HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Windows 7, 32 eller 64 bitar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2009/12/04 :  08:19:21  Show Profile Send alpinist a Private Message
Japp, står i valet och kvalet....

Funkar det bra att köra 32 bitars program på
64 bitars versionen?

Ställs högre krav på hårdvaran med 64 bitar?

Har hört att det kan vara bra att ha lite extra
RAM, helst mer än 4GB. någon ed erfarenheter?

Tack på förhand!

Tremolo junkie!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/04 :  08:22:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Polarn har installerat Win7 på sin rätt så vassa dator. Han har 64bitars och 4G RAM. Minnena är inte lika hårt belastade som när han körde XP, så det borde räcka med 2G RAM t o m.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/12/04 :  08:28:13  Show Profile Send modernman a Private Message
32-bitars program går alldeles utmärkt att köra. Däremot gamla 16-bitars-applikationer är det sämre med. Då får du ändra kompatibilitets-nivån på det programmet.

Det ställs inte högre krav på maskinvaran med 64-bitar. Förutom att du måste ha en 64-bitars-processor såklart.

För att köra 64-bitar krävs det inte mer ram. Men om du kör 32-bitar kan du inte ha mer än TOTALT 4GB inkl. dedikerat grafik-, och ljudminne.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/04 :  08:37:26  Show Profile Send Kmj a Private Message
Med 64bitarsversionen strulade en massa saker på min burk och ljudkortet gick inte alls. Med 32bitars funkade det bättre.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/12/04 :  09:07:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Sambon kör 64-bit Ultimate, och en har hon bara sprungit på en sak som inte funkar, och det är vår scanner. Men den har bara funkat med win98 och hjälpligt med Xp, men nu kör vi den via Linux och delar ut den. Funkar någorlunda. Men det är stor skillnad från den första betan vi installera och den färdiga Ultimate.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/12/04 :  10:04:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag kör 64-bit. Finns IMO ingen anledning att välja 32-bit längre, det är en naturlig utveckling och steg framåt.

Som sagt var, vill du ha mer än 4GB internminne så är det inget val, 32-bit operativsystem kan inte adressera mer än 4GB så då är det 64-bit som gäller.

Du kan inte köra 16-bitars program på 64-bit Windows, det finns helt enkelt inget stöd för 16-bit. Det hjälper inte att ändra kompatibilitetsläge eftersom det fortfarande inte finns stöd. Har du däremot äldre program som inte fungerar som de ska på Windows 7 32/64-bit så kan man däremot prova och se om kompatibilitetsläget förbättrar saken.

Sista utvägen för att köra äldre program som inte fungerar i Windows 7 är att köra "XP Mode", vilket egentligen betyder att man installerar en speciell version av Microsoft Virtual PC och en tillhörande XP-image. Det finns integration mellan Windows 7 och denna virtuella Windows XP så att de program man installerar inne i denna XP kommer på på Windows 7 start meny taggade med "(XP Mode)".

Detta betyder att du kan göra tidigare program med Virtual PC transparant i bakgrunden, 32-bitars program samt 16-bitar. Det låter/ser flashigt ut men man ska samtidigt komma ihåg att Windows XP körts fullt ut i bakgrunden och det kommer att slöa ned systemet.

Jag tycker det fungerar lite hackigt när man ska sätta upp det, mina program ville först inte dyka upp på Windows 7 start-meny, men det fungerar så om man är absolut beroende av något 16-bit program någon gång då och då (vilket jag tyvärr är) så är det kanon.

Edit: Dock kräva visst Windows 7 Professional eller bättre för att kunna köra "XP Mode".

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2009/12/04 10:07:05
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/04 :  14:12:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Eller så installerar man Virtualbox med en XP-installation i. Det funkar oavsett vilken 7a du kör. Virtualbox har inte samma integrering som MS egna lösningar, mer jag föredrar ändå att starta upp Virtualbox när jag behöver det.

32 eller 64 beror mer på hur mycket RAM du vill kunna ha i datorn. När det gäller windows så finns det idag ingen speciell anledning att köra 64 bits om du inte har 4 gig RAM eller mer. Det är skillnad i Linux/BSD mfl Unices som ofta blir 10 - 30 procent snabbare i 64 bitsläge.
Jag vill minnas att i windows så blir det inte speciellt mycket snabbare. Om man vill ha en snabb dator så kör man inte windows alls, även om 7an är trevligare än det mesta som MS har släppt.

Jag har kört både 32 bitars och 64 på min burk hemma. Jag tycker båda funkar bra. I våras (Mars) krävdes det mer krångel och strul att få igång ljudkortet i 64 bitars versionen än i 32an, annars kunde jag inte märka nån skillnad. Båda var trevliga.

Om några år kommer nog 64 bit vara standard även i MS modiga nya värld, men tills dess skulle jag köra 32 bits för bekvämlighetens skull.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/12/04 :  14:30:03  Show Profile Send modernman a Private Message
"...det finns helt enkelt inget stöd för 16-bit. Det hjälper inte att ändra kompatibilitetsläge eftersom det fortfarande inte finns stöd."

Sorry! Tack, då har man lärt sig något idag med!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2009/12/04 :  15:29:28  Show Profile Send alpinist a Private Message
Tack alla för värdefull info!

Lutar åt 64 bitar, eftersom jag satsar på en långsiktig
PC. Den jag har nu har hängt med i 7 år, men börjar
bli lite slö

Så 64 bitar och en 6-8 GB RAM så bör man klara
7 år till, eller...?!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/12/04 :  15:32:44  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Instämmer med kören - installerade 64bits och 8G (minne är så jäkla billigt nuförtiden) häromdagen - gick smärtfritt med min förhållandevis nya (1-1.5år) gamla hårdvara. Det e bara å åk!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/12/07 :  08:13:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har själv 8 GB ram-minne så därmed var valet av 64 bit enkelt! Mycket nöjd, snabbt och stabilt system.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000