HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Radio Nord
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/25 :  18:05:54  Show Profile Send gcs a Private Message
DN hade den 24/1 2010 en stor artikel om och emot Radio Nord skriven av Marcus Boldeman. Det är 49år sedan kampen mot Radio Nord och dess grundare Jack Kotschack var igång och jag själv minns det väl. Jag vet flera som jobbade i Radio Nord#180;s studio som låg på kammakargatan i Stockholm. Dom hade blivit friställda från filmbolaget Sandrews och reklamradio var något nytt. Sveriges Radio hade stagnerat och sände mest talade och folkbildande program. Lättare musik sändes varje dag mitt på dagen och som avslutades med en militärmarsch. Så var det på den tiden, men det sändes också runt 1960 program för ungdom med Tomas Bohlme och "pop mormor" Kersti Adams Ray. SR på den här tiden sände inte dygnet runt, man hade sändningsuppehåll på förmiddagarna och avslutade sändningarna på kvällen med pastorn på sängkanten och nationalsången å sen var det tyst i etern. Radio Nord sände dygnet runt från en båt som var ankrad utanför Landsort på internationellt vatten. Det var då som "Hit the road Jack" eller Stick i väg Jack- Monica Zetterlund var populär.

http://www.dn.se/kultur-noje/essa/radio-nord-och-kampen-mot-mediepiraterna-1.1032317

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/25 :  18:44:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Och det var Broddmans, Broddmans.... jingel. Om jag inte minns fel låg dom vid Kungsgatan, nära konserthuset Stockholm.
Jag kommer också ihåg "Mamma det höll" Duralexglaset.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/25 :  19:06:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Min pappa har berättat för mig att under kriget låg Broddman eller Broddo som han kallades för. Han hade sin butik på Storgatan som utgick från Östermalmstorg. Broddman som var tysk jude och kom till Sverige på 30-talet startade sin fotobutik på Östermalm. När Broddman sedan expanderade så gjorde han det i en butik som låg i hörnet under Konserthuset invid Orfeus statyn. Idag ligger där Expert. Jag kommer ihåg att jag var uppe i butiken på Storgatan i tidigt 60-tal och köpte stereoskivor. Vad jag inte gjorde vilket jag ångrar idag. Jag köpte inte 30cm vinylskivor inspelade på 16 2/3 varv. Det är den första och enda gången jag sett sådana skivor. Det finns förresten en CD skiva om Radio Nord utgiven av en Leif Nilsson som jag faktiskt träffade på 70-talet. Han var helt frälst i Radio Nord.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/25 :  19:15:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Nostalgi
Måste därför inflika med RADIO SYD.
"Rock Chrichan" Lennart var inte skit han heller i detta avssende

Detta var tider det..

Hemma vid hade vi Radio Björkö i Gbgs norra skärgård, Djä..lar vad dom jagade oss. Vi slog ut alla sändningar i närområdet.

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/01/25 19:19:27
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/25 :  19:24:54  Show Profile Send Lech a Private Message
Fortsätt denna tråd I love It.

Kan nog bidra med en del Fakta "som en som var med "

Största bustreck jag gjort ( preskriberat )

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:57:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Egentligen så var man väl först med reklamradio i sydsverige. Var det inte en kvinna som startade något i Öresundsregionen? Under andra halvan av 50-talet när jag var i tonåren lyssnade vi på Radio Luxemburg på mellanvåg och det lät förjävligt och på vintern sas det att det lät bättre på kortvåg. Men det var innan man talade om high fidelity och jag vet inte vilket som är bäst. Då den tidens frekvensbegränsade sändingar med brus och annat elände eller dagens pumpande och distorderade reklamradio. Jag skriver tidigare om att Radio Nord studion låg på kammakargatan i Stockholm. Jag vet inte hur många som jobbade där, men med tanke på att man där färdigställde rullband för 24 timmars sändning så borde dom ha varit åtta tekniker som jag tror alla kom från filmvärlden. Varje band spelades in i realtid och var 1 timme långt och man får väl anta att man flög ut till Bon Jour ett par gånger per dygn. Jag ska fråga en kompis om lite fler detaljer om hur det var, han jobbade på kammakargatan 1960-61.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:15:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Fortsätt Lech!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/01/25 :  23:49:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Kolla in det här.

http://www.samlaren.org/radionord/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000