Author |
Topic  |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 21:53:07
|
Jag Klurade på när jag satt hemma hos min kompis kompis och lyssnade på Audio Pro's Black Diamond och tänkte tanken dessa kanske går att klona. Och få ett par bra högtalare med ett bra ljud ur för en låg penning. Så jag tänkte är det någon som har ett par Black diamond som skruvat isär och kollat vad det är för element, kanske lite på filtrets komponenter osv.
Annars kanske någon har förslag på nån högtalare som låter som B.D. som redan är klonad. Det skulle kunna bli bra, men till vilken kostnad är då frågan...
Jag kan inte skruva isär själv iom att jag inte känner ägaren till högtalarna personligen 
/Tomas |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 21:58:30
|
Klona dem??? Jag har funderat på att köpa ett par AP för att kunna modda dem så att de blir bra...   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:08:47
|
men jag har inte detta otroliga ljudöra, jobbat i verkstad de senaste åren. ehumm.... ...anlednigen är ju förståss att dom fått så bra kritik i olika tidningar. |
 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:14:14
|
quote: Klona dem??? Jag har funderat på att köpa ett par AP för att kunna modda dem så att de blir bra...
Jaha.. intressant vad hade du tänkt dig för modiferingar då? Jag har ett par Black Diamond, gav 3900:- för dom vilket jag anser prisvärt. Har en ritning på delningsfiltret någonstans i datorn, fast jag har inte värdena på spolarna dock. |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:20:42
|
Jaha.. intressant vad hade du tänkt dig för modiferingar då? Jag har ett par Black Diamond, gav 3900:- för dom vilket jag anser prisvärt. Har en ritning på delningsfiltret någonstans i datorn, fast jag har inte värdena på spolarna dock. [/quote]
du får gärna lägga ut den ritningen Freddie, om du har möjlighet eller maila den till mig. |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:47:40
|
Vad är det för element i dem? Lägg till någon bas (eller två, eller tre :)) och vips så har du en ordentlig högtalare! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:52:15
|
Återkommer.... Repris om F1 på Discovery Channel. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:57:25
|
Slumpen,
Här kommer ritningen på delningsfiltret, som jag ritade när jag öppnade upp högtalaren och kollade lite. Som synes så har diskanten ingen dämpning. 33uF kondingen är en bipolär elektrolyt. 3,3uF kondingen är av MKP typ. Båda spolarna är luftlindade. Jag har inte kollat vad det sitter för element i högtalarna.
 |
Edited by - Freddie on 2003/01/14 22:59:41 |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 23:06:14
|
Jag får tacka så mycket Freddie!
Nu kommer ju följdfrågorna, Vad är det för element och vad är värdena på spolarna. Har du möjlighet att kolla, eller är det någon annan som vet?
/Tomas
|
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 23:06:45
|
quote: Originally posted by Nagref
Återkommer.... Repris om F1 på Discovery Channel.
En av de få ursäkter som accepteras
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 23:43:00
|
Tack loovet. Sedan var det ju en repris på när Jeremy Clarksson köper en Lightning jet fighter för att ställa på sin gräsmatta och ska förklara det för sin fru... På BBC prime. Kul, kul, kul! Själv kunde jag tänka mig en tunna och en SR-71.... 
Egentligen hade jag inte tänkt mig ett par Black Diamond för att modda men generellt så verkar det som att Audio Pro kör med rimligt vettiga element och rätt fina lådor till rimliga priser så att de skull kunna gynnas av lite lättare modifieringar av lådan (förstyvningar) och bättre filter.
AP verkar köra med en lite för liten baffelkorrektion och kompenserar det hjälpligt med en något frilyftig basavstämning... Det skulle man kunna justera. Den AP högtalare jag skulle tänka mig sätta tänderna i direkt är nog den nyare Focus SA-5 för 5kilopix. Kanske den finns i en mindre version som är kuligare??? Näe den har framåtriktad port ser jag precis... |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:01:00
|
"Sedan var det ju en repris på när Jeremy Clarksson köper en Lightning jet fighter för att ställa på sin gräsmatta och ska förklara det för sin fru... På BBC prime. Kul, kul, kul! Själv kunde jag tänka mig en tunna och en SR-71...."
Hehe, häftigt Ja, en Blackbird skulle ju inte vara helt fel, flygtokig som man är...
|
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:05:34
|
AP verkar köra med en lite för liten baffelkorrektion och kompenserar det hjälpligt med en något frilyftig basavstämning... Det skulle man kunna justera.
Det stämmer väl överens med mina lyssningsintryck av BD, tror jag iallafall..
Upplevde en svacka i nedre mellanregistret-midbasen, men samtidigt att dom gick djuuuuupt för en 6,5"are.
Trots ihärdigt justerande av spikes och många olika placeringar blev jag aldrig nöjd. Sålde BD och roliga små B&W stativare införskaffades.. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:06:04
|
Något som är inte helt i närheten min rätt flådigt ändå är ju ett Supermarine tävlingsplan från 30-talet! Mums! |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:20:55
|
Jag har en radiostyrd Spitfire mkXIV  Men vad sitter det för element i B.D. na, någon som vet ? Jag läste någonstans att det satt Philips element i en del Audio Pro högtalare. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:29:08
|
Jag misstänker att de kör med Logic-basar... Vifa tillverkade i Asien typ....
Diskanten i Focusserien är högst trolig samma som NHT använder d v s Seas aludome med neodyniummagnet. Fast det undrade du ju inte... |
 |
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 00:54:51
|
Jo det stämmer att Philips hade sina element inhysta i Audiopro förr i tiden. Philips gjorde faktiskt väldigt bra element. De satt faktiskt i var och varannan högtalare förr. Audio Pro: B2-40, B2-50, A4-14 (bas, mellanregister), 2-25 (bas) 3-40 (basar), S2-7 (mellanbas) m.fl. Dahlquist (mellan och diskant), Mirsch (mellan och diskant) , McIntosh (diskant) och Ingvar Öhmans pionjärbyggen (bas och diskant) för att bara nämna några. |
Edited by - Mattepatte on 2003/01/24 00:58:55 |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 18:48:16
|
Är det någon som vet mer exakt vad det är för element i B.D'na? |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 19:06:24
|
quote: Originally posted by Slumpen
Är det någon som vet mer exakt vad det är för element i B.D'na?
Det är nog vifa TC-line element.
Men varför skulle man vilja klona ett par Aphögtalare? Är det inte bättre att klona/bygga en högtalare som låter bra? |
Edited by - marens on 2003/01/15 19:09:21 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 19:25:11
|
Tror nog ändå att det är logic-varianterna... d v s Asientillverkade motsvarigheter till Vifas-TC-serie |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 19:29:20
|
Men diskanten då, den ser ut som en TC. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 19:32:29
|
Ah jag tänkte bara på basarna. Diskanterna är en annnan femma. Där verkar AP välja friskt beroende på modellserie... Seas neo aludome, Vifa XT o s v. |
 |
|
mattiasw
Member

52 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 00:09:49
|
KUBIKFOTEN!
Tidningen Audio Video eller ElektronikVärlden hade ett byggprojekt som hette kubikfoten, ritad av Olle Mirsch vill jag minnas. Är rätt lik black Diamond i design men låter bättre. Var även denna högtalre som var ursprung till de populära Allegro NG8 och NG9 Jag tror att jag har tidningen någonstans i källaren om du är intresserad. |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 18:14:33
|
mattiasw:
det låter helt klart intressant, så om det inte är ett för stort problem (vet ju inte hur det ser ut i din källare ) så får du väldigt järna leta fram tidningen.
/ Tomas |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 23:48:29
|
NG8 var en tidigare modell. Kubikfoten kom i ett senare nummer, i en "vanlig" låda med scanspeak element. Sedan placerades dessa i en något stabilare NG8-typ låda med utmärkt resultat och fick heta NG9 Black Aros, enligt alla recensioner. Kostade då 16,000:- paret att köpa färdiga via Allegro.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Cliff Barnes
Member

72 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 02:45:54
|
Tack loovet. Sedan var det ju en repris på när Jeremy Clarksson köper en Lightning jet fighter för att ställa på sin gräsmatta och ska förklara det för sin fru... På BBC prime. Kul, kul, kul! 
 Såg du när han skulle utnämna världens sämsta bil då han bland annat körde över en tjeckisk bil med en stridsvagn? ..och pepprade sönder en Corvette med en attack helikopter?  Han e för rolig den där Clarksson.. |
Im not a loser |
Edited by - Cliff Barnes on 2003/01/21 02:47:48 |
 |
|
|
Topic  |
|