HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till min buffer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  11:43:35  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag använder den här 50k Ohm till Zappulse slutsteg.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012603.htm

Jag har kopplat jord in/ut på benet till vänster.
Singal ut på mitten.
Singal in på höger.
Är det korrekt?

Problemet är att ljudvolymen är för låg, beror det på att jag skulle valt en annan än 50k Ohm eller har jag kopplat fel? Jag använder två 4 Ohm bilhögtalare utan lådor och kör ut ljudet från datorn till poten och sedan till zappulse slutsteget. När jag vred volymen till max så small det till i högtalaren.

Edited by - Lash on 2003/01/19 03:35:05

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  11:58:22  Show Profile Send Freddie a Private Message
Om jag inte minns fel så har zap pulse förstärkaren en mkt låg ingångimpedans på typ 2k. Så LCAudio rekommenderar att du sätter en buffer direkt innan Zap Pulsen..
Alltså signal från datorn in till pot:en, sedan går signalen in till en buffer och sedan in till Zap Pulsen. Har du en buffer där? Jag misstänker att du inte har det, eller? I så fall så är det inte så konstigt att att volymkontrollen beter sig lite konstigt då ingångsimpedansen är så pass låg.

Annars så är pot:en rätt inkopplad:)

Edited by - Freddie on 2003/01/12 12:04:09
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:10:53  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Freddie

Om jag inte minns fel så har zap pulse förstärkaren en mkt låg ingångimpedans på typ 2k. Så LCAudio rekommenderar att du sätter en buffer direkt innan Zap Pulsen..
Alltså signal från datorn in till pot:en, sedan går signalen in till en buffer och sedan in till Zap Pulsen. Har du en buffer där? Jag misstänker att du inte har det, eller? I så fall så är det inte så konstigt att att volymkontrollen beter sig lite konstigt då ingångsimpedansen är så pass låg.

Annars så är pot:en rätt inkopplad:)

Buffer, vad är det?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:13:14  Show Profile Send Freddie a Private Message
Kolla in det här på sidan 8, där står det lite som är av intresse. http://www.lcaudio.dk/zpmat.pdf

LCAudio rekommenderar tydligen en BUF04.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:14:19  Show Profile Send Freddie a Private Message
Buffer har förstärkningen 1ggr.. Hög ingångsimpedans, låg utgångsimpedans.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:18:44  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
När jag läste ditt första inlägg fick jag för mig att du drev bilhögtalarna med datorn via poten.

Dämpar du högnivåsignal på detta sätt med dessa värden på komponenterna kommer dämpningen att bli på tok för stor, förutom i potens ena ändläge (som du skrev)

Detta fungerar inte. Du måste ha en förstärkare efter poten...
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:23:59  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by zvenzzon

När jag läste ditt första inlägg fick jag för mig att du drev bilhögtalarna med datorn via poten.

Dämpar du högnivåsignal på detta sätt med dessa värden på komponenterna kommer dämpningen att bli på tok för stor, förutom i potens ena ändläge (som du skrev)

Jag förstår inte riktigt hur du menar, så här har jag kopplat.

Från ljudkortets utgång till pot, från pot till zappulse. Är det fel?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:25:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart hittar man BUF04 ? Jag hittade inget på sökning i elfa. Hur ser den ut? är det ett litet chip eller?

Edited by - Lash on 2003/01/12 12:28:37
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:28:29  Show Profile Send Freddie a Private Message
Du behöver en buffer mellan pot och Zap (Dator-Pot-Buffer-ZAP). Kolla databladet.. http://www.lcaudio.dk/zpmat.pdf

Eller har du en förförstärkare? I så fall använd den och strunta i poten.. Dator-Förförstärkare-ZAP
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:34:14  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Vart hittar man BUF04 ? Jag hittade inget på sökning i elfa. Hur ser den ut? är det ett litet chip eller?

Jo, det är ett litet chip. Det finns en mängd olika kretsar som skulle kunna passa.. En annan bufferkrets är den här.. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2017306.htm
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:58:12  Show Profile Send Lash a Private Message
Product number BUF04 is obsolete.
http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0,,BUF04,00.html

Dom rekomenderar AD8014, AD811 istället. Verkar någon av dom vara bra? Dom går att beställa som produkt samples, för inte tänker jag betala 600:- för några små kiselbitar, det här bygget har varit dyrt nog.

Edited by - Lash on 2003/01/12 13:03:37
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:27:32  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Lash, jag föreslår att du läser den här artikeln innan du bygger din buffert:
http://sound.westhost.com/dwopa.htm

Där står det mesta du behöver veta om att bygga med OP-förstärkare.

/Marcus
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:37:53  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

quote:
Originally posted by zvenzzon

Jag förstår inte riktigt hur du menar, så här har jag kopplat.

Från ljudkortets utgång till pot, från pot till zappulse. Är det fel?

Jag tolkade dig fel, ber om ursäkt...

Har du kopplat på detta vis så vet jag inte riktigt vad som är fel...

Edited by - zvenzzon on 2003/01/12 14:33:21
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:16:30  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Har du 50 Hz brum i högtalarna när du testar? Om din dator inte är jordad så ligger chassit och jorden på +115 V i förhållande till nollan. Det kan ge en del skumma effekter. Testa att driva zappen med en freestyle eller något annat fristående för att säkert veta att det inte är något jordfel.

Är du säker på att du har fått rätt pot från ELFA? De andra i samma serie har ju helt annorlunda kurvor.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:34:15  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

Har du 50 Hz brum i högtalarna när du testar? Om din dator inte är jordad så ligger chassit och jorden på +115 V i förhållande till nollan. Det kan ge en del skumma effekter. Testa att driva zappen med en freestyle eller något annat fristående för att säkert veta att det inte är något jordfel.

Är du säker på att du har fått rätt pot från ELFA? De andra i samma serie har ju helt annorlunda kurvor.

/Marcus

Jag hör inget brum i högtalaren och jag har inte jordat datorn eller zappslutsteget, därimot satte jag dom på samma jordade förgreningsdosa. Jag har inga jordade kontakter förutom i köket då.

Jag beställde en "Volympotentiometer D-kurva" från elfa iaf, vet inte vilken jag fick. Det står 135t 50kdx2 på den, hittar inget i deras datablad.

Edited by - Lash on 2003/01/12 17:35:50
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:43:24  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ta loss den och mät på den med en Ohmmeter samtidigt som du vrider så ser du ju att om den stiger kontinuerligt i resistans så är det förmodligen rätt.

Du kan ju också testa att köra utan pot, dvs direkt från datorn till zappen och sedan ställa volymen med windows volymkontroll. Funkar det så är det ju något fel på din koppling med poten.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:51:23  Show Profile Send Lash a Private Message
Med datorljudkort så är väl uteffekten rätt så hög jämfört med normala försteg eller? Man brukar ju kunna koppla hörlurar direkt till ljudutgången, eller är det annat som spelar in?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:04:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du behöver ju inte ha volymen på max när du testar. Uteffekten används ju bara när det är en last som drar någon effekt. Ingången på en förstärkare drar ingen effekt. Men du kan säkert överstyra ingången med ljudkortet om du drar på ordentligt. Ta det lugnt och dubbelkolla saker först och koppla sedan så ska det nog inte vara några problem.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:55:39  Show Profile Send Lash a Private Message
Nu har jag testat utan volymkontroll och det blev högre ljudvolym, men kanske inte tillräkligt. Det är svårt att avgöra med löst liggande bilhögtalare och jag har ju inte kört med potten ikopplad och haft på högsta nivån heller eftersom det smäller i högtalaren, så det kasnke inte är högre än med poten ikopplad.

Jag provade även att köra min vanliga stereo med volymen på max och ställa in med windows volymkontroll, då fick jag ha windows kontrollen på minsta för att inte volymen skulle bli för hög, med zappen utan pot så körde jag windowskontrollen på mitten utan att det blev för alltför högt.

Det som oroar mig mest är att det small i högtalaren varje gång jag vred upp potten till max så jag vågar inte prova med mina riktiga högtalare. Vad kan det bero på?

Edited by - Lash on 2003/01/12 19:59:35
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:00:43  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du har kopplat poten rätt, felet är bara att du, som tidigare sagt, behöver en spänningsföljarkopplad op-förstärkare mellan pot och zap.

Ljudkortet har säkert en ganska låg utimpedans som lätt driver signalen i potens 50 kOhm inimpedans (förutsatt att poten är obelastad). Poten däremot kommer att få en utimpedans på mellan 0 och 12,5 kOhm beroende på inställning förutsatt att ljudkortets utimpedans är nära noll. Zapens ingångsimpedans på cirka 2 kOhm lär behöva matas från en utgång som har en utimpedans på under 100 Ohm, potens 0-12500 Ohm duger alltså inte. Bygg en bra buffert med nån OP du tror på (testa med nån billig först, finns OP för 20 spänn som låter helt ok för ett test) och en vettig nätdel och sätt mellan pot och zap så fixar det sig. En spänningsföljarkopplad OP får låg utimpedans och driver lätt 2 kOhm.

//Magnus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:01:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Det som oroar mig mest är att det small i högtalaren varje gång jag vred upp potten till max så jag vågar inte prova med mina riktiga högtalare. Vad kan det bero på?

Varför du inte vågar vrida upp fullt? Du är för feg helt enkelt!

Att det smäller kan bero på att konerna eller talspolen slår i något.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:20:14  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:

Varför du inte vågar vrida upp fullt? Du är för feg helt enkelt!

Att det smäller kan bero på att konerna eller talspolen slår i något.

Tja, så rädd är jag inte om dom högtalarna, men jag vill ju gärna att dom ska hålla till jag testat klart allt. Så vaför slår det i? För hög effekt? Slutsteget som CPar sig på något sätt?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:33:20  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by 944_Driver

Du har kopplat poten rätt, felet är bara att du, som tidigare sagt, behöver en spänningsföljarkopplad op-förstärkare mellan pot och zap.

Ljudkortet har säkert en ganska låg utimpedans som lätt driver signalen i potens 50 kOhm inimpedans (förutsatt att poten är obelastad). Poten däremot kommer att få en utimpedans på mellan 0 och 12,5 kOhm beroende på inställning förutsatt att ljudkortets utimpedans är nära noll. Zapens ingångsimpedans på cirka 2 kOhm lär behöva matas från en utgång som har en utimpedans på under 100 Ohm, potens 0-12500 Ohm duger alltså inte. Bygg en bra buffert med nån OP du tror på (testa med nån billig först, finns OP för 20 spänn som låter helt ok för ett test) och en vettig nätdel och sätt mellan pot och zap så fixar det sig. En spänningsföljarkopplad OP får låg utimpedans och driver lätt 2 kOhm.

//Magnus

Nu är det ju bara så att jag inte har en aning om hur jag ska bygga en sådan, jag har kollat runt lite på internet och sökt här på sidan men har inte blivit alltför klok på det. Dessutom känns det som att jag behöver leta fram elektronikböckerna o läsa på för jag fattar itne mycket av vad ni skriver om impedans hit och dit.

Vad är det meningen att buffern(=opamp?) ska göra? Se till så det blir samma spänning, fast lägre impedans?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:46:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Nu är det ju bara så att jag inte har en aning om hur jag ska bygga en sådan, jag har kollat runt lite på internet och sökt här på sidan men har inte blivit alltför klok på det. Dessutom känns det som att jag behöver leta fram elektronikböckerna o läsa på för jag fattar itne mycket av vad ni skriver om impedans hit och dit.

Vad är det meningen att buffern(=opamp?) ska göra? Se till så det blir samma spänning, fast lägre impedans?

Då är det dags att ta fram elektronikböckerna!

Du har rätt om bufferten!

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:22:14  Show Profile Send Lash a Private Message
Vaför är slutsteget(zappulse) intresserad av vilken impedans det är? Den ska väl bara intresera sig av spänningen. Beror det på att zappen har för hög impedans och sänker inkommande spänningen på grund utav att försteget(ljudkortet) är för svagt? Så en opamp orkar med att hålla spänningen uppe på den nivå den ska vara utan att belasta försteget? Har jag förstått korrekt? Böckerna jag hade hade bara en sida med opampar.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:24:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Så är det (förutom att zappen har för låg impedans) troligen!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000