HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstant svagt brus från diskanterna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/08 :  12:39:06  Show Profile Send kimson a Private Message
Hej på er!

Har nyligen köpt en begagnad MF Tri-vista 300.
Den låter helt fantastiskt och är i nyskick visuellt.

Upptäckte nyligen när jag stod nära ena högtalaren, samtidigt som ingen musik spelades, att det kommer ett svagt brus från diskanten. Också andra högtalaren lämnar ett svagt brus från diskanten. Även när cd-spelare är avstängd.

Någon som har förslag på vad det kan tänkas bero på?

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/02/08 :  12:48:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rör brusar mer än transistorer och din förstärkare har rör i sig.

Bruset hörs väl inte till lyssningsposition?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/08 :  13:00:39  Show Profile Send kimson a Private Message
Nej bara om man "lägger örat på" så att säga.

Tack Bernt! Hade ingen aning om detta.

mvh
Kim

Min anläggning:
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/02/08 :  16:07:20  Show Profile Send pak a Private Message
En del transistorförstärkare susar också en del.
Speciellt om de är väldigt bredbandiga och inte är begränsade uppåt.
Många "dyrare" gör så.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/08 :  17:36:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är just av den anledningen att dom brusar som jag har valt bort rörslutsteg. Nu finns det slutsteg med rör som har mycket lågt brus, men ändå inte lika tyst som de bästa slutstegen med transistorer. Om vi säger så här att ett bra slutsteg med rör har ett S/N på -95dB medan ett med transistorer kan ha -115dB.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  18:09:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mitt rörsteg brusar inte. Däremot det trissesteg som varit på besök.
Hoktunas 300B-rörbygge var också tyst. Erik och Olas The Dream
brusade. Det ligger alltså inte i trisse/rör-frågan utan konstruktionen i sig...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/08 :  18:13:50  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Mitt Naim 150x slutsteg brusar också, men låter bra ändå.
Det är inga rör i närheten av det - det beror nog mer på designfilosofin.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/08 :  19:28:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är väl så att rörsteg fungerar bra till passivt delade högtalare. Bruset hörs inte lika tydligt som när man delar aktivt, och allra mest hör man bruset med horn.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/08 :  19:51:29  Show Profile Send kimson a Private Message
Tri-vistan har rör i förstegsdelen och "bruset hörs bara med örat 10 cm eller närmare från diskanten, alltså inget problem för mig.

Min anläggning:
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/08 :  20:27:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Försteg eller förförstärkare med rör är inget problem utan det handlar mera om själva slutsteget. Jag är lite förvånad över att "The Dream" brusar. det brukar ju annars vara så att riktigt dyra rörhäckar är ganska tysta av sig.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  20:58:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ola eller Erik vägrade tro mig...men åldern kanske tar ut sin rätt...110 dB/W är ju inte speciellt tacksamt heller...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/02/09 :  07:27:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bruset i en förstärkare är direkt avhängig antalet förstärkande steg, The Dream har 3 steg (utan motkoppling) för att ha möjlighet till direkt anslutning av linjekällor som CD spelare eller liknande. Detta delvis för att slippa använda försteg, vilket är en inte alldeles föraktfull kostnadsbesparing. Tyvärr ökar risken för hörbart brus med 3 stegs förstärkning jämfört med 2 steg vilket är vanligt i slutsteg. Om sedan en högtalare besitter 110 Db:s känslighet kan det brusa något beroende bla på olika rörexemplar.
På den nämnda förstärkaren utbyttes emellertid ingångsröret till ett rör av annat fabrikat varvid bruströskeln reducerades ytterliggare och är nu ohörbar även på de känsligaste högtalare. Svårare var det inte. Kan även nämnas att The Dream helt saknar tendenser till brum vilket är ett större problem i ett flertal rörförstärkare, även mycket dyrbara.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2010/02/09 07:31:29
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/09 :  08:09:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okej, bra med den infon!

quote:
Kan även nämnas att The Dream helt saknar tendenser till brum

Håller med, men det fodras nog ett hembesök till för att jag ska bli helt övertygad
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/09 :  11:22:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
NAD brusar ofta. Vissa billiga förstärkare saknar detta brus helt och detta beror enligt en säljare på HIFI-Klubben på en filtrering som man lagt på enbart för att dölja det. Och sådana förstärkare låter riktigt tråkigt, ljudbilden är á la filt över högtalaren.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/09 :  12:32:17  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vissa billiga förstärkare saknar detta brus helt och detta beror enligt en säljare på HIFI-Klubben på en filtrering som man lagt på enbart för att dölja det.
Det där är typisk mumbo jumbo snack som jag inte tror ett ögonblick på.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/02/09 :  14:19:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går inte att filtrera bort den typ av brus som det talas om här, det har ju samma frekvensfördelning som musik.
Ett filter som tog bort bruset skulle alltså också göra det rätt tyst...

Att det brusar beror på en kombination av brus från komponenterna, mängden förstärkning och känsligheten hos högtalarna.

Allting brusar mer eller mindre.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2010/02/09 :  15:10:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vissa billiga förstärkare saknar detta brus helt och detta beror enligt en säljare på HIFI-Klubben på en filtrering som man lagt på enbart för att dölja det.
Sa han på det viset så ska man nog ta det mesta som den säljaren säger med minst en vagnslast salt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/09 :  15:13:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hehe! Han har slutat! :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000