HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiva delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/22 :  10:36:47  Show Profile Send pak a Private Message
Sitter och leker med tanken på att ev.skaffa ett 2vägs aktivt delningsfilter på grund av att det är väldigt ojämn basrespons i mitt rum när högtalarna står där de står och man inte har nån möjlighet att sitta där det låter bäst.
Tänker på de som finns på hifikit.Är de bra nog att användas till hifi?
Rätt bra pris på en del av dom men vilket av dom är bäst?Brusfritt mm.
Finns ju några med "delay" också såg jag-det måste ju va smart.
Vad händer om de inte är bra nog?
Tänker mig att kanske dela av runt 80 nånting och kanske skaffa 2 baslådor som kan sättas vid väggen eller i hörn bakom.
Ideér? Inte för dyra såna bara.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/22 :  11:24:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett par DIY basmoduler till bra pris är inte så svåra att hitta. Färdiga finns XTZ för 7 loppor för ett par. Aktiva delningsfilter som är braaa växer inte på trän, Ino och Engelholm delo är några tips kostar runt 4000.

Tycker du är rätt ute basmoduler delade vid 80hz är fina grejer.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/22 :  13:02:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sök också på "kaffefilter" på Faktiskt. Jag lade ut den senaste revisionen där någonstans. Det filtret (2-vägs) har fasjustering (0-360 grader) och ställbart Q mm mm.
Det är nog en slutversion på G och kanske mönsterkort. Kanske ...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/12/22 :  15:50:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har du ojämn basrespons så duger enligt mina erfarenheter bara ett filter med parametrisk eq. Skulle tipsa om DBX Driverack.
Ett vanligt elektroniskt delningsfilter har ingen påverkan på ojämn basrespons alls.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/22 :  17:10:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Som Harry up tänker även jag. Ett annat alternativ men med ganska osäkert resultat är flera woofrar. Ett dBx PA är säkert det bästa och billigaste alternativet.
http://www.dbxpro.com/PA/index.php
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2009/12/22 :  17:13:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Har inte Behringer filtret liknande funktioner?
Känns lite overkill om man bara skall dela på ETT ställe.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/22 :  17:52:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan använda ett dBx PA som ett eq för passiva högtalare. Eller om man vill kan man eq:a basen för sig och topparna för sig. Visst man kan köpa ett från Behringer men prisskillnaden är inte jättestor till dBx PA. Några har sagt sig ha haft problem med Behringer....jag vet inte själv hur vanliga problemen är. Om man ändå tänkt sig att skaffa en subwoofer tycker jag att man ska ta en titt på XTZ, den med DSP och kostar runt 8000:-.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/22 :  19:04:58  Show Profile Send pak a Private Message
Jag tror att jag vill ha subbasar mest på grund av att man kan placera dom där det blir bra + att jag saknar helt enkelt möjligheten att påverka ljudet med tonkontroller.Blir så jäkla trist ljud när man ska ha på bakgrundsmusik tex.
Skulle va skönt att kunna få lite liv i trista inspelningar också.
Fattar inte varför det ska va så bra att inte kunna ändra ljudet efter tycke och smak så fort det blir lite dyrare grejer.Hejja loudness!

Kaffefilter? Är det diy eller? får jag kolla upp.
Har ju 2 slutsteg så jag har ju bra möjligheter att avlasta högtalarna lite.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/22 :  20:12:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom jag har subbas tänkte jag precis som du säger. Men det visade sig att man kunde uppfatta var subben stod i rummet vilket inte riktigt var meningen. Det här med att dela vid 80Hz tycker jag är alldeles för högt så nu delar jag vid 50Hz och subbasen står i mitten mellan mina högtalare. Det som bestämmer delningen är så klart hur långt ner huvudhögtalarna kan gå. Men lita inte alltför mycket på vad som står i högtalarbroschyren för det är ofta glädjesiffror.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/22 :  21:20:44  Show Profile Send pak a Private Message
Jag har märkt att basen från respektive högtalare betonas lite olika i de nedre regionerna just på grund av slarv vid "lättväggygge"(inge isolering) osv.De visste förmodligen inte att det skulle bo en audiofil här.Sen så gör min lyssningsplats vid bakväggen så att basen upplevs ojämn just i sweetspot..Jag har en hörbar bas från precis under 25 hz och en rejäl nivå vid 40-50 hz som förmodligen gör att det skevar vid 60-80 nånting där det dipar lite.Tänkte om man skippar just de frekvenserna från huvudhögtalarna och i stället låter 2 subbar ta de som kan stå närmare väggen där basen låter mer "lika" och talarna stå längre ut för ett mera homogent och fritt ljud uppåt.
Jag har en väldigt hörbar bas nu men den trycker liksom inte på som jag önskar mig.
Det skulle förmodligen bli lite roligare att spela lite musik utanför sweetspot om man kan "feta upp" ljudet lite ibland.-Flytta lite luft
Det är så knäppt som det är nu-flera skulle säkert tycka att det är skitbra,men jag tycker att det är tråkigt.Det är nästan bara bas i sweetspot
Vill ha mer jag-utanför också.
Men jag vill absolut ha 2 subbar-inte 1 inte.

Annars blir det väl till att testa lyngdorf kanske i värsta fall..
Bara testa liiite om man vågar då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/12/22 21:59:49
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/12/23 :  10:56:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vid flera subbar av bra kvalité kan man dela högre. Det är ju det som är poängen att en dedikerad subb har lägre dist i basen än vad sidohögtalarna har. Ser 80Hz som ett bra riktvärde då det inte är en slump att det hamnat där enl. t.ex. THX.
Avlaster effektmässigt också mer sidosystemen.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/23 :  15:10:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Anledningen till att man enligt THX delar så högt som 80Hz beror sannolikt på att man därmed kan använda mindre storlekar på högtalarelement men ändå ha möjlighet att kunna spela starkt. Det finns ju som bekant olika storlekar på biografer. Jag har själv inte provat fullt ut hur min Velodyne DD18 låter över 80Hz. För att avlasta mina 15":are så låter jag dom bara gå ner till 40Hz och när man lyssnar enbart på basarna låter dom ganska bumliga. Men det blir bättre med subben och allra bäst med med hornen. Jag ska testa under dom närmaste dagarna med att flytta upp delningsfrekvensen så kan jag återkomma med ett resultat. Harry up du kan väl testa eller du kanske reda gjort det tidigare. Hur låter din rigg om du kör med 40-50Hz till subben.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/12/23 :  17:08:44  Show Profile Send pak a Private Message
när jag testat med min sub som jag har till hembion så tycker jag att basen känns så otroligt slö och långsam om man delar den lågt.Måste väl nästan ha nån form av tidskompensering om det ska funka bra.Den låter i alla fall rappare vid högra frekvenser.Blir dock för häftigt utan delning av golvarna.

Men de billiga filtrena blir alltså inge bra då eller?
Synd att man inte är självbyggare då kunde kaffefiltret va jätteintressant.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/23 :  17:44:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
när jag testat med min sub som jag har till hembion så tycker jag att basen känns så otroligt slö och långsam
Det stämmer ju inte med det som jag hör. Det ska då vara med min AP Bass2 som jag har i min hemmabioanläggning. Nu är det väl så att det inte är just basen som ska kompenseras utan det gäller mera golvarna eller stativarna. Basmodulen är det som behöver mera tid för att reagera jämfört med andra och mindre högtalarelement. För den delen, hur mycket ska man kompensera de olika elementen? Jag har en plan som jag ännu inte verkställt. Den går ut på att man spelar upp en kantvåg på 400Hz som man tittar på med hjälp av en mätmikrofon och ett oscilloskop Sedan kan man labba med de olika tidskompenseringarna tills man får något som kan liknas med en kantvåg.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:00:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Delar man för långt ner blir grupplöptiden lidande. Petter kan och vet. Och det leder till fasliga (skämt) problem. 80Hz är framlyssnat för att det passar hörseln för att man är lite mindre känslig så högt upp för grupplöptider. Sen har ju subbar typiskt lägre dist än vanliga högtalare så varför köra med mer dist. Delar man vid 50Hz så spelar ju sidosystemen nästan fullområde på den mesta musiken.
Har testat med 60Hz och jag tyckte inte att det var bättre, är osäker på ifs om det verkligen var sämre heller. Men dock så vet jag ju att det är på gränsen. Skall bygga nya lådor till sidosystemen senare som kommer gå längre ner så jag kommer verifiera att det funkar bäst med 80Hz. Har delat upp till 120Hz med mina JBL 2227 och då stannade det på 105 som lämplig delning så TAD'arna har krypit ner något.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:10:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Synd att man inte är självbyggare då kunde kaffefiltret va jätteintressant.


Bli självbyggare!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/23 :  20:39:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu tror inte jag att disten är speciellt hög med mina JBL (2215)basar. Det ligger kanske på .5% vid 50Hz. Men i vilket fall som helst så låter det förbannat bra kanske det bästa jag hört. TAD ref.1 är en god kandidat men den har jag bara hört vid ett par tillfällen under kanske ett par tre timmar.
Go to Top of Page

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:30:47  Show Profile Send skärlock a Private Message
Vad tror ni om att använda ett DBX 223 för att dela mellan ett par Ino audio basmoduler och ett par fina golvare? Någon som har erfarenhet av detta filter?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:51:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad jag förstår är tanken att Ino#180;s basmodul ska jobba parallellt med golvarna. Eller rättare sagt att golvarna ska jobba så långt ner i frekvens som dom förmår. Det här tycker ju jag är fel eftersom tanken är, i alla fall för mig att man vill spara golvarnas bashögtalare från stora utslag och därmed minska distorsionen. Men visst kan man använda en dBx 223, men då får du ingen Eq. Ärligt talat så tror jag att en Eq är det enklaste och billigaste sättet att få till ett hyfsat bra ljud utan att behöva bygga om hela rummet.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2010/01/07 :  14:37:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
Fått uppfattningen att DBX är snäppet över Behringer.

Fattat helt fel om Ino's basmoduler ska spela samma signaler som golvhögtalarna i botten. Vart framgår detta?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/07 :  15:43:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag var för flera år sedan hemma hos en kille som hade 5.1 med bl.a två stora Pip + fyra Ino basar. Han hade en liten IÖ CR80 låda med diverse omkopplare för mono eller stereo bas, +6/10dB. En omkopplare så att man kan välja att köra huvudhögtalarna fullfrekvens eller dela av till subwoofer. En omkopplare för butkicker och en annan för högpass.Jag vill även minnas att det var någon omkopplare för 80Hz/THX
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2010/01/07 :  17:42:32  Show Profile Send Passerati a Private Message
Menar inte att kapa tråden, men ett delningsfilter 24 dB/oct Linkwitz-Riley har jag fattat som braaa.
Kan man dessutom ställa individuell nivå mellan subbarna vid behov samt eq vore det ju utmärkt! Enl min uppfattning.

Än så länge har jag en snik variant, som dock hamnat på rep pga att det var trasigt trots att det skulle varit nytt ur kartong. Finns ngn DBX variant runt 8-10 tusen som ska ha mätutr/eq och pc anslutning enl uppgift.

Törs jag fråga hur avancerat filter man bör ha? Utan att kapa tråden...
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/07 :  19:08:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Behringer#180;s delningsfilter är inte dåliga. Dom har bara fått ett dåligt ryckte för att dom är så pass billiga. Men det kan ju ibland hända att man får ett måndagsex. Då är det bara att lämna tillbaka och be dom fixa till det. Jag har själv ett par analoga delningfilter från Behringer som fungerat utan problem. När det gäller dBx med inbyggt Eq finns det flera olika modeller och jag har själv ett som heter dBx driverack 260. Den kostar c:a 10K, men det finns en annan som är billigare och som kan ungefär samma sak som den dyrare. Jag vet faktiskt inte skillnaden mellan de två. Den jag tänker på är driverack PA och kostar c:a 6K.
http://www.dbxpro.com/PA+/PA+.php
Det fina med det här, det gäller även Behringer 2496. Man kan välja och använde flera olika typer av filter och branthet. En superbra grej är att filtret kan ställa in sig automatiskt, men då måste man köpa en mätmikrofon. Det tar ungefär två minuter att göra inställningen. Nackdelen är att man bara kan göra inställningen från en punkt. Väg nu detta mot ett analogt filter utan Eq.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:04:40  Show Profile Send shifts a Private Message
Passerati skrev: "Fattat helt fel om Ino's basmoduler ska spela samma signaler som golvhögtalarna i botten. Vart framgår detta?"

Du har inte fattar fel. Basmodulerna spelar upp till 80 Hz där topparna
tar över. På något annat sätt är det inte. Däremot finns ett bihang
till pi60 som kallas basstöd och de kopplas in parallellt med pi60 och
ökar därmed drastiskt förmågan till högre ljudtryck. Men de är på inget
sätt några basmoduler.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/07 :  21:18:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar ju finnas två olika lådor och jag kanske bara har sett den ena. Vad heter dom olika elektroniklådorna. Den första verkar vara ett helt vanligt aktivt delningsfilter för basmodulen.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/01/08 :  13:48:24  Show Profile Send shifts a Private Message
De aktiva delningsfiltren heter cr8, cr8s (utgångna vad jag vet), cr80
(kommer snart), cr80s, cr80es samt cr100 (8-kanaligt filter för PA-bruk).

Sen finns det en kontrollbox till basstödet bs60, men vet inte om den
har något namn förutom just "kontrollbox". Tror den är en passiv lösning
också, men vet faktiskt inte. Har aldrig sett en sådan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000