HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 BIL - Yngre mångmilare eller äldre lågmilare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:45:03  Show Profile Send mace a Private Message
Hmmmmmmmm?

(SAAB 9-5) 2002 8-10K-mil eller 2006 17K-mil Ungefär samma pengar...

Är en bil som gått ett stort antal mil på kort tid ett sämre/bättre köp än en lite äldre bil som gått färre än normalt antal mil?
Service mm. skött enl boken.

Kul att köpa beg bil....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2010/01/22 19:27:06

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:20:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
svårt när det gäller saab med oilsludge. normalt skulle jag säga ta 2002an men i detta fallet skulle jag säga ta 2006an. om det finns service var 1500 mil tror jag det är.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:50:03  Show Profile Send bibl a Private Message
Har skrivits mycket om just 9-5:ans problem med oljan. OM jag inte missminner mig så var det så att den fullständigt käkade upp oljan om man drog på med kall motor, även motorer där man bytt olja inom service intervallen på auktoriserad verkstad kunde bli rejält illa åtgångna och rasa. Om man däremot varmkörde bilen innan man tryckte pedalen i botten var problemen mycket mindre. Sök på exempelvis http://www.saabforum.nu/ om det hela.

Edit
Hittade sidan där det hela är rejält utrett om du vill fördjupa dig;
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml/

Edited by - bibl on 2010/01/22 17:25:08
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:26:14  Show Profile Send mace a Private Message
Jo oljeproblemen har jag läst myyyycket om

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:13:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Bästa Saabforumet, där kan du hitta allt du någonsin vill veta: http://forum.saabturboclub.com/

Nvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:20:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag skulle nog rekomendera ny bil med fler mil på mätaren.
Den har nog gått färre kortkörningar. (Kanske inte 100% säkert)
Längre körningar med varm motor.
Åldersslitaget på allt gummi är mkt mindre.

Mitt tips

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:26:42  Show Profile Send mace a Private Message
Det är lite ålderns inverkan kontra miltal som jag funderar över. Frågan är egentligen inte bunden till just SAAB utan bilar i allmänhet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:44:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag tänker att på en bil som gått 10-15"+ mil, så är förhoppningsvis redan många slitdelar utbytta!

My 2 cents

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/22 :  22:18:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Kan bara säga Toyota. Har haft sådana i ungefär 100 000mil på 20 år och inte ett enda fel. Inte ens utslitna avgassystem trots 30 000 mil på en Corolla 1998.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:49:35  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Vill inte förstöra din Saab lust. Trevliga bilar att köra och åka i, men jag har tillbringat minst 8 timmar om dagen i 15 månader med en 9,3 Diesel -08 och utan att gå in allt för mycket så kan jag väl säga att det finns många andra trevliga bilar därute...

Nu blev det lite off-topic kanske.

Nåväl, har själv inga problem med att köpa högmilare bara bilen känns bra och servicen är skött. Kan tillägga att högmilare för mig är när dom passerat 40 000 mil och det är oftast helt upp till ägaren hur pålitlig bilen är.

Diskofil med audiofila tendenser.

Edited by - Nibbler on 2010/01/23 15:54:07
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/23 :  19:04:59  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
jag har tillbringat minst 8 timmar om dagen i 15 månader med en 9,3 Diesel -08


Huj!!! Nästan medaljläge Får man fråga vad Du jobbar med

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/01/24 :  17:34:08  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Visst får man fråga det! Trafiklärare. Hade Saabeen som förmånsbil också, vill minnas att den rullade 7500 mil på ett år.

Skulle kanske ha lagt till 5 dar i veckan. Semester? Jodå 4 veckor på tre Somrar.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:40:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Om man säger så här, inga bilar är helt rostfria, så ur den synvinkeln hade jag tagit en nyare men som gått längre. Den har inte blivit utsatt för fukt o salt på samma sätt som den äldre.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/01/25 :  02:03:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det är inte milen som dödar bilen utan det är mycket farligare att köpa en bil som har körts alldeles för lite gentemot normal körsträcka.
Viktigaste är nog att se till att alla servicen är gjorda som dem ska. Om jag skulle köpa lite nyare bil skulle jag testa den ho Motormännen först. Det är ganska billig försäkring.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000