HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Misstänker problem med elen i lägenheten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/21 :  21:58:18  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tja!

Har börjar misstänka att det är något galet med elen i min lägenhet då ända sen jag flyttat in har el prylarna gått sönder 1 efter 1.

Det började med en LG PG6000 plasma som gick sönder inom 1 månad efter att jag köpt den, så fick lämna tillbaka den.

Sen köpte tjejen en Samsung LE32R86 och kort därefter så gick den också sönder.

Lämnade in den och fick ett kretskort utbytt.

Sen köpte jag en Panasonic TH-PX8 och samma fel som jag fick på samsung tvn var efter någon månad även på denna tv. Lämnade in tvn och fick det fixat.

Peppar peppar så har båda apparaterna fungerat sen dess.

Men så köpte jag mig en Onkyo TX-SR876 för 1.5 månad sedan och ett Kef 2005.2 system för ungefär lika lång tid sedan. De gick några dagar sen började onkyon strula med hdmi växeln, jaha tänkte jag är de något fel på tvn nu igen eller?
Kopplade in onkyon till andra samsung tvn och samma fel där, prövade även 5 olika hdmi kablar och samma fel på vilken jag än provade.

Tog den till en polare och testade där och samma fel även på hans utrusning så det måste ju vara förstärkaren som det är något fel på.

Kort därefter gick så även suben som tillhör kefsystemet sönder, och med min otur så hade ju även garantin gått ut på suben
Men turen i oturen så tog jag kontakt med LN högtalar service och de gav mig ett bra pris på att laga den så det var ju tur i oturen iaf.

Men min fundering/reflektion kring det hela är att det kanske är något fel på elen i lägenheten eftersom jag haft så mycket fel på senaste tiden.

Jag var och köpte mig en elmätare idag som visar både spänning,watt,pris osv så att jag kan hålla koll och se om spänningen är något tokigt med.

Men då har jag en liten fråga till er som är mer kunnig på området Vad bör spänningen ligga på för att det ska vara inom normal tollerans.

Änsålänge har den vandrat mellan 228-234.5v

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/21 :  22:36:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Verkar rimligt. Nuförtiden har de ändrat standarden i svenska elnätet från 220V till 240V. Sen brukar de flesta apparater klara +/-10%
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/01/21 :  22:50:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Nuförtiden har de ändrat standarden i svenska elnätet från 220V till 240V.

Nej, det är 230 volt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/21 :  23:34:54  Show Profile Send huzze a Private Message
OK my bad, men nog specas många apparater till 240V numer?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/01/21 :  23:50:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ja, men det beror nog på att det finns länder som har 240 volt även om de inte är så många.
Nu är 240 volt inget nytt då det är vanligt på t ex Pioneer-receivrar från 70-talet att man kan byta mellan 220 V och 240 V.

Enligt Wikipedia ser det ut såhär:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Weltkarte_der_Netzspannungen_und_Netzfrequenzen.svg

(Försökte med img-taggar, men forumlayouten uppskattade inte svg med transparent bakgrund...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/22 :  00:07:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tror ni jag har haft maximal oflyt? Eller kanske kan det vara något skumt med elen?

Jag ska låta grejerna stå på 1 vecka och mäta av var min och max hamnar så kanske man får ett svar som iaf visat att det inte är något konstigt med strömmen.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:28:06  Show Profile Send MartinX a Private Message
Du lider inte av det klassiska nollplintsglappet? I elcentralen delas nollan upp i jord och nolla (om du inte har en central installerad dom senaste åren) och om nollan mister sin kontakt med jord så seriekopplas lasterna anslutna mot nollan från fas till fas. Beroende på hur lasterna är kopplade så kan en stackars last få nästan hela fas-fas spänningen över sig (400V). På äldre Eldon centraler finns den klassiska skylten som talar om att man skall dra åt nollskruven ordentligt denna skruv håller ett bläck som kopplar ihop nollskenan med jordskenan, om det glappar där får man problem med framför allt glödlampor går hela tiden, även säkringarna brukar gå.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:17:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Säkringarna har aldrig gått och någon enstaka glödlampa har väll gått sönder under en 2 års period.

Max spänning som har visats på mätare änsålänge är 237.5

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2010/01/22 :  20:45:33  Show Profile Send Anton a Private Message
Du kanske har en massa otrevliga övertoner eller andra störningar som ställer till det. Annars så rekommenderar jag dig att ta kontakt med ditt nätbolag, så kanske de kan komma ut och mäta hos dig.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/23 :  13:09:40  Show Profile Send Snoop a Private Message
Skulle det kanske hjälpa med att köpa överspännings skydd?

fast frågan är om de hjälper något då jag har ojordat?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:10:54  Show Profile Send M3 a Private Message
Efterdra nollskruven i centralen... Felet ligger troligen där.
/Ronnie
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:19:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
237 Volt, de va brutalt, brukar sällan ligga över 230, men de ska inte vara något problem. Problemet kan vara att du bara har 1 fas på uttagen i lägenheten, dvs. att alla apparater ligger på samma fas, utom spisen då som går på 3fas, det som kan hända då om du snebelastar är att du drar väldigt mycket ström på bara 1 fas och startar du en strömkrävande apparat, tex. spisen, eller ja, det räcker med att kompressorn i kylskåpet startar då får du ett spänningsfall på den överbelastade fasen just i startögonblicket, för att kompensera spänningsfallet så skickas det på mer spänning en kort stund för att jämna ut och då får du en s.k. strömspik, vissa apparater är mer känsliga för sådant. Du borde kolla upp hur faserna ligger, eller kanske dra en skarvsladd från köket till stereon, köket och vardagsrummet ligger sällan på samma fas.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:23:59  Show Profile Send Snoop a Private Message
För mig som är en riktig nybörjare på allt som gäller el så undrar jag var den där skruven sitter som man ska efter dra






[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:21:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du inte vet vilken skruv du skall efterdra ska du hålla fingrarna borta och anlita en fackman.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:30:00  Show Profile Send Joda a Private Message
Att rekommendera en nybörjare att börja skruva i en het(aktiv) elcentral känns ganska ansvarslöst.

Eftersom du frågar råder jag dig att hålla fingrarna borta från elcentralens interna delar.

Då du bor i lägenhet kan du kräva att någon annan gör det.


Jag har upptäckt att mer och mer DC börjar komma in på elnätet på grund av alla underbara asymmetriska laster. (lågenergilampan jag tittar på dig) och alla andra sämre SMPS.
En relaterad artikel.
http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm
Kan möjligtvis vara så att DC driver iväg rejält och skadar utrustningen, säkrast att kolla upp.

"för att kompensera spänningsfallet så skickas det på mer spänning en kort stund för att jämna ut och då får du en s.k. strömspik"

Kompressorn i din kyl kommer garanterat inte få elbolaget att öka spänningen det minsta. Spänningsfallet sker lokalt pga resistansen i ledningarna, oftast i huset. Spik kan möjligtvis uppkomma då en induktiv last eller motor stängs av.

Stora spänningsfall kan dock uppkomma nära större industrier vars last är lite större relativt transformatorstationen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000