HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 transistorförstärkare, GE-steg, kopplingsproblem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/18 :  12:59:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Hej.

Håller på och ska bygga en förstärkare.
Va många år sedan man gick i skolan å det mesta av analogtekniken man lärde sig har vandrat ut ur skallen =)
Har börjat med att koppla upp en simpel klass-a förstärkare med en liten transistor men jag får inte skiten att låta.
Vid väldigt låg volym låter ljudet korrekt, men då är utsignalen lägre än om jag skulle driva högtalaren med full utstyrning direkt på lågnivåsignalen. Höjer jag ljudet så verkar transistorn bottna.
Men kör jag rena sinusvågor så både låter dom bra och ser bra ut.
Begriper inte vad jag gör för fel.
Förstärkaren är dimensionerad så jag har 2.2volt på basen i viloläge, vilket borde va ganska lagom då transistorn klarar max 5v på basen, då har jag ca 2volt åt båda hållen på signalen. Matningen är 12v.
Det är ett GE-steg.

Tacksam för hjälp

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/18 :  13:17:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur mycket är viloströmmen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/18 :  13:37:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Rita upp kretsen med strömmar och spänningar angivna på viktiga punkter så är det mycket lättare att hjälpa dig än med bara en "GE koppling klass A".

Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:55:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kan inte lägga upp bilder så de blir svårt att visa..
Viloströmmen är jag osäker på.. problemet är att jag inte riktigt kommer ihåg hur man dimensionerar motstånden.. Va som sagt många år sedan jag höll på med detta å jag hittar inte någon bra information på nätet, köpte mig Analogteknik A, lärobok, men den var heller inte tillfredsställande.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/18 :  15:14:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som sagt, svårt att hjälpa med så ytterst knapphändiga uppgifter.
"Liten transistor" skriver du. Jag förmodar att den är monterad på kylfläns om du ska driva en högtalare?

"ca 2volt åt båda hållen på signalen" du bör få 0,25W uteffekt i 8 ohm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:06:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej!

Tror säkert att du kan ordna en bild. Rita en enkel skiss i MSPaint och ladda upp till bildservern: http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/bildarkiv.htm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:14:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
RuneStone: Sök på nätet, så hittar du massor med exempel och förklaringar på olika kopplingar!
Du kanske kan hitta en bild på den kopplingt du har gjort, så är det lite lättare att komma med tips?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:22:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här har du lite om enkla (entransistorsteg) förstärkare som byggts och som funkar:
http://www.diyaudioprojects.com/Solid/IRF610-Class-A-Headphone-Amp/
http://www.diyaudioprojects.com/Solid/Class-A-Mosfet/index.htm
http://www.diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/ZCA.htm
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:34:17  Show Profile Send reVintage a Private Message
Runestone,

Så här skulle ett mycket enkelt steg kunna se ut. Motkopplat för att få ner dist och gain. R6 väljes för att erhålla lämplig Uc. R5 väljes R6/10 för 20dB gain. R5=Zin



Heja Magnus!

I all vänlighet, måste du rekommendera projekt från klåparna på diyprojects ?

Exemplen med 2SK1058 kommer inte ens att ge 1W vid långt över 10% distortion. Inte vad jag kallar "funkar".




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/11/18 22:04:19
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/18 :  21:55:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet, jag vet .... men det är en start.

En kompis låter sina elever bygga med en BDX34 med 5,6R på "anoden" och 36V matningsspänning. Sedan biasinställning med trimpot så "anoden" hamnar på 18V. Givetvis stor konding på utgången och det stackars "anodmotståndet" ska ju vara på massa watt.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/18 :  22:19:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message


Så ser kopplingen ut. Byggt med en BC547.
Drivspänningen kommer f.n. från ett data-nätagg.
Blir ju galen på detta. Har kopplat sånt här på löpande band förr..
Men de va ju många år sen så nu får man väl börja från noll igen. =)

Har 2.1v på bas.
9.2v på collector.
1.45v på emitter.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/19 :  06:53:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jättebra om du anger komponentvärden samt om trissan är A, B eller C. Förutsätter att du har en utgångskondensator.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/11/19 10:54:01
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:15:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
BC547 får nog slita ont om den ska driva en högtalare.

Jag har byggt liknande kopplingar med effekt-Mosfetar och det har till och från låtit riktigt bra.
Har ingen schema tillgängligt men tänkt något i stil med en IRF520
med 8R drainmotstånd och 0,47R sourcemotstånd. Lägg till en biaskrets på gaten samt in- och utgångskondingar och mata alltihop med +24V eller så. Lämpligt att driva små bredbandare med, de trivs ofta med den ganska höga utimpedansen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:59:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ska inte driva någon stor last, utan nu experimenterar jag bara för att lära mig igen.

BC547B.
Rl=5.6K
Re=1.5k
Motstånden över basen är f.n 68k och 15k.
Utgångskondingen är 1uF.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:59:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den absoluta klassikern!

http://www.passdiy.com/pdf/zenamp.pdf

Nelson Pass Zen amp.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/19 :  13:24:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Runestone,
Antar att det gäller nog linjesteg här. Ritar upp en fungerande variant på ditt när jag hamnar vid rätt dator igen.

Zen är dock klassikern när det gäller singeltransistorslutsteg!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/19 :  13:49:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Är det nån som byggt eller lyssnat på Zen amp?
Och kan berätta om hur den låter ...

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/19 13:49:23
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:02:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Nu har jag bytt motstånd å kondingar i omgångar å de blir inte bra.. blir galen snart.. Begriper inte vad jag gör för fel

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:29:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det som inte blir bra? Den trissan kan inte driva högtalare, den kan inte ge strömmen som behövs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:59:54  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
RuneStone,inte blir det bättre av alla råd som drar vilt åt höger och vänster...(utom från Bernt Jansson som förstår hur det fungerar)!
Vad du hittills har beskrivit är ett vanligt LF-steg som sitter t.ex i förförstärkare.Ström ca 1mA.Det går INTE att ansluta en vanlig högtalare ,utan att strömmen ökas till ca 40-50mA.Då får man också helt andra värden på komponenterna.
Ska man bygga ett steg som driver en högtalare så får man också se till att spänningen(antingen på kollektor eller emitter)före utgångskondingen ligger på ungefär halva matningsspänningen.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/20 :  17:33:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
har fått hyfsad signal nu.. bytte ingångskondensatorn..
kopplade upp ett gc-steg med en effekttransistor för att förstärka strömmen men jag orkar ändå inte driva en högtalare.. signalen ser ok ut vid väldig låg signal..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  18:00:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur hög tomgångsström kör du nu då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:02:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Runestone,
Du har sisådär 45dB gain i ett steg med en BC547. Mao överstyrs det oerhört lätt. Motkoppla! I exemplet nedan har jag använt dina komponenter med undantag av emittermotståndet. Zin 10k, gain strax under 8dB, Zout ca 3k.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/11/20 22:14:25
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:17:09  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Inte om emittermotståndet saknar konding(och någon sådan talas det inte om)och då blir det max 4-5 ggr eller mindre beroende på lasten på utgången.
Men VAR är schemat??
Vi måste få veta hur du kopplat,RuneStone!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  22:21:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Med R9 på 5,6k blir det bara knappt en halv myggfjärt kvar för att driva en högtalare...

Stämmer in i kören: VAR är schemat??

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/21 :  09:10:16  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bernt, vem har sagt något om att driva högtalare med det här steget? Så hä'r säger Runestone:
quote:
Ska inte driva någon stor last, utan nu experimenterar jag bara för att lära mig igen.



Rolf hur tänker du? dB och ggr är två olika saker, du får plocka fram räknestickan och räkna ut vad 8dB betyder.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000