HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför i hela fridens namn får jag sk enkel-stötar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:55:07  Show Profile Send garmen a Private Message
av min cd-spelare ? Jag kan sitta i soffan, skall gå och ändra låt på cd:n eller liknande. Och när man sätter dit fingret så smäller det till. jävligt obehagligt, har ju ett alu-chassi på cd:n.

Jag är helt novis på detta med det elektroniska, men finns det något sätt jag kan förebygga detta ? typ en lång träpinne eller liknande, eller något annat bra sätt för att slippa detta läskiga.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:00:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Förmodligen är chassit på spelaren jordat och du är uppladdad med statisk elektricitet, när du då tar i spelaren laddas du ur vilket ger dig en stöt. Prova att sätta handen på ett element eller liknande innan du klickar på spelaren. Kan ju även vara så att du laddas upp när du går över golvet, har du heltäckningsmatta ? använder du tofflor ??

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:04:59  Show Profile Send garmen a Private Message
tror det kan vara soffan som gör att jag blir lite statisk eller vad det kallas, sitter ju iofs ganska ofta med laptopen i knät också.
så det är ett obehag jag får leva med ? :( eller så skall jag ta i ett element innan cd:n :)

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:31:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Du laddas nog upp av soffan. I och med det kalla vädret är luften väldigt torr = mycket god isolator. Det är sådant som kan göra att man upplever statiska stötar så här års. Får du stötar om du rör i annat som är jordat också?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:44:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har du någon komponent som har antenn från väggen ikopplad? Typ radio eller tv, som är kopplad till förstärakaren säg?
Den har nämligen en jord som kan ligga på 50-60 volt eller kanske mer, och den för dina rca snokar vidare till alla komponenter, som får ett chassie som ligger på lite potential. Min cd spelare låg på 60 volt tror jag, när jag hade "kabel" antenn inkopplad.


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/10 :  15:28:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Använd fjärrkontrollen annars...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/01/10 :  15:33:21  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ladda ur dej genom att knacka till på CD-spelaren snabbt och distinkt, då brukar man slippa obehaget.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/01/10 :  16:28:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har samma problem när jag stiger upp ur soffan, och det gäller både cd, förstärkare och skivspelare. Brukar ta tag i en lampa på vägen upp ur soffan så löser det sig. På sommaren har jag inga problem utan det är nu när det är torrt och kallt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/10 :  16:28:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Varför i hela fridens namn får jag sk enkel-stötar
Språkpolisen! Dä häter inte så. Dä ska vara änkestöt.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2010/01/10 :  16:40:57  Show Profile Send Staffan a Private Message
Gcs,änkestöt är något man kan råka ut för
när man slår i armbågen.





Edited by - Staffan on 2010/01/10 16:42:28
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/10 :  17:06:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Änkestöt måste vara när man flörtar med någon vars man gått bort.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/10 :  18:05:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja du har alldeles rätt i det men vad är då enkelstöt, jag har jag aldrig hört ordet förut. Och vad heter det då när man får en stöt på grund av en statisk urladdning. Och när man får en stöt från ett förstärkarchassi samtidigt som man håller i ett annat chassi.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/01/11 :  12:59:59  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
Och när man får en stöt från ett förstärkarchassi samtidigt som man håller i ett annat chassi.


Dubbelstöt, (sorry)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/11 :  13:17:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om enkelstötar, handburgare och åkerbrasor: HÄR VARE.

Hade i min barndom grannar som badade i "badkorgen".

Edited by - soundbrigade on 2010/01/11 19:44:25
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/11 :  14:47:37  Show Profile Send Thermochron a Private Message
Jag lyckades ha sönder en CD-spelare på det där viset. Jag fick en stöt när jag rattade försteget. Stöten letade sig förmodligen till CD'n via signalkablarna, vilket pajade en av de mute-transistorer som satt på utgången där med resultatet att CD'n skickade ut DC (med musiken överlagrad)

Jag märkte det genom att det small i högtalarna efter varje låt (när likströmen på Cdns utgång plötsligt försvann.

Mitt tips är att du ser till att inte vara laddad när du pillar på grejerna (endera genom att lägga handen på något jordat som andra redan tipsat) eller genom att inte ha tofflor/yllesockor/matta som isolerar dig från jord.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/11 :  18:54:35  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag märkte det genom att det small i högtalarna efter varje låt
Aj aj aj då är de det som har hänt med en av mina CD-spelare, en Sony. Den knäpper till varje gång som PQ koden anger ett nytt spår. Knäppen får man bara när man lyssnar analogt från från CD-spelaren. När man lyssnar från den digitala utgången är det helt knäpptyst, jag menar knäppfritt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/11 :  19:23:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Det finns alltså en fördel med plastrattar
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/11 :  19:37:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
gcs: kan ju vara en filterkondensator på utgångssteget eller nån jordkonding. svårt att säga. du får väl be nån som e händig att kolla på den.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/01/11 19:38:02
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:17:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ehh, yllesockor är bra för det mesta tror jag. Det är syntet som ställer till det för det mesta, inte ylle. Det är gnidandet av två material som ligger långt ifrån varandra i den triboelektriska serien som ställer till det. Minns en stol jag hade på ett jobb, trots ESD tofflor på, bara att resa sig ur stolen gjorde att man blev galet uppladdad. Gjorde riktigt ont i fingret om du laddade ur genom det. Armbågen var bättre.

Om ni får stötar när ni går ur bilen, se till att hålla i bildörren hela tiden medans ni ställer er på marken, då går laddningen ur genom en stor yta, ni känner inget.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000