HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga låda till ett kit...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:58:49  Show Profile Send yudansha a Private Message
Om jag ska bygga en låda till ett högtalarkit (t.ex. från Hifikit eller Dynabel) räcker det då med att baffeln har samma mått som den ursprungliga (orginal-lådan), förutom att innervolymen är densamma. Jag vill nämligen göra en långt kraftigare konstruktion än de man kan köpa med. Detta gör ju väggarna tjockare och därmed måste lådan bli djupare för att bibehålla samma volym och baffel-storlek. Eller kan man fasa lådan på framsidan så att den ändå är bredare fastän baffeln densamma (och isåfall, måste man tänka på vinkeln i fasningen).
Ni förstår säkert vad jag är ute efter att fråga. Filter och element är färdiga, vad ska jag tänka på i lådbygget?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/01/16 :  12:35:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Enklast för att få svar på din fråga är att söka i gamla trådar. Jag hade själv en tråd när jag började om Hifi-kits byggsatser. Man får inte så många svar....

Prova att söka på stagning och låda, så ska du få se hur mycket som diskuterats tidigare. Som jag förstått är det inte så mycket science bakom lådor/byggsatser. Lådorna är avstämda lagom för ngn frekvens, men jag tror inte de gjort några baffelkorrektioner eller liknande. Filtren är också ganska standardiserade och sällan anpassade till specifika element/lådor.

Någon som inte håller med?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/16 :  12:53:30  Show Profile Send norman a Private Message
Om man skall köpa kit från hifikit så tror jag man bör satsa på nåt där det står t.ex. "filter utvecklat av seas" för hifikits egna filter verkar bara vara standardfilter som alltså inte tar hänsyn till varken element eller baffel...
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/16 :  13:45:04  Show Profile Send yudansha a Private Message
Det var inte riktigt vad jag menade. Kiten jag funderar över har inte några standardfilter, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska köpa än. Frågan är alltså mer allmänt ställd, med tanken att filtren är utvecklade för högtalaren ifråga.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:06:29  Show Profile Send ZAC a Private Message
Jag tror att så länge du håller baffeln lika stor som orginalet så
är det lugnt. En fasning, som du var inne på, borde oxå funka.
Det viktigaste är ändå alltid volymen o avstämningen.
Sen kan man ju inte staga hur som helst heller med tanke på luftflöde
osv. o portplacering spelar oxå en viss roll.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:18:26  Show Profile Send yudansha a Private Message
Om jag fasar baffeln, ska jag då räkna baffelytan med eller utan fasningen. Kan jag göra en jätte-fet låda men ändå fasa till baffeln så att den stämmer med orginalet, kanske t.o.m. göra en golvare av en stativhögtalare fast med separat baffel och där byggets funktion blir, så att säga, högtalare med inbyggt stativ.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000