| Author |
Topic  |
|
|
kramer
Member

113 Posts |
|
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 11:15:11
|
Tycker du ska bjuda föräldrarna på en lika spännande som härlig konsert den 14:e mars, då Brahms violinkonsert står på programmet. Virtuost och makalöst vackert på samma gång. Ett utmärkt tillfälle att se violinisten Vilde Frang - en stigande stjärna på hemmaplan innan hon blir för stor för lilla Helsingborg. Som bonus spelas Atterbergs symfoni nr 5. God Jul hälsar Gabe |
 |
|
|
BoB
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 11:23:19
|
Tjajkovskij 4:an i april Trevlig och lättlysnad.
Bob |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 11:54:09
|
| Paganini 16e maj verkar kuligast |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 11:59:04
|
Hehe ni gör det verkligen lätt för mig, tre olika svar  Men tack för tips |
Ljud är kul |
 |
|
|
Rutger
Member

135 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 20:28:15
|
Har kikat igenom generalprogrammet och ser flera konserter som kan vara vettiga för trådens behov. Fast något verkligt lättsmält program ser jag inte. Men så ska det vara, lite motstånd är kvalitet.
Mitt förslag Söndag 14 mars kl 18.30 Kurt Atterberg - Symfoni nr 5 Brahms - Violinkonsert Dirigent: Gregor Bühl Solist: Vilde Frang, violin Söndagsserien Lösbiljett: 210 kronor
Instämmer alltså med Gabe, konserten 14 mars skulle jag ha valt i denna situation. Begåvade unga kvinnliga violinister skänker charm till en konsert. Och varje spelning av Brahms-konserten är en fest. Vem vill förresten inte möta en ung norska som heter Vilde, oavsett sammanhang. Atterbergs symfoni är en chans att möta något svenskt från modern tid, som ändå inte plågar örat.
Andra förslag
Torsdag 8 april kl 19.30 Albert Schnelzer - A Freak in Burbank Mozart - Pianokonsert nr 12 A-dur Tjajkovskij - Symfoni nr 4 f-moll Dirigent: Muhai Tang Solist: Terés Löf, piano
Inte alls dumt för mindre vana lyssnare. Vad den första grejen är har jag ingen aning om men troligen är den kort. :-)
Torsdag 15 april kl 19.30 Rachmaninov - Pianokonsert nr 1 fiss-moll Brahms - Serenad nr 1 D-dur Dirigent: Stefan Solyom Solist: Konstantin Sjerbakov, piano
Ryska pianolejon är alltid spännande att kika på för nybörjaren. Även om Rachmaninov skulle kunna kännas tung så finns det mycket att fylla sinnena med. Brahms' serenader är härliga, försummade i många skivsamlingar.
Söndag 16 maj kl 18.30 Paganini - Violinkonsert nr 5 a-moll Brahms - Symfoni nr 4 e-moll Dirigent: Andrew Manze Solist: Kristof Barati, violin
Paganinis cirkuskonster är roliga att höra och se men Brahms' 4:e symfoni kan bli en lite tung avslutning för en vanlig lyssnare som bara vill ha en trevlig kväll. Tillkommer att Paganinis sista violinkonserter inte riktigt är av Paganini - orkesterns insatser är till delar eller stora delar komponerade av andra. Å andra sidan spelar solofiolen en minst sagt framträdande roll i dessa verk... |
 |
|
| |
Topic  |
|