Author |
Topic  |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 17:23:36
|
I morgon ska jag på rom provning, är det någon som vet hur man ska förhålla sig till det? Ja nu menar jag inte att man t ex inte ska dricka för mycket eller så, utan mer tekniskt, arom, smaksättning, styrka, vad har man till i tilltugg, cigarr o s v? Tips mottages tacksamt från en som i tidig ålder blev ilurad baccardi/cola och sedan dess aldrig druckit rom |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:03:20
|
Absolut kan man prova rom så jag är väldigt förtjust i rom och har hittat en hel del favoriter genom åren hoppas att du finner det trevligt.
Varför skall man äda chokla å röga till spriten det har jag inte förstått jag har misstänkt länge att man vill dölja smaken på det man avnjuter då kan man istället prova av olika saftsorter istället .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:04:15
|
Var på Grappaprovning för 14 dagar sedan väldigt trevligt, En ny tillverkare fick jag tips om. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:37:45
|
quote: Rom dricks rent likt whiskey. Inga extra tillsatser i glaset
Vad bra, då slipper jag ju colan quote: Absolut kan man prova rom så jag är väldigt förtjust i rom och har hittat en hel del favoriter genom åren hoppas att du finner det trevligt
Tack, det låter ju trevligt quote: Var på Grappaprovning
Jag ska iaf grappa ett glas eller två |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 18:54:40
|
Just vid provning ska man väl avhålla sig från alla andra saker som smakar, ja typ choklad som exempel.
Vid vinprovning kan man ha tillgång till vanligt vatten och okryddat och osaltat bröd, för att bryta smakerna mellan olika viner.
I whisky kan man prova med några droppar vatten i glaset för att se om det frigör mer smaker och dofter, kanske samma sak med rom? |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 20:45:15
|
Ofta är dyr rom väldigt stark, över 60% är inte ovanligt, därför kan det vara på plats att spä ut med vatten. Det jag tycker kan vara lite tråkigt med rom att det skiljer betydligt mindre mellan olika rom-sorter om man jämför med min favoritdryck, whisky. Hoppas det smakar riktigt gött! |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2009/12/09 20:45:57 |
 |
|
Cyrus
Member

736 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 21:02:00
|
Håller med Bubbel.
Varför förstöra en god rom med en god cigarr eller tvärtom Låt var sak stå för sig själv Ska man dricka och röka samtidigt så satsa på enklare sorter av båda  |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/09 : 22:36:41
|
Okej, inget tjafs, bara ta det rent och njut verkar vara receptet, tack för tipsen |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 01:52:48
|
Jag brukar använda lite vatten till vissa sorter men då är väldigt skarpa i smaken också om det är hög alkoholhalt i dem som sladdbarn påpekar. Det kan var så som sladdbarn redan påtalar att det kan vara liten skillnad i smak oftast är det mer på vilken jordmån sockerrören växer på som avgör tillsammans med destilleringen.
Kubanska sorter kan vara lite busiga i smaken medan de från Barbados är mer milda med det finns undantag också en av de mer trevliga jag har smakat var tillverkad på samma sätt som konjak vilket var en trevlig bekantskap.
Hoppas att du får en trevlig kväll ByZan.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 11:41:35
|
Anledningen till att man vill kombinera olika smaker är ju för att de ska uppnå en ännu högre smak tillsammans, det kan vara oerhört intressant att prova diverse drycker med både livsmedel och andra saker som typ, tobak, kryddor osv
Fantastiskt intressant att se vad som händer med en smak när den kombineras med en annan - vill det sig väl är slutresultatet betydligt bättre än den de båda ursprungssmakerna var för sig - det är bland annat därför det är viktigt att kombinera rätt vin till rätt mat osv...
Hur som helst - hoppas du får en trevlig provsmakning, rom det är fina grejer det 
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/12/10 : 12:03:05
|
Eftersom den här tråden inte handlar om fiskägg så bryter den helt uppenbart mot våra regler, som fortfarande är desamma som tidigare. Därmed får jag förklara tråden låst, även om jag inser att många tycker att dessa drycker är trevliga. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/12/13 : 15:22:03
|
Trådskaparen (ByZan) vill för att få ett trevligt avslut på tråden meddela att han accepterar att tråden låstes med tanke på §14. Han meddelar vidare att han hade trevligt samt att tipsen var till hjälp i studiesyfte. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Topic  |
|