Author |
Topic  |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 13:53:24
|
Hejsan, till ett litet projekt jag har behöver jag ha ett lim/klister att limma tyg/plast/syntetsremsor med. Då de ska formas och sedan stanna i den formen så måste jag ju linda dem runt en form och sedan kunna avlägsna denna form utan att den klara produkten skadas. Det jag är ute efter är att kunna göra något liknande papermaché (stavning?) fast med något av de ovan nämnda materialen och få resultatet mer eller mindre brandsäkert. Limmet ska sedan härna härda och bli hårt.
Är det någon som känner igen produkten jag söker? |
.....where the music comes to die. |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 14:27:26
|
Lamineringsepoxi med släppmedel på pluggen. Epoxi är ju en lågmolykylär härdplast som väter ut många olika tyger/dukar. Det funkar med bommulstyg, lintyg mm, Glasfiber, kolfiber mm såklart.
www.nilsmalmgren.se

|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 14:29:14
|
quote: mer eller mindre brandsäkert
Det är "mindre brandsäkert" så det stämmer in på din produktspecifikation. 
Epoxi brinner, men inte bra när det har härdat. Inte brandsäkert, men inte direkt eldfängt. Trä brinner mycket bättre. |
Edited by - Circlomanen on 2009/12/12 14:30:11 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8442 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 14:42:52
|
Polyesterplast aka "båtplast" annars, billigare och mindre hälsovådligt än epoxy (även om det luktar f*n och säkert inte är ett dugg hälsosamt). Lättare att få tag på också, brukar finnas på färg- och järnaffärer.
Är det måntro horn som ska byggas...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 18:03:22
|
Fuling. Ledsen att göra dig besviken, det är mkt tråkigare. Jag hittade en golvlampa jag vill ha men prislappen på 12500:- var lite väl saftig. Tänkte att jag helt skamlöst skulle planka designen istället. |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 18:04:08
|
För övrigt så är jag såpass nöjd med mina C-17 att jag inte kommer byta dem mot något jag i dagsläget kan komma på  |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2009/12/12 : 19:04:26
|
quote: Jag hittade en golvlampa jag vill ha men prislappen på 12500:- var lite väl saftig. Tänkte att jag helt skamlöst skulle planka designen istället.
Tyg mättat med Epoxi blir högblankt och stenhårt. När epoxi väter ut vanlig glasfiberväv upp till ca 200 g/m2 (sizad för epoxi) så blir det ett helt transparant lager. Med typ 600 g/m2 väv mättad med epoxi blir det svagt mjölkaktigt transparant. Tyg borde bara bli hårt och högblankt.
Annars så får du belägga papp eller liknande med nån typ av kontaktlim och sedan belägga det med tyget utanpå. Det borde bli en hyffsat styv komposit med en naturlig tygyta.
Har du nån bild på vad du vill skapa??? |
 |
|
Kmj
Member

2870 Posts |
|
|
Topic  |
|