Author |
Topic  |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 09:09:09
|
Japp idag, den 23:e Nov 2009 så är det alltså dags.
Jag tänkte att detta kunde behövas uppmarksammas då Win 7 fortfarande tar alla rubriker därute, så här långt idag har jag inte sett något om FreeBSD 8.0 i den IT relaterade nätpressen, skumt.
Men nu vet ni iallafall :)
(Kopia på Martinssons Ubuntumedelande)
Länk till ftp ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/8.0/ |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 09:45:57
|
Coolt ! raportera så fort du fått en känsla för hur det funkar. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 12:09:19
|
Nu kör jag FreeBSD 8.0 på min dator. Det bidde I386 för att lätt kunna köra Wine och Virtualbox. Det är lite ljud och sånt som skall konfigureras innan allt flyger som det skall. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 19:29:39
|
Nu med några timmar till bakom skärmen så är jag nöjd till 90%. Några småsaker som jag inte fått till. Allt handlar om min bristande kunskap. När jag stoppar in ett USBminne så mountas det inte självmant och jag kan inte mounta det som vanlig användare. Jag har inte fått igång Nvidia accelererade grafikdrivisar än trots nån timme av krångel och strul.
Allt går nog att lösa, men jag är inte van vid denna nivån av manuellt arbete. Alla har vi nog blivit bortskämda av windsnooze, OSX och Ubuntu. Varför göra nått själv när man kan vara en anpassad och lycklig konsument?!
 |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 06:55:07
|
Gnome och human clearlooks ? väldigt ubuntuistiskt, på ytan då vill säga :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 16:44:19
|
Japp, Gnome och Clearlooks är en universell standard. Snyggt enkelt och trevligt. Nybootad maskin ockuperar hela 87 MB RAM.
Återigen märker jag vilken skillnad det är mellan Debian, Win 7 och FreeBSD. Med Win 7 så kan jag göra några saker utan att datorn totalt segar till sig. 30 flikar i Firefox, tre nedladdningar, en installation av valfritt OS i Virtualbox tilldelat en GB RAM och nån chatt igång så börjar datorn bli seg att jobba med. Samma belastning i Debian är inget problem. Där kan jag även starta synaptik och installera Mplayer smtidigt som det ovan nämnda innan datorn börjar leka sirap. I FreeBSD så verkar daorn bara njuta av hårt arbete. Jag kompilerar Gnome från Ports, installerar några program, surfar med en massa flikar, kör två olika virtuella maskiner i Virtualbox och även om processorn står på 100% aktivitet hela tiden och 3 GB minne används så flyger datorn. Den upplevs inte seg. Visst går det lite segare, men den känns responsiv och trevlig. Det är en stor skillnad mellan FreeBSD och Debian. Att jämföra Win 7 med FreeBSD är som att jämföra en rostig gammal Fiat Uno från 1985 som gått 30000 mil, med en ny Audi RS6.
Det har aldrig varit så tydligt förut vilken skillnad valet av OS gör. Visst, BSDer är ju lite gammaldax på sina sätt, men de kan tugga kod!!!!! FreeBSD känns som en stor bogserbåt. Inte snygg, inte så trendig, inte hipp, men inget kan ersätta det om man vill utnyttja processorns verkliga kapacitet. Inget kan ersätta en stor manlig Caterpillar-diesel när man behöver lite effekt på propelleraxeln!
|
 |
|
|
Topic  |
|