HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Idag släpps Ubuntu 9.10
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/29 :  09:15:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Japp idag, den 29:e Okt 2009 så är det alltså dags.

Jag tänkte att detta kunde behövas uppmarksammas då Win 7 fortfarande tar alla rubriker därute, så här långt idag har jag inte sett något om Ubuntu 9.10 i den IT relaterade nätpressen, skumt.

Men nu vet ni iallafall :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2009/10/29 :  11:34:32  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Men jag som precis har lyckats få det mesta att funka i ubuntu 9.04....tror jag avstår från att uppgradera just nu ialla fall :)
Windows 7 kommer jag inte släppa in i datorn då jag vet att uppgraderingen från Vista till windows 7 kommer sabba boot-loadern och det vill jag inte nu
när det funkar så bra. (jag kör alltså dualboot windows Vista och Ubuntu 9.04 på jobbdatorn)
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2009/10/29 :  11:35:42  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Måste tillägga att fler borde använda Ubuntu...det är farligt användarvänligt om man nöjer sig med dom 24000 program som finns lättillgängliga...och man har ändå full kontroll på allting i datorn.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/29 :  16:14:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
laddar ner så det ryker om det :) 18 min kvar...

Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/10/29 :  16:26:56  Show Profile Send jonasz a Private Message
Går det inte att uppdatera Ubuntu till en nyare version utan att göra en nyinstallation? Jag menar det är rätt bökigt att få till en fungerande Linuxburk när man har ett Broadcom B43 trådlöst nätverkskort...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/10/29 :  16:31:51  Show Profile Send ud a Private Message
Laddar ner den nu.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/10/29 :  16:40:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag med, måste ju testa...

Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/10/29 :  16:58:58  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Går det inte att uppdatera Ubuntu till en nyare version utan att göra en nyinstallation? Jag menar det är rätt bökigt att få till en fungerande Linuxburk när man har ett Broadcom B43 trådlöst nätverkskort...

Självklart, om du startar update-manager så finns möjligheten där att upgradera till 9.10.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/10/29 :  17:10:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har kört betan i några veckor. Trevligt och hyggligt snabb. Det mesta funkade finfint, speciellt med tanke på att det är en beta-release.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/10/30 :  15:44:36  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tredje gången jag startade upp mitt nya Ubuntu 9.10 så stod det Kernel Panic eller nåt i den stilen precis när den låste sig och nu går det inte att få igång den över huvud taget...

Jaja, "sanningen" att Linux är till för folk med för mycket fritid blir bara mer och mer sann ju mer jag testar det! Positivt dock att jag fick igång nätverkskortet utan större problem, alltid något. Nu blir det omformatering och ny installation men då med Linux Mint vilket är det mest användarvänliga och snygga Linux jag testat än så länge!

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/10/30 :  17:28:41  Show Profile Send MaZ a Private Message
sudo apt-get upgrade

;)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/10/30 :  19:18:49  Show Profile Send jonasz a Private Message
Öh?

Alla dessa kommandon ger mig dos-vibbar...brrrr...

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/10/30 :  23:28:49  Show Profile Send MaZ a Private Message
Det finns fler sätt än det grafiska, det var det jag försökte säga, man behöver inte ladda ner och klicka på massa grejer, allt men behöver är att skiva in det kommandot som står ovan. ;)
Jag sköter 80% av allt på min linuxburk via Samba, putty och html. egentligen kör jag bara Squeezecenter via det grafiska och surfar lite ibland om jag inte har nån annan burk igång.

Själv skall jag inte uppgradera riktigt än. "Early adopters" får sortera igenom de första problemen... :D
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/10/31 :  02:13:59  Show Profile Send primpa a Private Message
Vad har den nya versionen för häftiga features som den uppenbart jättegammla 9.04 inte har?

Min erfarenhet av just Ubuntu är att dom bara lägger till mer lull-lull(häftiga program) i sina uppdateringar.
Men det var ett tag sedan jag höllt på med det.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:02:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har installerat ubuntu på den stationära burken. (används mest som musik bibliotek och surfa på nätet)
Hur funkar det med drivrutiner till grafikkort och liknande? såg någonstans att det var några användare som hade haft problem med ati:s drivrutiner.

Är väldigt nöjd med ubuntun hitills, windows känns som en snigel i jämförelse.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9030 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:42:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vad är skillnaden mellan vanliga Ubuntu och Ubuntu studio?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/11/22 21:43:13
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/23 :  07:44:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Realtime-kernel och mer optimerad för musik/grafisk produktion. Andra paketval vid installation. Ingen live-CD. Har varit svårt buggig de sista releaserna.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/24 :  23:41:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Hittade mina gamla dammiga diablo2 skivor innan och försökte installera spelet, men icke. Jag har senaste wine. men skivan vill inte ens starta när jag klickar på install.exe Jag har t.om följt den här guiden
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=362457
Men det vill inte ändå, så vad gör jag för fel?

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/25 :  06:52:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kolla på winehq.org om spelet är supporterat, alternativt kolla upp playonlinux som är en wineextension för installation av .exe spel i linux.

Förresten så ska jag nog ändra titeln på denna tråd.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:39:30  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Martinsson: en får tacka. blir till att knacka en del kod innan man kan spela lite.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:18:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
inte nödvändigtvis, eller vad fann du ?

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/25 :  16:40:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Martinsson: jag slapp kodknackandet som tur var. jag fick wine att fungera som det är tänkt, så nu har jag bara finjusterandet kvar. Spelet laggar som f*n rent ut sagt i single player, ljudet är inte riktigt som det skall, och jag saknar fullskärmen. fast det är petitesser när det nu fungerar.

Edit: stavning

Edited by - Labbe on 2009/11/25 16:41:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000