HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till min buffer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:45:09  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Så är det (förutom att zappen har för låg impedans) troligen!

Så om vi säger att spänningen från försteget är likspänning på 10V och zappen är på 2 Ohm så blir det 5A vilket inte försteget har och spänningen sänks. Hade impedansen på zappen varit på 5 Ohm så hade det bara blivit 2A vilket förstegt har och spänningen stanar på 10V. Med opamp så får den 5A och har då inga probelm med att hålla 10V vid 2 Ohm

Är detta korrekt så tror jag att jag fattar hur det ligger till.

Edited by - Lash on 2003/01/12 21:46:26
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:36:35  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Du är på rätt spår.
Bufferten (den spänningsföljarkopplade OP:n) har mycket hög inimpedans (Mega eller Giga Ohm), låg utimpedans och försärkningen 1 gång (0 dB).

//Magnus

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:05:03  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kika här:
http://sound.westhost.com/amp-basics.htm

Jag postade en länk i början av den här tråden som handlar om OP-förstärkare och hur man bygger med dem (tex en buffert). Också värt en titt.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:26:56  Show Profile Send Lash a Private Message
e96mlo

Nu blev jag förvirrad, enligt det är så fungerar buffrar inge bra. Eller gäller det bara vid låga ohm?

http://sound.westhost.com/dwopa.htm

"Inverting and Non-Inverting Buffers
A very common opamp application is the buffer stage, which (for the non-inverting configuration) can have an extraordinarily high input impedance, and a low output impedance. As with all opamp circuits, the output impedance may be very low (typically < 10 ohms), but the output current capability will not allow the circuit to drive such an impedance at more than the 20mA or so that is typical of most opamps. This would limit the output voltage (before clipping) to a maximum of +/-160mV, or about 113mV RMS into 8 ohms. Distortion will be unacceptably high, and the end result is not worthy of further consideration.

In many cases the non-inverting buffer can be replaced by an emitter follower, but performance is nowhere near as good. Input impedance is lower, output impedance is higher, and the gain is not quite unity. In addition there is more distortion and lower output drive capability.

The inverting buffer is more of a convenience than anything else, and is simply a normal inverting amplifier with unity gain. Input impedance is the same as R1, and very high values are not possible without excessive circuit noise."

Edited by - Lash on 2003/01/12 23:33:24
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:53:53  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Han refererar nog till samma sak som här:

http://sound.westhost.com/amp-basics.htm

"Output Impedance
The output impedance of an amplifier is a measure of the impedance or resistance "looking" back into the amplifier. It has nothing to do with the actual loading that may be placed at the output.

For example, an amplifier has an output impedance of 10 Ohms. This is verified by placing a load of 10 Ohms across the output, and the voltage can be seen to decrease by 1/2. However, unless this amplifier is capable of substantial output current, we might have to make this measurement at a very low output voltage indeed, or the amplifier will be unable to drive the load.

Another amplifier might have an output impedance of 100 Ohms, but be capable of driving 10A into the load. Impedance and current are completely separate, and must not be seen to be in any way equivalent. Both of these possibilities will be demonstrated later in this article."

Alltså att bara för att en förstärkare har låg utimpedans så betyder det inte att den kan driva lågohmiga laster. En icke-inverterande buffert är det du är ute efter och kommer att funka bra. Men jag håller med om att stycket du citerade var klumpigt skrivet.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:36:58  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det så här den ska kopplas in? Vilket värde ska jag ha på R1? 10K Ohm eller spelar det mindre roll så länge det är högt?

Edited by - Lash on 2003/01/13 11:38:54
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:42:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
Du behöver inte R1. Dess funktion hanteras av volympotten.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:02:29  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:

Du behöver inte R1. Dess funktion hanteras av volympotten.

Ok, bara för att vara helt säker, det ska väl inte vara ihopkopplat där R1 är endå.

Hur många (m)volt är det på lågnivå som max?

Nu när jag kommit till nästa steg och ska leta upp en bra opamp, vad ska jag kolla på för att veta att den är bra? Den här http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0,,AD811,00.html ?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:06:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jo det ska vara ihopkopplat där R1 är men det sköter som sagt volympotten!

Lågnivå från en CD-spelare ligger normalt på 2Vrms vid full utstyrning.

Den är nog bra men kanske lite lite overkill!
Testa du OPA134 (eller den dubbla varianten OPA2134) istället. Prisvärd och bra.

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:21:35  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, tänkte prova med att skaffa den som produkt sample genom en kompis företag, eller tror du att det inte går? Det gick ju hos texas vad dom nu hette.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/13 :  13:14:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det kan funka även med AD. Skulle förvåna mig om det inte skulle kunna gå.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:56:35  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag skulle ha kopplat så här:

Om det är första gången du labbar med OP så kan jag ju rekomendera att skaffa några billigare samtidigt som den häftiga OP:n. Så kan du elda upp dem först och därmed slippa ha sönder de coola prylarna. Ta tex TL072 från Texas.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:46:07  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

Jag skulle ha kopplat så här:

Om det är första gången du labbar med OP så kan jag ju rekomendera att skaffa några billigare samtidigt som den häftiga OP:n. Så kan du elda upp dem först och därmed slippa ha sönder de coola prylarna. Ta tex TL072 från Texas.

/Marcus

Vad gör kondensatorerna? Spelar det någon roll vilken kvalite jag väljer på dom , ska det vara polypropylen? Ska det vara "bra kvalite" motstånd också?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:55:33  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kondingarna ser till att du inte får felaktiga DC-nivåer någonstans. De ska helst inte vara elektrolyter av något slag. Motstånden ska vara vanliga 0,6 W 1% metallfilm. Motståndet på 100 Ohm är till för att skydda OP:n vid eventuell kortslutning och motståndet på 100 kOhm är till för att inte kondingen ska hänga löst och ta upp laddningar i onödan. Kan du sätta dit innan första kondingen också.

Vad gäller kvaliteten så tycker jag inte att du behöver ta i så du spyr. Om du ändå skulle köra den från ljudkortet i datorn så spelar det absolut ingen roll vad du sätter dit. Ljudkorten är ändå så kassa.

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:57:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra tips om de billiga opamparna Marcus.

Kondingarna kooplar bort eventuell likspänning. Personligen så skulle jag behållt den som sitter först i Marcus schema men struntat i komponenterna efter. Åtminstone i 10uF och 100k.

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/13 :  19:02:19  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska 100k Ohm motståndet sitta före eller efter den förtsa kondensatorn?

Duger den här kondensatorn? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023155.htm

Eller är det värt den här värt det dubbla priset? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012665.htm
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:00:47  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:

Bra tips om de billiga opamparna Marcus.

Kondingarna kooplar bort eventuell likspänning. Personligen så skulle jag behållt den som sitter först i Marcus schema men struntat i komponenterna efter. Åtminstone i 10uF och 100k.

Samma här, bra OP:s har så låg offset på utgången att det inte borde vara nått problem för Zapen att hantera. Det blir ju billigare också

//Magnus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:16:10  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Ska 100k Ohm motståndet sitta före eller efter den förtsa kondensatorn?

Duger den här kondensatorn? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023155.htm

Eller är det värt den här värt det dubbla priset? http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2012665.htm

Före kondingen.

Du kan göra det lite billigare genom att göra som Nagref säger och ta bort utgångskondingen. Särskilt om det finns en konding i serie med ingången på Zappen. Gör det det?

Dessutom kan du minska värdet på ingångskondingen till 1uF för att ytterligare snåla lite. Kommer inte att påverka ljudet. Storleken på kondingen beror bara på f=1/(2*pi*R*C) där R är din 50 kOhms pot. 1 uF ger en -3 dB gräns på 3 Hz och där hör du ändå inte så mycket.

Utgångskondingen måste dock vara 10 uF om du väljer att sätta dit den.

Jag skulle köpt den billiga modellen av de två sorterna du presenterade. Tycker du att det låter skit så har du ju inte slängt så mycket pengar i sjön och då är det bara att uppgradera. Och låter det bra så har du kommit billigt undan.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  03:32:48  Show Profile Send Lash a Private Message
Ja, då behöver jag en nätdel till min buffer också då, och ingenstans på internet finns det någon beskrivning till en sådan. Jag har en 2x15V 20VA transformator som jag tänkte använda.

Ska jag använda sådana här grejer? http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=TL780-12

Edited by - Lash on 2003/01/19 03:37:15
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/19 :  10:31:13  Show Profile Send HPW a Private Message
Här är en nätdel http://sound.westhost.com/project05.htm

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  11:34:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mmmm halvvågslikriktning! Inte så audiofilt men det fungerar alldeles utmärkt. Den blir nog bra.

Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/19 :  13:53:49  Show Profile Send HPW a Private Message
Denna kanske är lite mer audiofil http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=pawliw1_prj.htm

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:03:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Den där peranders i Göteborg han gör en fin nätdel (är han medlem här) med en massa komponenter det är inga dyra delar men det ser fint ut jag tror att jag köper en av honom han har väl garanti konsumentköplagen säger två år så det är bara att beställa här är adressen till hans firma.http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:35:02  Show Profile Send Lash a Private Message
Med en 2x15V 20VA transformator, hur många Volt kan jag räkna med att ha ut efter tex den här nätdelen? Och räcker 20VA till 6st opampar?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:43:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
15V och ja.

D v s spänningsn styrs av regulatorerna och de är ju på 15V och så länge du har över 18 V innan dem så regulerar de också!
20Va borde räcka till tio gånger fler opampar, lätt!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000