HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ränteskillnadsersättning - Funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/12/11 :  08:57:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nu var det allt ett tag sen man rörde sig på dessa finforum!!

Tillbaka nu med en fundering med anledning av dagens låga räntor.

Har ett "irriterande" 5 års bundet bottenlån på vårt hus med 5,04% ränta som vi får dras med i ytterliggare ca 3 år..

Nyligen har vi värderat om huset och fått upp värdet en bra bit varför jag funderar på en totalomläggning av lånen..

I samband med detta funderar man på om det egentligen lönar sig att lösa bort 5-åringen i förtid.. Tror det handlar om ca 30 000 kr om vi löser ut det.. Den kostnaden har vi ju ganska snabbt igen ändå med tanke på att räntan närmaste 3 åren lär kraftigt undersiga nuvarande ränta hursomhaver.

Rörlig ränta idag är ju typ 1,55% idag på mitt andra bottenlån! Så skillnaden är högst väsentlig!

Men hur skall man resonera.. Gör man "rätt" i att lösa lånet i förtid eller skall man harva ut i 3 år till??

Tänker ju även i linje av att om jag förtidsinlöser det idag har jag en klart större flexibilitet månaderna/året framöver utifrån ränteläget att göra hur jag vill med huslånet.. Men risken är annars att räntan (som jag ju räknar med) toppar om ca 3-4 år och då får jag binda om akutellt lån till en kanske högre ränta än idag!

Hur resonerar ni??

-----------------------
Tabula Rasa!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/11 :  09:53:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har inte haft hus på 18 år (PUH!), men däremot lån och skulder. Jag skulle göra mitt yttersta att sänka min skuldbörda och se till att binda mina lån, om det gick, med minsta möjliga ränta.
Eftersom Sverige och världen är på väg mot en mycket stor depression kan räntorna bara gå upp och hur klarar man miljonlån med ränta på 10-13% och en arbetsmarknad som är lösare än ett bottenlöst träsk.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/11 :  10:07:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du får betala skillnad mot ränteläget idag...dvs. du kommer spekulera i att räntan fortsätter neråt, går den upp igen efter detta så torskar du....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/12/16 :  11:38:54  Show Profile Send primpa a Private Message
Jag skulle tippa att om 3 år är vi tillbaka på samma ränte nivå som för 1.5 till 2 år sedan, dvs 4-5% i reproränta, och då skulle du väll inte få ett lån på 5 års fast ränta till 5%.
Frågan är hur fort vi kommer dit, för du måste iaf teckna om om 3 år(om jag förstod rätt). Personligen räknar jag med att räntan kommer börja gå upp någon gång nästa år.
Det handlar väl lite om hur mycket du har i lån också.

Tex: har du en miljon på 5% ränta får du betala 150tkr på tre år i ränta.
om du har lånet på 3.75% får du betala 110tkr i ränta på 3 år. 3.75% är om du låser på tre år, hos en random bank.

Och om det då skulle kosta dig 30tkr att få lös lånet skulle du tjäna 10tkr på tre år, ingen direkt astronomisk summa tycker jag.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/12/16 :  12:34:37  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Tänk även på skattereduktionen p.g.a. räntekostnaden!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2009/12/16 :  13:03:17  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Du får även skattereduktion på "lösesumman"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/12/16 :  14:38:53  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för infallsvinklarna grabbar!!

Har ungefär samma prognos för räntan.. Dröjjer minst 2-3 år innan vi har rörlig ränta på 4-5 % tror jag.. Men åren fram tills dess lär ju räntorna börja stiga någonstans mot slutet av nästa år.. Tidigast runt sommaren!

Jo, har även funderat lite i samma banor.. Är ju inte bara nackdelar med en hög ränta!! Sen är det också bra att från början vänja sig vid en högre ränta..

När vi köpte huset låg den rörliga räntan på 4.5 % någonstans tror jag.. Och vi band i 2 och 5 år för 4.95 samt 5.04.. Så jag tror förvisso att om 3 år att man kommer kunna teckna en 5 åring igen för ca 5% ränta!! Men vem vet!!

Nå, tror vi behåller lånet som det ligger.. Känns ändå onödigt med lösesumman på 30 laxar. Men topplån och lite annat lull skall skrivas om hursomhelst och flyttas över till rörligt bottenlån!

Cyrus!! Sanning!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/12/16 :  16:12:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Soundbrigade... får inte ihop det... dels att vi skulle vara på väg in i en global depression - vilket är tveksamt då det finns tecken på att den kortvariga recession vi har haft i två år är på väg att ta slut... och om det är depression på gång borde det rendera ett lågt ränteläge eftersom inflationen är låg och konsumtion önskvärd.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/12/16 :  21:28:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
Håller nog med lite där!! Lite väl dyster framtidsbild..

Visst!! Någon gång kommer garanterat en ny depression men som Guy Gadbois säger så har vi precis börjat lämna den senaste som ju knappast var en liten nysning i världen..

"Depression" innebär ju iallafall änsålänge stimulansåtgärder för att stimulera konsumtion så att inte ekonomin totalstannar!!

Det innebär som nu lägre räntor, finfina ROT-avdragsmöjligheter och sänkt skatt!!

Nåja!! Kul med olika infallsvinklar hursomhelst!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000