HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg. Rör eller transitor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dragool
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/12 :  18:44:48  Show Profile Send Dragool a Private Message
Tjaba,

Jag sitter med ett par mysiga Dared VP-300b monoblock.
Riktigt mycket glädje med dessa små skönheter.
Jag sitter med min CD-spelare inkopplat till dem nu vilket fungerar jättebra. Dock är det så att jag vill ju skaffa mig en skivspelare för att jag kan lyssna på min vinyl-samling igen.
Dock är jag ju för lat att behöva byta input varje gång som jag ska byta källare (VP 300b:orna har volymrattar så det går att balansera volymen till den nivå som passar en), så jag tänker skaffa mig ett försteg till dessa.

Då till min fråga som rubriken lyder: Rör eller transistor?
Vad har respektive typ för fördelar och nackdelar?
Om ni har något förslag ett försteg är det tacksamt det med, fast prislappen får gå upp till 10.000kr.

Just nu ställer jag frågan först och främst om ni vet om några större skillnader mellan rör och transitor. Båda har ju sina olika karaktärer.

Tack för svaren för hand!

/ Dragool

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:53:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det kan nog finnas stora skillnader även inom respektive kategori.
Dåliga rörsteg kanske kan låta på det där "röraktiga viset" som man läser om ibland.
Det är bättre att det håller tyst och bara förmedlar signalen, inbillar jag mej.
Jag hade ett Audiolive rörbuffertsteg.
Det var jag jättenöjd med i många år.
Men när jag körde CD direkt in i Audion-slutstegen så kändes det nog lite som att Audioliven färgade ljudet än del. Förvisso en trevlig färgning.

Sålde försteget eftersom jag skaffade mej en DAC med inbyggd volymkontroll(Benchmark).

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/01/12 21:17:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:14:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag såg plötsligt att det handlade om försteg och inte slutsteg. Därför tog jag bort mitt inlägg.
Go to Top of Page

dKlo
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:00:09  Show Profile Send dKlo a Private Message
Hej!

Jag själv gillar rör och har ett par Dared DV-200-rörmonoblock. Jag har testat några olika rörförsteg till dessa och två olika transistorförsteg (Bladelius och Xindak). Bladelius-försteget (tror det var Idun) fungerade inte alls, det varma och behagliga ljudet försvann och det blev istället hårt och stelt. Så blev det i alla fall hemma hos mig, med min utrustning. Jag blev däremot mycket positivt överraskad av ett Xindak XA-8250 som jag lånade hem för några månader sedan. Jag hade inga större förväntningar, men det lät mycket bra. Ser dessutom att man kan få tag på detta ex. för 5600 kr (nedsatt från 11.000) på Akkelis Audio.

De rörförsteg jag gillar bäst (VTL och Audio Valve) ligger högre i pris mot vad du tänkt. Närmast ligger Audio Space Line-2 för 14.000 som jag kan rekommendera.

Hoppas du hittar något bra!
/dKlo




Go to Top of Page

Dragool
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:45:46  Show Profile Send Dragool a Private Message
Tack för dem snabba svaren!

Okej nu har jag lite mer att gå på nu vilket är skönt att ha.

@dKlo: Tack för alla tipsen! Blir att titta in på allt.

/ Dragool

Vem behöver värme från vänner och familj när man har rör-värme?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000