HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 4 eller 8 ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bigblue
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/01/28 :  16:46:55  Show Profile Send bigblue a Private Message
Jag behöver hjälp att bena ut betydelsen av ohm-talen på en högtalare. Många är specade för 8 ohm. Men vad innebär det om en högtalare är specad till 4 ohm? Hur påverkare det valet av förstärkeri? Har detta någon relation till känsligheten i db? Tack på förhand.

Life is not the number of breaths you take,
But the moments that take your breath away.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/28 :  18:33:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det har inget direkt med känsligheten att göra.
8 eller 4 ohms har med den nominella impedansen att göra, dvs. på vilket sätt högtalaren lastar förstärkaren rent elektriskt.

Det är på intet sätt "exakt", en högtalares impedans är frekvensberoende så en 8-ohms högtalare kan mycket väl ramla ned under 1 ohm vid vissa frekvenser.

Personligen skulle jag nog inte bry mig om det så mycket när det gäller val av förstärkare, för de typer av förstärkare där det ev. spelar roll (ex. vissa rörförstärkare) så brukar det finnas en switch för att välja impedans alternativt två uppsättningar terminaler.

Dock bör man vara försiktig med att parellellkoppla 4-ohms högtalare eftersom den nominella impedansen då börjar bli lite väl låg för de flesta förstärkare.

Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2010/01/28 :  19:11:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Min erfarenhet är att 4-ohms högtalare kan innebära en lite besvärligare last för förstärkaren, eftersom impedansdipparna blir lägre generellt. Det finns förstärkare som inte alls gillar 4 Ohm.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/01/28 :  19:39:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
Faktum är att effekten in i högtalaren blir högre för samma spänning från förstärkaren. Därmed ökar faktiskt känsligheten men inte verkningsgraden. Förstärkaren distar mer när den driver låga impedanser. Har man 200V transistorer i en förstärkare så bör man använda dem med en impedans som ger maximal uteffekt nära 100V (200V/2). Vill man optimera förstärkaren för låga impedanser så gör man det genom att välja transistorer med lägre spänning och högre strömtålighet.

De flesta förstärkarna är designade för 8ohm. 4ohms-prestandan blir liksom vad den blir. Förstärkaren är därför också oftast kravsatt för 8ohm. Jag rekommenderar därför att man väljer högtalare med högre impedans om möjligt (utan att tumma på andra krav förstås).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2010/01/28 :  20:01:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
miaber
Det finns förstärkare som inte alls gillar 4 Ohm.
Min högst personliga uppfattning är att den förstärkare som inte klarar en vanlig 4ohms högtalare nog är felkonstruerad. Med reservation för unika högtalare som ibland nästan kortsluter...
Go to Top of Page

bigblue
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/01/28 :  21:55:04  Show Profile Send bigblue a Private Message
Tack för förklaringarna. Still confused - but on a higher level. På Audio Pros hemsida står det att "Motståndet i högtalaren beskriver hur svårdriven högtalaren är. Motståndstalet mäts i ohm. Ju lägre ohm-talet är, desto #8220;lättare#8221; är det för förstärkaren att driva högtalare."
Men jag trodde att ett högt db också var en indikation på att en högtalare var lättdriven. Men så är det tydligen inte...
Vad är det en högtalartillverkare vill åstadkomma genom att ge ta fram en högtalare med 4 ohms impedans?
Kan man mixa 8 och 4 ohms högtalare i ex ett surroundsystem?

Life is not the number of breaths you take,
But the moments that take your breath away.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2010/01/28 :  22:05:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Utan fasfördkjutning inräknat blir 10 V utsignal från förstärkaren 25 W ut med en 4 ohms högtalare. Samma spänning ger bara 12,5 W med 8 ohm. Förstärkaren behöver jobba med högre spänningar för att ge samma effekt vid 8 jämfört med 4 ohm. Så sett blir det lätare för förstärkaren med låg impedans. Men å andra sidan matar förstärkaren 2,5 A för att uppnå dom 25 Watten, i ett 8 ohms system behövs bara 1,76 A. Högre ström ger högre förluster, det är bla därför spänningen är så hög i elkraftnäten.


edit A skall det vara.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2010/01/28 22:06:55
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/01/29 :  08:01:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Lättdriven är ett luddigt begrepp. Betyder det att de flesta förstärkare (även billigt skräp) klarar av att driva högtalaren på ett vettigt sätt? Eller betyder det att den är känslig, dvs får ut mycket ljud per inskickad Watt elektrik effekt? Eller något annat?

Känsligheten är ju just hur mycket ljud du får ut för en viss inskickad elektrisk effekt och mäts i dB/W (rätta mig om jag har fel).

Impedansen anger förhållandet mellan elektrisk spänning och elektrisk ström och mäts i Ohm. Billiga skräpförstärkare har ofta svårt att driva ut mycket ström och då är det lättare för dem med en 8 ohm last än en 4 ohm last. Jag tror det är lättare att göra ett högtalarelement med högre känslighet om man låter det ha lägre impedans men det är i så fall en tumregel med många undantag. Impedansen är dessutom inte något man kan ändra när man designar högtalarelement utan att samtidigt ett antal andra parameterar ändras.

Den impedans som anges för en högtalare, t.ex. 4 ohm, är en väldigt trubbig siffra eftersom impedansen i verkligheten ändras med frekvensen. En högtalare kan ha en dipp i impedansen vid någon frekvens som är mycket lägre än vad som anges nominellt. Samtidigt kan den vid andra frekvenser ha en betydligt högre impedans (spolar har ju en naturligt stigande impedans med stigande frekvens). Därför ska du vara medveten om att det egentligen inte säger sådär jättemycket att en högtalare anges till x ohm.

Du kan blanda högtalare med olika ohmtal i ett surroundsystem. Du kan även blanda högtalare med olika känslighet om du har möjlighet att justera volymen separat. T.ex kanske fronthögtalarna har en annan känslighet än bakhögtalarna. Det borde vara helt ok.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2010/01/29 08:03:48
Go to Top of Page

bigblue
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/02/03 :  21:34:18  Show Profile Send bigblue a Private Message
Jag har beställt en Maranz SR6004, en reciever som ger 110 W vid 8 ohm och 130 W vid 6 ohm. Men den är inte specad för 4 ohm. Innebär det att det är en dålig ide att driva centern (4 ohm) med denna maskin? Resten av högtalarna i biosystemet kommer bli 8 ohms.

Life is not the number of breaths you take,
But the moments that take your breath away.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/04 :  11:53:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Lånar tråden lite: Har en Onkyo TX-SR876 hembioreciever. Den driver just nu Heco Celan 700 + 300 + Center 3 som alla är specade 4-8 ohm. Har tillfälligt kopplat ur stereoförstärkaren för att testa 876:ans ljud i stereo. Och det är riktigt bra faktiskt!

Jag kör recievern på 6-ohmsläget för att få ut bästa möjliga ljud. Dock blir stärkaren riktigt varm, säkert 60 grader ovanpå. Har som hastigast testat 4-ohmsläget och då blev stärkaren svalare, men ljudet blev sämre...

Hur varm kan man acceptera att den blir?
Kan man se temperaturen i en servicemeny?
Borde jag köra på 4-ohmsläget istället?

BTW: Min 805:a driver ett par Celan 500 (4-8 ohm), och är även den inställd på 6 ohm. Den blir också lika varm...

Dock hade jag en HK990 ett tag och den blev ännu varmare. Den orsakade nästan brännskador! Och den hade minsann ingen ohm-switch.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bootstrap
Klubbmästare, KAS

106 Posts

Posted - 2010/02/10 :  11:29:59  Show Profile Send Bootstrap a Private Message
Behöver väl inte vara en skit förstärkare eller billig för att ha problem vid lägre ohm antal?!

Gällande onkyon så är det säkert samma som min yamaha, 6ohms inställningen begränsar effekten för att den inte ska bli lika varm, i mitt fall verkar folk gilla att köra i 8ohms inställningen oavsett. Dock har min modell en fläkt som kan kyla extra när det behövs.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/10 :  11:58:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
f95toli: En 8-ohmshögtalare som ramlar ner till 1 ohm vid vissa frekvenser är ingen 8-ohmshögtalare. Standarden föreskriver att en högtalares impedans inte får dippa mer än 20% under den nominella impedansen. Den nominella impedansen är ett medelvärde av impedansen kan man säga. Så en 8-ohmshögtalare kan ha impedans som varierar mellan 6.4 ohm och uppåt.

staffann: Känsligheten för en högtalare anges i dB @ 1m @ 2.83Vrms. Man normerar alltså till hur en högtalare med konstant 8-ohmsimpedans beter sig. Eftersom en förstärkare är en konstantspänningsgenerator (d v s en utspänning som idealt är en multipel av inspänningen och oberoende på lasten på utgången) så är detta det lämpligaste sättet att ange tonkurva om man har som de flesta högtalare - en frekvensolinjär impedans.

Verkningsgraden anges däremot i dB @ 1m @ 1w. Men för de flesta så är denna siffra relativt värdelös att veta.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion

Edited by - Nagref on 2010/02/10 11:58:56
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/10 :  12:46:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Men en högtalare som är specad "4-8 ohm" då? Är den extra jobbig att driva p.g.a. att intervallet är så stort? Kan de dippa 20% från 4 ohm så är vi ju nere på 3,2 ohm! Eller betyder siffran att 4 ohm är lägsta möjliga resistans?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2010/02/10 :  13:44:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om en högtalare är specad "4-8 ohm" så vet man inte så mycket om den mer än möjligen att man bör kunna använda den till de flesta förstärkare. Om en 4-ohmshögtalare dippar till 3.2 ohm så är det inte så farligt. Det klarar i princip alla normalt konstruerade förstärkare.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/15 :  10:42:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Så det är i sin ordning att mina Onkyo-stärkare som är inställda på 6 ohm och kopplade till 4-8 ohms-högtalare blir väldigt varma alltså?

Har testat 4-ohmsläget också men det låter tråkigt, oengagerat och platt. Dock blir båda förstärkarna mindre varma.

Var är det som händer i stärkaren rent tekniskt när man kopplar om? Jag vet att det är en strömbegränsning men hur får man till denna begränsning rent elektroniskt? Använder man bara halva nätdelen eller?

Och hur gör man om bara vissa av högtalarna är låg-ohmiga medan vissa inte är det i setuppen?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/02/15 :  12:50:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag har helt enkelt bara tagit för givet att det enda som görs är att de minskar förstärkningen så max spänning ut inte ger mer än märkeffekt i den impedansen du ställt den för. Men jag tror inte man behöver tänka så mycket på det, du petar nog aldrig ut mer än 10W ändå om du är kvar i samma rum och har normala högtalare. Det är knepigt att begränsa strömmen på något vettigt sätt i en (spännings)förstärkare.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.45 sekunder. Snitz Forums 2000