HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa lagom Laptop till grabben...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/25 :  08:24:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ska köpa en Laptop till min 9-årige son, som behöver den pga. dyslexi dvs. det är i första hand ett skolarbetsredskap.

Den är inte tänkt att bäras fram och tillbaka till skolan, utan skall användas i hemmet för läxor etc. Dock görs dessa på olika ställe.

Jag tror att en 15-tumsskärm räcker...

Ska man satsa på Windows 7? (Linux får komma senare)
Märke?
Professortyp?
Minne 3-4 GB misstänker jag.
HDD 250GB ???

Övriga tips och trix?

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/11/25 :  09:39:39  Show Profile Send B-200 a Private Message
Tänk på att köpa lite extra ramminne då det är svårt att uppgradera det senare. Dell brukar ha erbjudande "just nu dubbelt ramminne".

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:04:06  Show Profile Send Mey a Private Message
HP brukar göra bra burkar, har haft ett gäng dom senaste åren och dom har hållt bra.

Välj 7:an framför Vista, då den förstnämnda är mer resurssnål.
Välj så mycket minne som möjligt från början då det inte finns så många minnesplatser. (1-2 gb extra kostar nästan inget extra i detta sammanhang)
Normalt finns det bara 2 platser, dom små laptoparna har oftast bara en minnesplats
Professortyp spelar nog ingen större roll i detta fall men välj gärna en lite snabbare, så räcker datorn i flera år. (Dock blir laptops med Dualcore processorer oerhört varma, min maskin med Core2Duo blir stekhet, även på tangentbordet efter en tids användning.)
Jämför gärna batteritiderna mellan liknande modeller men med olika processorer.

Hårddiskutrymmet räcker längre än vad man tror, så jag tror att 160gb skulle räcka. Det går att uppgradera enkelt i framtiden om behov uppstår.

Sedan är det alltid trevligt med möjligheten att ansluta en extern skärm, antingen via VGA eller DVI utgång och många modeller idag har minneskortläsare (oftast SD) som kan vara praktiskt.
I princip alla laptops idag har inbyggda högtalare som är ok, och vissa (men inte alla) har mikrofon inbyggt vilket kan vara mycket praktiskt för att slippa koppla kablar, om man tex. ska kommunicera via Skype eller liknande.

Kolla www.dustinhome.se
Dom har många modeller av olika märken, och bra detaljerad fakta samt bilder för varje modell.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:42:44  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag håller med om HP, jag har haft många olika märken men HP är det märke jag är mest nöjd med, packard bell är det värsta jag vet.
En sån här köpte jag åt svärmor:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=104837
Den har allt som behövs för ynka 5 lök, läger du på en lök till får du samma sak fast ännu snabbare:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=104838

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:43:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tillägg:
jag handlar gärna och har goda erfarenheter från
dustinhome.se, inwarehouse.se, inet.se, webhallen.se samt komplett.se

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2009/11/25 10:44:19
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:54:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Om den bara ska flyttas i huset i huvudsak, hade jag absolut köpt med större skärm. Det sparar ögonen i längden.

Artphotography
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:25:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Min frus 17" HP laptop har varit på service för moderkortsbyte (grafikstrul) ca 1 gång per år sedan hon köpte den för 3 år sedan.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:48:16  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Enligt en kille på Siba i Västerås som tog emot reklamationer så är HP det märke som dom säljer som har minst problem med sina laptops.
Min erfarenhet säger ngt annat då båda familjens bärbara HP har bytt moderkort. Iofs utan kostnad för oss då det tagits inom garanti respektive goodwill vilket i sig är bra.
/Micke
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:55:11  Show Profile Send Mey a Private Message
Alla märken drabbas av maskiner som går sönder men HP brukar lösa problemen ganska bra. Jag har haft en del mindre haverier men det har lösts snabbt och smidigt. Enda negativa jag kan komma på är batteriernas begränsade garanti men det är nog likadant hos de flesta fabrikanterna.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:05:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
http://uk.news.yahoo.com/16/20091124/ttc-asus-tops-notebook-reliability-leagu-6315470.html

Så vad sjutton ska man tro på....allt är skräp.

Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:12:37  Show Profile Send primpa a Private Message
Att tänka på med HP är att dom har två produkt serier:
En profissionell, rejält robusta och "riktiga" datorer. fler anslutningar osv.
En "hemma" variant, mer design mindre robust.

Det är iaf min erfarenhet av dem.

Annars tycker jag att det är ganska lika med datorer, man får oftast vad man betalar för.
Antingen snabbhet( processor, ram...) eller konstruktions styrka, hårdare skal, bättre gångjärn till skärm, tangentbord...

I övrigt håller jag med om RAM-minnet, kostar ingen ting, det är bara att ta så mycket som möjligt.

Det om att core2duo processorer blir varmare än andra förstår jag inte alls, det har enbart med konstruktion av kylning att göra. Vissa tillvärkare är bra på det andra riktigt dåliga.

Hoppas det kan hjälpa lite, och inte bara göra det krångligare...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/25 :  22:27:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Alla synpunkter hjälper....det är därför jag ställde frågan...

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2009/11/26 :  03:14:37  Show Profile Send n0p a Private Message
ptja, även om bara datorn ska bäras runt i hemmet så är väl vikten ngt att ta hänsyn till, köpte en dell inspiron 1545 och för min del är det gränsfall till att jag vill kalla den bärbar, väger på tok för mycket för att jag vill bära den i onödan och går knappt ner i en ryggsäck.

Men, i övrigt är det en trevligt dator som inte har strulat.

Tror du har 5% studentrabatt hos dell om du har kod.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/11/26 :  08:35:26  Show Profile Send ud a Private Message
quote:
Så vad sjutton ska man tro på....allt är skräp.

För det första, jag har lärt mig annan matte i skolan.
1/3 fick jag lära mig var ungeför 33%, inte mellan 15,6 och 25,6.

För det andra, 3/4 till 5/6 fungerar utan problem under garantitiden.

- - - - - - - -

Jag jobbar dagligen med att reparera datorer och kan inte säga att nåt fabrikat är bättre än nåt annat.

Alla har nån modell som utmärker sig negativt över tiden.

Får jag välja skruvar jag helst i Dell då dom är klart lättast hopskruvade.
Lenovo tycker jag är OK men mina kollegor avskyr att skruva i dom,
däremot gillar jag inte varken Fujitsu eller HP.
Detta gäller alltså hur jag som tekniker tycker det är att skruva i dom.

Jag har en kund, en gymnasieskola, där alla elever fått varsin Dell Vostro 1310.
Kan bara konstatera att lånedator och gymnasieelev inte går ihop
Inte heller småsyskon, till elever, som gillar att pilla bort tangenttoppar.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/11/27 :  21:08:25  Show Profile Send omar a Private Message
eftersom det är så ungt barn och det är endast för så enkla datoruppgifter så är det ju bara att köra på något billigt. Datorer är en förbrukningsvara.
om du mot förmodan köper något dyrare så kolla skärmen, samt tangentbordet gillar barnet det, tycker han att det är trevligt.

innan jag ger dig mer konkreta alternativ så vore det ju trevligt att få ett reda på hur mycket du vill lägga ut.

hittade denna sak, bra specs , personligen skulle jag formatera om och installera winxp, läst vidare att du kan få med win 7 home.
http://www.dustinhome.se/pd_5010315871.aspx

ps. tänkt inte mycket på hur mycket ram minne en dator har då det är väldigt biligt och enkelt att köpa till.

New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000