -> Det är Eminenca Alpha 15 basar som har ett qts på runt 1,25... Basen blir, som du säger, aldrig tjock eller bumlig. Ren, torr, reptilsnabb och ofärgad.
De är inte EQ'ade på något sätt, utan spelar bara rakt av matade från slutsteget.
Känsligheten på elementen är ca 97db, H-baffeln tar bort ett par db, men totalt sätt är det rejält lättdrivet.
Vissa kan väl uppfatta dipolbasen som mysko, men de som varit hemma och lyssnat har mest suttit och gapskrattat åt hur bra det faktiskt låter. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
linnar

3623 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 14:35:46
|
Strmbrg: "Vad var det f'nåt 'ra?"
- Quad ESL 57
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 19:05:01
|
quote: Strmbrg:
Jag tror att du fått till det bästa av två världar i ditt lyssningsrum.
Men det som du beskriver i dina fina planskisser är inte vad en dipol skall arbeta mot. Är det en linjekälla bör faktiskt dipolen jobba någorlunda vinkelrät mot alla väggytor om man inte ordnat till tidiga reflexer. Tidiga reflexer sätter ner dipolens verkningssätt dramatiskt. Om man har någorlunda avstånd till väggarna bör dipolen stå vinklrät. Dipolen är självsjusterande av sin natur och kommer att mota bort "fel" reflexer genom akustisk kortslutning. Fel reflexer är de allt för tidiga reflexerna från ex.vis baffeln. Om man vinklar dipolerna kan detta störas. Jag kan tyvärr inte teorin bakom detta.
På bilden där man ser dina dipoler stå vinklad skulle jag rekommendera att flytta ut dipolerna från sidoväggarna och räta upp dem en aning. Det är ingen kris att dipoler står nära varandra men det kan vara en kris att de står för nära sidoväggarna. Gör så och du kommer att få ett ännu luftigare ljud. Eftesom ditt rum är så smalt kan det vara så att en liten vinkling förbättrar dipolens arbetssätt om de står en bit från sidoväggen.
Tack!
Jag har testat det du skriver. Jag blev dock mer tillfreds med den placering och vinkling jag har.
Det finns olika idéer om hur dipoler skall placeras, någon entydighet har jag inte kunnat hitta. Man får inte glömma att rummet är betydligt "mer" än bara dess dimensioner. Jag har välfyllda bokhyllor längs sidoväggarna, mellan mej och högtalarna. Sannolikt bidrager de - bland mycket annat - till resultatet.
PS Har i alla år varit en "högtalarflyttare". Jag vinklade och flyttade högtalare nästan varje dag förr. Den sjukan har upphört helt sedan jag skaffade och justerade in dessa planarer. De har stått på exakt samma sätt i drygt ett år nu.
Det betyder naturligtvis inte att placeringen är optimal. (Det går alltid att förbättra allting.) Men det betyder definitivt att jag är tillfreds på ett sätt som jag aldrig upplevt förr. |

|
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 21:50:12
|
Förutom att ljudet på de dipoler jag lyssnat på är väldigt trevligt, öppet och luftigt, så har de haft hyfsad waf. Stora ja, men inga likkistor, koffertar eller trälårar inte. Nej, slimmade och ofta snygg design. Se tex McGyvers senaste alster. |
Waf, Waf!
|
 |
|
Topic  |
|