HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Treetex i hus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/22 :  22:37:16  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Var och tittade på hus idag och de flesta väggar var i treetex (hus byygt 67), vad är för- och nackdelar med detta meterial? Själv hade jag knappt aldrg hört talas om detta material, vad jag förstår så används det knappt längre.

Är det bästa att byta ut detta mot gips? Eller kanske låta det vara kvar? Vad jag förstår så dämpar det ljud del, kanske bra i ett HIFI rum?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:18:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tretex är ett helfestligt material. Har det på väggarna lite varstans i kåken. Tydligen vid nåt tidigare tillfälle tyckte man att tretex var toppen och smällde upp det överallt på inneväggarna. Nu när vi renoverat/-ar här hemma kör vi lite blandat. I några rum (där väggarna inte gick i vågor) satte vi bara gips utanpå. I andra rum rev vi ned det för att klä med nyare väggmaterial för att få mera räta väggar.

Tretexet i sig är ett ganska så poröst skivmaterial och svårarbetat. En löst, sammantryckt spånskiva alt. en hårt sammanpressad isolerskiva. Inte helt olika asfaboard, minus de impregnerande egenskaperna. Det är ett skitgöra att riva ned och låter man det sitta kvar har det lite isolerdande och dämpande egenskaper.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:48:23  Show Profile Send Mey a Private Message
Som jag har tolkat det användes treetex innan gipsskivorna kom, och sedan dess är det väl i princip ingen som bygger med treetex längre?
Har inte sett något som är nyare än 60-tal med det materialet.
Klart udda material, gipset är nog bättre ur brandskyddssynpunkt.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/01/23 :  00:21:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Materialet är bara till förtret, inget sitter kvar vare sig tavlor eller annat löst skit

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2010/01/23 :  01:45:03  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag saknar tretexväggarna från mitt förra ljudrum. Där lät det väldigt bra. Att det var dubbelbrutet snedtak, stående timmer och liggande bräder gjorde inte det hela sämre. Nu är det tegel och betong och låter därefter. Var rädd om din tretex du.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:27:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tretex är ju guld värt, de blir ju kanon akustik av det, dock är det helt värdelöst i övrigt men vafan, fint ljud före fin inredning, eller ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/25 :  10:43:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hmmm..tretex..får bara rysningar av skiten :-P. VI har 2 rum kvar med detta skitmatrial. Men gillar man vägar som böljar så ska man ju låta det sitta.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/01/25 :  11:29:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har Treetex utanpå massiva träväggar överallt i mitt hus utom där jag själv byggt om, där sitter det numera gips av bekvämlighetsskäl - i o m att det är massiva träväggar under så har jag inga problem med böljande väggar eller att det är svårt att hänga saker på väggarna, skulle tro att materialet har bättre akustiska egenskaper än gips, då det är mjukare och lite poröst - jag är nöjd i alla fall...

Edit:
Verkar även som att Treetex har mycket bra isolerande effekt, då borde det väl rimligtvis även ha en viss ljuddämpande effekt?
Se här:


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2010/01/25 11:34:55
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/01/25 :  12:27:45  Show Profile Send CC a Private Message
tretex-skivor... Det har jag praktiska erfarenheter med..
= definitivt trevligare akustik i ett "normalt" rum. Kan ge väggar "intressanta" former om underlaget är av tveksam jämnhet.

Men största nackdelen, som jag upplevt, är att inomhusklimatet blir väldans torrt. Därav att akvarium och växter oftare behöver få vattenpåfyllning...

Men så länge som väggarna inte börjar bågna allt för dj*** så låt tretexén sitta kvar.
OBS! Den dammar som fan när man börjar riva i den...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/25 :  14:55:05  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Tackar för informationen angående materialet. Nu återstår det bara om det blir något husköp :-)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/01/25 :  16:40:20  Show Profile Send CC a Private Message
Önskar dig all lycka med eventuellt husköp! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/01/25 :  23:24:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag hade Tretex i mitt vardagsrum/spelrum och det var värdelöst ljudmässigt. Den största väggen är långväggen bakom anläggningen mellan rummet och köket. Innan jag byggde om den väggen höll porslinet på andra sidan i köksskåpen på att klirra runt och väggen släckte ut basen i vissa register och dånade med i vissa. Och det var med ett par stativhögtalare!!
Den väggen kläddes på med 2 lager 13 mm gips. Det yttre limmat med elstiskt lim. Ena korväggen som också påverkade ljudet negativt kläddes på med ett lager masonit och ovanpå detta 20 mm träpanel. Den andra kortväggen består mest av glasrutor och med det finns inga bekymmer och väggen bakom lyssningsplatsen är ett burspråk så det är bara korta bitar med tretex kvar där som inte verkar att påverka ljudet heller.
Med dessa inklädnader ovanpå Tretexen blev rummet riktigt bra ljudmässigt. Ett av dom bästa jag har haft.
Jag har haft flera hus med olika material på väggarna.
Det sämsta var ett från 1989 som bara hade ett lager gipsskivor direkt på väggreglarna och med stora öppna ytor utan dörrar emellan hall, kök, vardagsrum och trapphuset ned till suterrängvåningen.
Det var riktigt uselt ljudmässigt. Det fanns inte ett ställe i det huset som ljudet var lyssningsbart. Jag bodde där i 3 år och anläggningen var sällan igång.
Ett av dom bättre var byggt 1947 med väldigt stabila träväggar.
Stommen var av 75 mm spontad stående plank. Sedan var det en luftspalt och innanför det ett lager 25 mm råspont och sedan detsamma ytterligare en gång innan det til slut var klätt med ett lager Tretex. Man kände sig nästan bombsäker i det huset
Då funkade Tretexen, men inte som i mitt nuvarande hus med Tretex direkt på en regelstomme.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000