HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till min buffer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  18:56:46  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tänkte använda sådana här, dom borde väl fungera fint va?
http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=TL780-15

Och 2x15VAC blir alltså tillräkligt för att den ska kunna hålla 15VDC? Eller ska jag välja 12V versionen för att vara säker på att det blir tillräckligt?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:02:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
2x15 blir nog bra. med 12Vac så får du inte mer än strax under 17v och då har jag inte räknat bort förlusterna i likriktaren. Det blir för lite.

Den spänningsregulator du hade tänkt borde fungera alldelse utmärkt (för den positiva delen då...).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:12:40  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Den spänningsregulator du hade tänkt borde fungera alldelse utmärkt (för den positiva delen då...).

Den funkar inte för den negativa sidan om man vänder den på nått sätt då? Eller ska jag ha en likadan fast för negativ? Det verkar inte finnas någon sådan. http://focus.ti.com/docs/search/paramsearch.jhtml?tfsection=param_table&templateId=2&showAssociated=false&familyId=437

Edited by - Lash on 2003/01/19 20:15:15
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:16:55  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Varför tar du inte bara en 7815 och en 7915? Så slipper du dessutom motstånden (de är ju så dyra ).

/Marcus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:32:15  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
lm317 / lm337 är bra om man kopplar en 10uF konding mellan adj och gnd (titta i deras datablad).
Använd sedan schottkydioder i likriktarbryggan (minst 60 voltare och 1A borde väl räcka...)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:53:38  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

Varför tar du inte bara en 7815 och en 7915? Så slipper du dessutom motstånden (de är ju så dyra ).

/Marcus

Vad är det för skillnad mellan TL780-15 & UA7815 som du nämde? TL780-15 är väl en "Improved Version of uA7800 Series" eller? Vilket motstånd menar du?

Varför finns det ingen 1,5A negative för? MC79L15A är bara 0,1A, spelar det någon roll? den negativa sidan kanske inte behöver mer???

skrutten
Vad gör lm317/lm337 bättre än dom jag nämnt ovanför? lm317/lm337 har väl inte fast utspänning oberoende av inspänningen?

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/19 :  20:58:54  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det räcker med 0,1 A varianten på både positiv och negativ sida. En OP drar på sin höjd 20 mA.
Har ingen aning om skillnaderna mellan de olika regulatorerna.
Motstånden jag menar är spänningsdelaren som sätter referensströmen.

/Marcus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:17:18  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lash jag hade fel, dom är lika (rippel rejection) har just kollat databladet. Man lär sig ngt nytt varje dag. Finns det någon TL790-15 oxå, jag menar för negativa sidan... eller skall du köra med dubbla likriktare?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:28:12  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by skrutten

Lash jag hade fel, dom är lika (rippel rejection) har just kollat databladet. Man lär sig ngt nytt varje dag. Finns det någon TL790-15 oxå, jag menar för negativa sidan... eller skall du köra med dubbla likriktare?

Jag kollade lite på deras hemsida och det verkar som det funnits en sådan men den är nu "obsolete" http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=UA7915
Det verkar inte finnas några 0,5 till 1,5A negativa alls längre, dom kanske är på gång med nya.

Om jag kör med dubbla likriktare, kan jag använda en "positiv" på den negativa sidan då? Allt skulle ju bli så mycket enklare då, det kostar ju bara 4st dioder extra så.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:52:54  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Visst måste det väl gå med två lika 780-15 förutsatt att du verkligen har 2 separata sekundärlindningar på trafon.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  21:58:14  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:

Visst måste det väl gå med två lika 780-15 förutsatt att du verkligen har 2 separata sekundärlindningar på trafon.

Det står 2x15V på transformatorn och det kommer ut 4st sladdar(förutom dom 3st? som går in) ur den så det borde väl garanterat vara två sekundärer? Då går det alltså att använda två lika TL780-15(Positiva), och den ena som negativ?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:03:26  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett exempel http://w1.913.telia.com/~u91302111/netzIII.pdf fast med lm317

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:21:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020162.htm

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/19 :  22:51:02  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020162.htm

Svårare än så var det visst inte.

Edited by - Lash on 2003/01/19 22:51:26
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/21 :  01:28:37  Show Profile Send Lash a Private Message
Nu har jag gjort lite ändringar på den här nätdelen http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?54:5 för att få den att passa till fast spänningsregulator istället för den ställbara. Så då blir det många frågor eftersom jag inte använder exakt samma komponenter, och saknar kunskap om vad jag håller på med.

Fråga 1. Att använda snabba shottky dioder var tydligen väldigt bra, men vilka av elfas shottkydioder ska jag välja? Alla shottkydioder kanske är lika bra så det inte spelar någon roll vilken jag väljer?

Fråga 2. Det stod inte i beskrivningen, så vilken sorts kondensatorer ska jag använda här? Blir polyester bra?

Fråga 3. Hur noga är det om det sitter en bra kondensator här? Ska jag använda den alls? Vad är viktigt att jag ska tänka på när jag letar efter en lämplig? Högt max rippelvärde var bra? Lågt ESR var bra? Var det något annat?

Fråga 4. Vilket motstånd ska jag använda här? Vad är det bra till? Vad avgör vilket värde det ska vara? Ska jag överhuvudtaget använda det?

Bonusfråga. Är det något som är fel och ska ändras eller tas bort?

Bilden till frågorna.

Edited by - Lash on 2003/01/21 01:56:56
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/21 :  06:57:42  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Varför använder du olika värden på kondningarna kring spänningsregulatorn på positiv/negativ sida? Borde väl gå lika bra med sammma värden både på positiv som negativ (förutsatt att regulatorerna är lika då).

1. Vilka som helst borde gå bra, sålänge de orkar den ström som dras. Välj helst "lownoise" sorter.

2. Borde inte spela nån som helst roll. Elektrolyter är billiga! :)

3. Att det sitter en bra kondning är ju eg. inte så jättenoga. Men du ska definitivt ha elektrolyter eftersom de är såpass stora. Märkspänning och är viktigast.

4. Ja de ska sitta där. Antar att de är till för att ge en utgångsimpedans anpassad till den last de ska driva. Vilket som är korrekt värde... Vet ej just nu

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/21 :  07:36:25  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lash, koppla inte trafon sådär om du använder två bryggor.
Kolla in http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?54:5 igen.
Kondingarna närmast regulatorerna kan vara lika om du använder 2,2uF 35V tantaler på C3, C4, C5 och C6 vänd bara tantalerna rätt väg.
(Personligen tycker jag att C1, C2, C8 och C7 kan vara 10 ggr mindre.)
Motstånden R1 och R2 ska sitta där, har att göra med att regulatorerna inte reglerar bra vid små strömmar.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/21 :  07:52:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
4. De finns säkert där för att belasta spänningsregulatorerna om man inte har kopplat dit förstärkardelen med opamparna. De reglerar nämligen inte alls om de inte får någon belastning.

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:27:14  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

Varför använder du olika värden på kondningarna kring spänningsregulatorn på positiv/negativ sida? Borde väl gå lika bra med sammma värden både på positiv som negativ (förutsatt att regulatorerna är lika då).

Jag kollade i .pdf filen som hörde till, och där såg det ut så. Vaför det är olika vet jag ej, men jag gör nog som ni säger istället.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:37:02  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:

Lash, koppla inte trafon sådär om du använder två bryggor.
Kolla in http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?54:5 igen.
Kondingarna närmast regulatorerna kan vara lika om du använder 2,2uF 35V tantaler på C3, C4, C5 och C6 vänd bara tantalerna rätt väg.
(Personligen tycker jag att C1, C2, C8 och C7 kan vara 10 ggr mindre.)
Motstånden R1 och R2 ska sitta där, har att göra med att regulatorerna inte reglerar bra vid små strömmar.

Menar du att jag ska koppla skärnjord? Eller var det något annat fel jag gjort? Eller du menade nog att det bara bara finns tre sladdar från transformatorn? Det fanns ingen annan i programet men i verkligheten har jag en vanlig med 4st sladdar.

Dom där kondensatorerna parallelt med diodbryggan, är det dom som kallas snubbers. Ska jag använda dom? Det var ju en diskusion om sådana här för ett tag sedan har jag för mig.

Edited by - Lash on 2003/01/21 09:51:49
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/21 :  12:53:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Menade att det var tre sladdar från trafon, och att man inte kan koppla så, men att ditt exempel från stereophile hade rätt koppling mellan trafo och diodbryggor.
Du behöver inga kondensatorer över dioderna om du använder schottky dioder.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:55:57  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Varför kör du med två likriktarbryggor? Det räcker ju med en...

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000