HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket (gratis) OS till Morfar????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  14:37:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag håller på att knåpa ihop en surf och mäjl dator till barnens Morfar.
Han är nog så data-illiterat man kan bli. (ursäkta svängelskan)

Jag funderar såklart på olika Linux-distar. Debian, Ubuntu, Fedora och OpenSUSE är några som verkar bra. FreeBSD är snabbt och bra, men det krävs en hel del mer av användaren. OpenSolaris är faktiskt riktigt trevligt, men kanske lite begränsat i programutbud. Morfar behöver nätanslutning, dvs Firefox. Ett Mejlprogram tex, Thunderbird, och nått att spela film med tex VLC. Flash och OpenOffice såklart.

Nu till frågan. Vad rekomenderar ni som är lite gröna på dessa OS?
Nån som har startat med tex Ubuntu men snabbt gått vidare till nått annat??

Jag ser ju dessa OS ur mina behov, och har nog lite svårt att sätta mig in i en total OS-nybörjares världsbild.
(inte för att jag är ett proffs, men jag har ju lekt med dessa OS i några år nu)

Mvh Johannes.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/20 :  16:07:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag gillar ubuntu. Skönt GUI och fungerar bra på en icke superavancerad dator. Installera och kör.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/20 :  16:25:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ta en titt på gOS http://www.thinkgos.com/ det skall vara enkelt att använda dock har jag inte provat det ännu.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  17:21:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det finns väl en överhängande risk för hög Ubuntu-halt på hårddisken.

Jag vill inte gå Ubuntu-vägen, men det är Morfar som skall ha datorn. Det är bra om den är lättanvänd.

Jag tycker att Fedora känns lite mer polerat än Ubuntu, men det oftast lite väl cutting edge.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/20 :  17:24:18  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag har provat en jäkla massa olika..
Och alla har sin charm på något sätt.. men om man skall se till de som kanske kommit längst gällande stabilitet och grafisk användarvänlighet så blir ju Ubuntu svårslaget.. (Allt beroende på vad för hårdvara vi pratar om)

Har installerat liknande till svärfar bland annat.. Tummen upp

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:09:08  Show Profile Send modernman a Private Message
Ursäkta, men jag lånar tråden lite.

Jag skulle också vilja ha ett linux-os. Men hur är det med "boot-menyn" om man kör med tex win7 el. vista på en partition och ett linux på en. Kommer jag att kunna välja vilken os jag vill starta upp i efter att jag installerat, säg tex Ubuntu?

Tack!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:15:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
är det bråttom, eller kan du hålla dig till 10.04 LTS kommer den 29:e april ?

Jag tror en standard installation, utan tillägg utanför repos borde vara kalas, ta ner flash och lite plugins (medibuntu) och lås ner systemet, done !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:18:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
modernman: Ja du kommer få en boot meny där du väljer vilket OS som ska boota.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:20:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Circlomanen: Jag gillar ju Fedora bättre en Ubuntu, har försökt med Ubuntu men vi är inte överens. Tycker jag har mer "frihet" i Fedora.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:26:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om det är en äldre dator, kör Google Chrome istället för Firefox, inte alls lika seeegt som Firefox blivit i senare versioner. Jag kör Ubuntu med Chrome på min dotters gamla Pentium 1.5ghz med 512mb minne och det funkar riktigt bra!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:38:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag bygger en ny dator åt Morfar. En AMD Sempron på 2,7 GHz, en gig RAM, en Sata2 250 GB hårddisk mm. Ingen gamingdator kanske, men alla vanliga linuxar borde springa bra på den.

Det står nog mellan Ubuntu och Fedora. Jag kan inte vänta på LTSen, då han vill ha den till helgen.

Google Chrome är inte min smak. Jag har aldrig blivit sams med det.
Firefox is da shiiit för mig. Innan Firefox så körde jag Mozilla. Den var bra. Det var tider det. Debian 3.0 som testing, med Mozilla orginal browser.

Jag skulle vilja stoppa in nått annat än just Linux egentligen, men såfort man går på de lite mer Unix-aktiga unixarna så försvinner användarvänligheten.

Tack för råd och tips.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:42:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men hur är det med "boot-menyn" om man kör med tex win7


Mannen med den mikroskopiska mjuka, har förstört för opensource världen genom att ändra bootsektorn och bootmetoden på W7. Grub kan inte boota W7. Vista funkar bra ihop med tex Ubuntu, men vem vill ha Vista??
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:51:47  Show Profile Send Zei a Private Message
Martinssons råd är the way här..
Lätthanterligt och funktionellt..

Eller surfa omkring lite och leta upp nån gammel BeOs..
Det var tider det..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:57:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Eller surfa omkring lite och leta upp nån gammel BeOs..


BeOS är najs. Den moderna öppna versionen heter Haiku, och är väldigt trevlig.

Kanske lite väl få applikationer än. Jag tror att det är ett entusiast-OS just nu. Men jag håller ett öga på det.

http://www.haiku-os.org/
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/01/20 :  20:00:10  Show Profile Send Zei a Private Message
HA! fantastiskt! Jag var övertygad att de lagt det på hyllan sen 8 år tillbaks.. Extremt roligt att se att det fortfarande finns..

Det har dock alltid vara ett OS för "nördar" Det har inte fått det där lyftet som tex linux fått det senaste.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/20 :  20:51:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag försökte få ett AGP kort att funka i en PCI-express... Mindre bra. Det bidde ingen bild. Hoppas att jag inte förstörde moderkortet nu. Det hade ju varit skojsigt.

Jag kan inte hitta mitt Nvidia 8400 kort. Jag har ingen aning alls vart det kan ligga. Jag såg det för några mader sedan, men vet inte vart. Det är helt borta!

Det ligger en OpenSolaris skiva i Morfars dator, men utan fungerande grafikkort så blir det ingen fest.

Jag som längtade så efter att få sitta och leka med div OS ikväll. Fedora, Ubuntu, FreeBSD, OpenSolaris och kanske Arch Linux.
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2010/01/20 :  21:56:33  Show Profile Send John K a Private Message
Själv testade jag Ubuntu, och tycker att den var enkel att använda.
Har tidigare använt Mac, så jag är lite snurrig på Windows.

Som surfdator tycker jag du vågar testa det på Morfar... Men ta bort alla frågor om lösenord till höger å vänster bara

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/21 :  02:22:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Varför inte köra React Os.. I princip windows fast gratis.
http://www.thinktechno.com/2007/04/21/windows-look-alike-operating-system/

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  06:38:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
ReactOS är lite väl beta på alla sätt. Det är en bra tanke, men dom med dom mikroskopiska mjuka, utvecklar W vidare i en högre takt än ReactOS hinner bakåt-ingiöra vad som krävs för att kunna köra windows program.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/01/21 :  06:42:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
ReactOS ska väl dessutom lägga ner sin nuvarande implementation och försöka på nytt med nån Wine-historia, just därför att de till slut insett att de aldrig kommer kunna hinna få ut något färdigt och pålitligt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/21 :  10:06:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Circlomanen: Min sambo körde Dualboot med Win 7, det funka. Först in med Win7 och sen Linux, eller hade vi bara tur :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  10:31:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vilket Linux då?
Debian stable och FreeBSD vägrar att boota W7.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  10:41:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Nu är det OpenSolaris på Morfars dator. Förvisso bara som en liveCD men ändå. All funkar fint. Jag har byggt en Unixvänlig dator. (såklart)

Det är oväntat snabbt även från liveCD. Det tog nog tre minuter för den att boota till färdig desktop, men det är en gammal CD-läsare oxå.
Det känns snabbare än Ubuntu på min stora dator, men det kanske är önsketänkande...

Skall prova FreeBSD, sedan Fedora och om jag inte är nöjd så går jag på Ubuntu. Jag har tyvärr ett litet horn i sidan mot Ubuntu. Det känns lite, lite.... Jag vet inte, men det känns inte skoj. Det känns lite som Linux inte skulle ha blivit. Det försöker göra alla nöjda på nått vis. Linuxvärldens Windows.

Men, det är Morfar som skall ha denna dator, så jag får väl chilla lite med mitt Ubuntu-misstycke.

Vi skrivs om någon timme när FreeBSD är uppe och igång på denna dator.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  15:16:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Strömmen gick när jag kompilerade Gnome....

FreeBSD och dess filsystem älskar plötsliga avstängningar pga strömavbrott. Nu tycker datorn att jag skall köra en check av disken...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:50:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Efter ett antal timmar så ser det ut som ovan.

FreeBSD 8.0 I386.

Det är blixtsnabbt på denna lite enklare dator.

Trots att jag surfar på webben med 4 flikar öppna, två st kompileringar i gång i varsina terminaler så är RAM-användningen på 121,8 MB. Jag har svårt att tro på det, men trots allt det ovan nämda så är datorn snabb och "responsive", vad det nu heter på svenska.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/21 :  18:34:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Rock on ! det är inte alla penionärer som kör BSD hemma, klart coolt, steve eat your hart out !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000