HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 x=(a+b)*c...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8401 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:30:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förra veckan hoppade jag på en elteknisk distansutbildning i syfte att en vacker dag kunna skaffa mig ett "riktigt" jobb
Förutom växelström, elektronik, trefas, automation m.m. ska det även läsas matte, svenska och teknisk engelska. Först ut på plan var den i evighet förbannade matematiken. Sov som en stock varenda mattelektion i gymnasiet, läste om matte A på komvux och utökade med B och C vilket gick bra på den tiden då man var ung och hade några intakta hjärnceller kvar.

Till saken: Känner någon till någon bra hemsida där jag kan läsa om matematiska regler och definitioner? Jag har glömt i stort sett allt
och den läsning som ingår i studiematerialet är säkert jättebra...för de som redan kan.

Några exempel på uppgifter jag har framför mig just nu:

x= (a+b)*(a-b) "Skriv om uttrycket som summan av termer"

x= a*b+a*c "Skriv om uttrycket som summan av två produkter"

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:41:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Var allt för längesedan jag höll på med sådant här
Wikipedia kanske kan hjälpa dig.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/11/18 14:44:10
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:48:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Kul med folk som pluggar. "Jobba med knoppen".

Det är nog denna länk Du behöver:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling

Men kompisar på forumet ställer gärna upp!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:59:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
exemplen borde väl bli...

x=aa-bb

x=a(b+c)

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/18 :  15:01:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tobbe är du en hemsida...?

Denna är väl bra...http://matmin.kevius.com/

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:22:51  Show Profile Send Mey a Private Message
www.math.se är en bra utgångspunkt, som är avsedd för ex. vis inledande högskolestudier. Dom har en repetitionskurs i matte som jag vill minnas skall finnas online att ladda ner (utan registrering)
Det går även att köpa den kursen i kompendieform, när det var aktuellt för min del för några år sedan kostade kompendiet 10:- (japp, det fattas inga siffror i priset)
Go to Top of Page

Fuling

8401 Posts

Posted - 2009/11/18 :  16:56:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för svar!

Nu sitter jag med massor av information och rimligtvis finns allt jag behöver veta rakt framför näsan på mig, dessvärre verkar jag fullständigt tappat förmågan att analysera ens de enklaste logiska resonemang.
Jag har tjuvkikat lite på vad som kommer senare i mattekursen och allt ser fullständigt obegripligt ut trots att det var solklart för några år sen. Motivationen gjorde just en ny bottennotering...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/18 :  17:36:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kom igen nu! Det är inte så svårt, du måste bara lyckas ta dig över tröskeln först, sen klarnar det
Go to Top of Page

Fuling

8401 Posts

Posted - 2009/11/18 :  17:43:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Säkert inte ett dugg svårt, jag lider bara av en total och fullständig brist på anlag...

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2009/11/18 :  17:52:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att en nästan klar civilingenjör menar på att matte inte är svårt var ju oväntat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Fuling

8401 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:17:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gick lös på kursen i teknisk engelska istället, betydligt enklare.
Kan ändå inte släppa tanken på att man nog borde bli yrkeskriminell istället, stora pengar att tjäna och fri kost&logi om man misslyckas...

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:28:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ztenlund, jag hade ett år efter gym. innan jag började, du ska veta
att jag satt med EXAKT samma saker som Fuling och kliade mig i
skallen då knoppen glömt hur man tänker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:32:07  Show Profile Send 24U a Private Message
Fuling

Antingen det eller också styrelsemedlem i något finansiellt insitut typ bank, fondmäklare, pensionsfond eller annat. Där kan man ge varann bonusar, även om man går med brakförlust.

En fråga som poppade upp alldeles av sig själv... Det kanske inte är nån större skillnad på dessa yrkeskategorier? För att nån ska få mer måste nån annan få mindre. Eftersom inger ger bort pengar frivilligt måste dom där ha snott dom, fast det kanske inte kallas så om man är klädd i kostym...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Fuling

8401 Posts

Posted - 2009/11/18 :  18:40:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
glömt hur man tänker

Väldigt träffsäkert formulerat!

Jag kan dra mig till minnes exakt hur jag gick till väga med beräkningar, prioriteringar och designval då jag kopplade ihop min första egenhändigt konstruerade klass A-förstärkare för 13 år sedan.
Det var både begripligt och intressant.
Minnena av alla matematiska grundregler jag lärt mig under samma tidsperiod och även senare är däremot bara en grå smet, hjärnan har väl sorterat bort den informationen som oviktig och ointressant.

För en gångs skull håller jag med min egen hjärna, det är oviktigt och ointressant. OM det nu inte vore för den lilla detaljen att jag för tredje gången på tolv år måste prestera någon sorts betyg i bland annat algebra för att i en avlägsen framtid kunna jobba som elektriker...

Längre in i utbildningen ska vi tydligen läsa en elektronikkurs som bland annat innefattar förstärkare och filter, förhoppningsvis kan jag då luta mig tillbaka en aning och titta på när andra svettas

Edit: 24U: Hade min hjärna senaste veckan ägnat bara en bråkdel så mycket energi på att reda ut matematiken som den ägnat åt att spåna kring gangsterkapitalistiska inkomstkällor så vore jag nog professor vid det här laget...

Edited by - Fuling on 2009/11/18 18:44:56
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/18 :  19:24:52  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hehe alltid kul med plugg, eller?

Men det blir ju som skrivits tidigare
x=(a-b)^2
x=a(b+c)

Gruvar mig själv för kommande tenta period med massa matte på tapeten

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/18 :  19:41:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Matte är underbart.

(Dessutom var Tobbes svar fel ...)
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/11/18 :  21:08:50  Show Profile Send educk a Private Message
här är länkar jag använder ibland för att friska på minnet

på wolframalpha kan man tex söka efter svar på olika matematiska problem

http://www.engineeringtoolbox.com/

http://www.wolframalpha.com/

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2009/11/18 21:11:10
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/18 :  23:44:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Fuling, att ge sig in i den ligan igen - det är RESPEKT!

(Mina högskolestudier består av 5 poäng svampkunskap. De räckte till en svampkonsulenttitel. Garanterat mattefri utbildning.)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/19 :  06:48:58  Show Profile Send 24U a Private Message
Jamen, Marina... Du måste ju kunna räkna hur många liter Du hittar??? Eller fuskar Du med litermått??? *ajabaja*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/19 :  10:03:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Fuling: Vart genomförs distansutbildningen ?
Håller själv på å ska börja med distansutbildning som elektriker å den är belägen i Sundsvall, tänkte att vi ev. skulle kunna samåka då det blir labbtillfällen om det är samma utbildning vill säga. Jag bor ju i Malung så de e ju nästgårds. =)

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/11/19 :  11:23:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ljudbrigaden.. Då får du visa hur det ska skrivas så att jag kan lära mig

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:04:34  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag är också nyfiken, vad var det för fel på Tobbes lösning? Jag tycker snarare att Hemling kanske har fått det hela lite om bakfoten men mina mattekunskaper är gamla, kanske saker och ting har förändrats?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:08:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tobbemannen: det var ju rätt du gjort!!! Jag hade bara förväntat mig uttryck som a^2 #168;b^2 ....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:10:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ja ja på så sätt.
Skönt att jag inte har glömt bort all matte

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Fuling

8401 Posts

Posted - 2009/11/19 :  12:34:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
En liten glödlampa tändes ljust ovanför min dammiga skalle:
Om jag lägger ut ALLA frågor här så kanske ni killar (och tjejer) kan...tjaa, ni förstår...
Jag lovar att bjuda alla medverkande på pulverkaffe och 150-ohmare* efteråt

RuneStone: Utbildningen är i Alfta, har ingen aning om hur ofta jag kommer att behöva resa dit. Jag ska upp och säga hej om någon vecka tänkte jag, om inte annat eftersom det ligger längs den väg jag ändå åker regelbundet för att hälsa på södra Norrlands värsta rörfreak.

För övrigt tittade jag igenom lite utskrifter igår i samband med att jag städade och i vanlig ordning: när man inte aktivt letar så är det lätt hänt att man hittar något man letat halvt ihjäl sig efter tidigare. Plötsligt fanns där tydliga instruktioner för hur man löser i alla fall vissa av inlämningsuppgifterna...

* Runt, avlångt bakverk med samma färgkod som ett 150R motstånd, dock utan indikator för toleransen...

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:22:06  Show Profile Send JonasY a Private Message
Precis, tobbes lösning är rätt (a^2-b^2). (a-b)^2 är inte samma sak, inses ju lätt då det kan skrivas som (a-b)(a-b) och kan således inte vara lika med (a-b)(a+b)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000