Author |
Topic  |
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 18:14:06
|
Jo, därför att det är mycket lättare att mäta en liten spänning som kretsar kring jord. Jag var låst, vid att placera den i serie med drosseln, i mina tankar. Man har jobbat med SMPS för länge Det kommer fortfarande innebära problem med små signaler men det kanske ändå blir ett positivt resultat totalt sett. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 19:00:36
|
Om du mäter med en bra diff-förstärkare över ett motstånd i serie med drosseln så borde det väl inte göra någon skillnad?
/Marcus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 09:27:56
|
Om potentialen i punkten där du mäter är väldigt hög, vilket ju är fallet då man skall mäta på en audiosignal á 40V, så måste man dela ner signalen till lämplig nivå innan man kan förstärka den igen. Det innebär ju att man får en ännu mindre signal och mer bruspåverkan.
Signalen som man kommer mäta kommer ju vara musiksignalen med en triangelformad överlagrad signal på switchfrekvensen. Kanske är det så att B&O använder sig av den för att skapa sin hysteresreglering? I sådana fall kan det nog vara så att deras patent är en ny grej. |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 12:31:50
|
Det går ju som sagt byta seriemotståndet till en strömtrafo eller flytta det till mellan högtalare och jord som du sa.
Fördelen med det förstnämnda är att man kan behålla placeringen innan drosseln och därmed utnyttja strömsensningen både till återkopplingen och till "pulse-by-pulse" strömbegränsning och därmed kanske rädda trissorna vid tex kortslutning.
Fördelen med det sistnämnda är ju att man slipper en strömtrafo som ska klara relativt hög frekvens med allt vad det innebär. Nackdelen är effektförlust och att man missar "pulse-by-pulse" kontrollen. Och vad gör man vid bryggkoppling?
Det finns ju förresten en del OP nuförtiden med extremt hög matningsspänning och ändå ganska bra siffror. En sån kanske skulle gå att använda om man satte motståndet innan drosseln? Fast de kanske inte har så hög bandbredd förstås.
Hur funkar hysteresreglering? Har inte full koll på det...
/Marcus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 17:43:15
|
Du har helt rätt angående fördelarna med att placera motståndet i serie med drosseln, men det roliga är att du känner ju exakt samma ström mellan högtalaren och jord
Bryggkoppling kräver dock någon form av differentiell sensing, precis som du sade.
Jag har under eftermiddagen startat upp min hysteresreglerade class-D förstärkare i miniatyrform. Man kan kalla kopplingen som killen i Lund gjorde för en hysteresreglerad koppling. Man låter helt enkelt en komparator oscillera kontrollerat med hjälp av den inbyggda hysteresen, eller en extra utanpå om man så vill. När komparatorn slår på den övre transistorn så börjar en konding laddas upp via ett motstånd med hjälp av fyrkantspulsen och när komparatorn känner att utspänningen är för hög så slår den om negativt osv. Man kan på så sätt styra switchfrekvensen med hjälp av hysteresen.
Jag återkommer när jag har lagt till ett högspänt utgångssteg. |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 20:11:23
|
Glömde säga att strömmen är densamma om man även tar med strömmen genom kondingen. Kan bli konstigt annars |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 20:55:15
|
Vad vinner man på hysteresmetoden jämfört med vanlig komparering av signal och triangelvåg?
/Marcus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 21:12:52
|
Om man jämför audiosignalen med en triangelvåg så har man ett flertal problem. Först och främst måste triangelvågen vara av mycket bra kvalitet. Är den det så får man i teorin en ganska bra PWM-signal, förutsatt att komparatorn är väldigt snabb. Därefter kommer problemen med till och frånslag av effekttransistorerna. Det är ju tidsspänningsytan som skall variera för att på så vis skapa ett medelvärde som följer musiksignalen. Eftersom man inte kan switcha oändligt snabbt så kommer den resulterande PWM-signalen mellan effekttransistorerna inte se ut som den som genereras av komparatorn. Om man försöker öka på snabbheten så får man nya problem med EMI
Hysteresmetoden innebär att man slår till en transistor och håller den påslagen tills att medelvärdet på utspänningen är rätt plus hysteresen/2. Därefter slår man till den andra transistorn tills att medelvärdet av utspänningen är rätt minus hysteresen/2. Förstärkaren självsvänger på ett kontrollerat sätt och medför en grym reglersnabbhet. Till och frånslagstiderna hos effekttransistorerna blir inte heller kritisk eftersom man motkopplar oändligt mycket
Jag kommer säkert hitta brister med metoden nu när jag kör den ordentligt men än så länge ser det bra ut |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 06:53:28
|
Japp!
Jag har dock gjort några förändringar som jag tror skall förbättra prestandan. Först och främst har jag förstärkt den inkommande signalen med en duktig OP så att signalen kan uppgå till +/-12V. När sedan komparatorn jämför utsignalen med insignalen så har den ett mycket enklare jobb. Jag har också lagt till en hi lo-side driver som kan driva två N-kanals FET:ar för att på så vis minska spänningsfallet vid stora strömmar. Jag tror också att verkningsgraden kommer öka av den förbättrade drivförmågan. Jag har sänkt switchfrekvensen till 400kHz eftersom förlusterna (precis som du själv sade) till stor del är beroende av frekvensen. Jag skall också försöka lägga till en spänningsloop utanför filtret men det verkar inte helt lätt på grund av fasvridningen. |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:35:00
|
Hur sänkte du switchfrekvensen? Sörensen lät ju frekvensen bli det som begränsningarna i kretsen satte den till.
Ska du alltså försöka lägga en extra loop utanpå den nuvarande? I så fall måste den inre vara minst dubbelt så snabb som den yttre.
/Marcus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 18:57:54
|
Switchfrekvensen kan jag styra genom att påverka antingen storleken på hysteresen eller tidskoefficienten i integratorn.
Den inre loopen är ju den hysteresreglerade och den är väldigt snabb. I princip kan man säga att den har samma bandbredd som switchfrekvensen. |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 19:23:47
|
Smidigt! I så fall borde det kunna funka.
Tänkte du sätta ytterligare ett (då oåterkopplat) filter utanför det första?
Återkopplingen fixar ju den mesta fasvridningen i det första filtret och hänger man på ett till så får man totalt sett 2:a ordningens fasvridning på utgången. Men ripplet minskar betydligt.
Zap Pulse från LC Audio kör ju med oåterkopplat utgångsfilter. De kanske inte ens har ett LC-filter utan bara en drossel i serie. Undrar hur de kan hålla nere distortionen i så låga siffror som de gör...
/Marcus |
 |
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:03:56
|
De flesta tillverkare av styrchip visar applikationsexempel där de inte motkopplar efter filtret. Jag tror att det blir ordentliga problem om man vill göra det vid full bandbredd. Jag nöjer mig just nu med 2kHz eftersom det är till en subb. Lösningen blir nog att införa strömmotkoppling.
Jag tror att man kan designa en hyfsad drossel om man inte kräver flera hundra watt i uteffekt. Till exempel kan man ju använda sig av ferrit som är ett väldigt linjärt material tills det börjar mättas. Sedan går det fort. Jag vet inte hur kondingen påverkar distorsionen men om man använder sig av en metallfilmstyp med stabilt dielektrikum så borde det vara försumbart. |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 14:06:44
|
Kondingen borde vara det minsta bidraget till dist. I alla fall om man ska räkna med rippel mm.
Zap pulse använder sig av luftlindad drossel men jag tror inte att det är ett alternativ om man ska ha ut lite effekt. Serieresistansen kommer att bli för stor. Däremot en "öppen" kärna funkar ju bra. Kan inte mättas och minskar antalet varv betydligt. Litztråd är nog att föredra. Helst ska drosseln också bara ha ett lager.
/Marcus |
 |
|
Topic  |
|