HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tubetraps??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:11:32  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!
Jag tänkte att jag skulle bygga några tubetraps för att dämpa ned framför allt basen i mitt musikrum (källaren).
Jag har sett Jon Rischs byggbeskrivning men undrar lite mer kring dimensionering etc.
Vilken innediameter (eller innervolym?) bör man ha??
Vilket material bör man ha, glasfiber/stenull ... , och vilken densitet i så fall??
Är det en viss volym eller yta av rummet som skall täckas upp för att få effektivitet i dessa tubetraps???
Finns det formler för att räkna ut detta??
Mvh Stephan

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:42:02  Show Profile Send celef a Private Message
Det har skrivits spaltmeter om tubetraps å andra absorbenter, sök i arkivet. Annars kan man väl säga att det krävs stora mängder absorbenter för att dämpa låga frekvenser pga de enorma våglängderna, hörnen i rummet är ett bra ställe att dämpa. Glasull eller stenull (aka. mineralull) är bäst (å billigast?), densiteten varierar beroende på frekvens, låga frekvenser kräver högre densitet än höga frekvenser.

sound pollution
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:44:47  Show Profile Send jlinders a Private Message
Har läst de flesta tubetraptrådar men inte kommit igång... Rörskålar verkar populärt för att det är enklare att få tätt, MEN kostar ca 500:-/m. Ett helt rum kostar 2000-5000:- vilket kan kännas lite mycket innan man vet vad man får.
DÅ HELT PLÖTSLIGT FICK JAG EN IDÉ!!!

Kan man bygga dem av dämpande skumgummi? Det finns ju redan dämpmaterial som man kan beställa i olika storlekar. Kan man bygga tubetrap:en av sådant? Verkar lätt att limma, kan beställas i den storlek man vill, bevisat dämpande effekt som dämpskiva på vägg OCH på Nationalgummi i Halmstad kan man beställa 3 cm tjock för 80 kr/kvm viket ger ett betydligt lägre pris än rörskålar av mineralull.
Snälla.... kan någon kunning försöka sätta sig in i denna konstruktion? Tacksam för alla tankar och idéer.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:09:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej jlinders,
de du "skumgummiabsorbenter" du funderar på kommer liksom John Rischs variant inte att fungera vid låga frekvenser. Resistiva absorbneter likt dessa absorberar mest där partikelhastigheten är som störst, dvs vid en kvarts våglängd (invid vägg), och då måste man absorbera mycket långt ut från vägg om man ska få dem lågfrekventa. Jag har aldrig sett någon kunna prestera mätdata (absorptionskoefficienter som funktion av frekvens) på John Rischs varianter, det skulle vara intressant om du eller någon annan kan hitta det.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:00:04  Show Profile Send Saro a Private Message
Knoppen: Du verkar ju ha rätt bra koll på detta. Så.. Ifall man skulle villja bygga en tubetrap som tar ända ner till 20 hz vilken diameter skulle den ha då och hur tjocka väggar skulle den ha?
*nyfiken*

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/01/07 :  13:22:14  Show Profile Send Johnny a Private Message
Jag är också nyfiken på samma sak som Samuelrönnqwist frågar efter. Dom måste väl bli rejält stora, eller?

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  14:57:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Knoppen: Du verkar ju ha rätt bra koll på detta. Så.. Ifall man skulle villja bygga en tubetrap som tar ända ner till 20 hz vilken diameter skulle den ha då och hur tjocka väggar skulle den ha?
*nyfiken*

MVH Samuel Rönnqwist

Typ ett par meter i diameter eller så... med den "traditionella" metoden.

Man kan bygga membranabsorbenter (inte så bredbandiga men ganska) eller helmholtzresonatorer (ganska smalbandiga beroende på resistiv dämpning) eller göra absorbenter med kontrollerad flödesresistans och massegenskaper.

/Johan Lindroos
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:15:08  Show Profile Send Saro a Private Message
bara ett par meter? ok.. *börja bygga*

Visst så borde ju membranabsorbenter vara mycket smidigare och Dahlberg har lovat att räkna på en som byggs av bokhyllan billy.. rätt står alltså.. Men en tubetrap som är ett par tre meter i diameter borde ju vara tufft att ha i rummet.. eller varför inte 4 st? hmm.. Undra vart gränsen går för min sambo... Hon har aldrig sagt nej till något ännu.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:21:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är det någon som har testat detta företag och deras produkter, hur som hellst är det läckert att inreda med! Nån? Som? Har? Lyssnat?

http://www.snowcrash.se/products/sound_wave/swell.php
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/07 :  17:03:33  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Du nämner absorbenter med kontrollerad flödesresistans och massegenskaper.
Vad är dessa för några??? Har du några beskrivningar på hur man bygger dessa och hur man dimensionerar dem???
Är inte tubetraps, som ju är beroende på väggens densitet, tjocklek samt tubens innerdiameter, en typ av flödesresistans???
Mvh Stephan

[/quote]
Typ ett par meter i diameter eller så... med den "traditionella" metoden.

Man kan bygga membranabsorbenter (inte så bredbandiga men ganska) eller helmholtzresonatorer (ganska smalbandiga beroende på resistiv dämpning) eller göra absorbenter med kontrollerad flödesresistans och massegenskaper.

/Johan Lindroos
[/quote]
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  17:46:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Stephan O

Du nämner absorbenter med kontrollerad flödesresistans och massegenskaper.
Vad är dessa för några??? Har du några beskrivningar på hur man bygger dessa och hur man dimensionerar dem???
Är inte tubetraps, som ju är beroende på väggens densitet, tjocklek samt tubens innerdiameter, en typ av flödesresistans???
Mvh Stephan

Jag har inte dimensionerat några ännu. Jag måste göra en hel del mätningar och beräkningar då först. Jag har aldrig heller sett någon kommersiellt tillgänglig. Jag kanske gör det, jag får se.

De s k "tubetraps" som finns att köpa, bygger i princip enbart på flödesresistans, och de fungerar ju inte så bra.

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  18:14:54  Show Profile Send Saro a Private Message
Knoppen: De som Mårten Design har plockat hem från italien då?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  18:24:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Räknade just på bokhyllan "Billy" som membranabsorbent och den skall få en peakfrekvens vid 88hz om man förutsätter att bakstycket har samma densitet som 3mm plywood. Djupmåttet är 26cm. Vid kontrollmätningar beskrivna i "Handbook for soundengineers" så fick ett exempel med 211hz i framräknad peakfrekvens en verklig sådan vid 125hz. Det är lite trail and error alltså. Membranvikten går naturligvis att ändra (kontaktlim och en gammal plastmatta kanske, bitumenfolie?) Tycker själv att bakstycket är en rimlig utgångspunkt, då är finishen klar också. Det nya bakstycket bör vara ganska stadigt, 16mm spånplatta och lite reglar kan vara en lösning.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  19:46:06  Show Profile Send Saro a Private Message
har tänkt lite på detta.. vore det inte enklast att låta bakstycet sittakvar där det sitter ispåren och sen bara använda sig av sikaflex på insidan för att få den att sitta ännubättre? sen bara skruva igen framsidan.. vända baksidan frammåt så att säga...

Vad säger du dahlberg?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:17:09  Show Profile Send celef a Private Message
Bäst är väl ändå att snett (45 grader) över rumshörn montera en mineralullsvägg så att maxdjupet iaf blir >2meter. Man kanske t o m kan bakom väggen montera en inspelningsmik kopplad till en fasvänd förstärkare drivandes en subwoofer?

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:27:22  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

har tänkt lite på detta.. vore det inte enklast att låta bakstycet sittakvar där det sitter ispåren och sen bara använda sig av sikaflex på insidan för att få den att sitta ännubättre? sen bara skruva igen framsidan.. vända baksidan frammåt så att säga...

Vad säger du dahlberg?

Baksidan är ful.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:34:39  Show Profile Send Saro a Private Message
dahlberg: visst.. men inte om man vänder den med faneren utåt.. eller hur?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:40:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Kanten intill är inte klädd alls, spånskiva alltså. Jag kan skicka genomskärningsritningen nu bara jag får en adress.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  21:38:40  Show Profile Send Saro a Private Message
basarsmurfen@hotmail.com

jasså den är inte fanerad.. hmm.. får se vad det blir då..
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/01/07 :  21:43:07  Show Profile Send Johnny a Private Message
tar gärna en jag oxå...om det är ok?

johnnyfranzen@hotmail.com

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/01/07 :  21:45:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ett beräkningsprogram för optimering av akustiken finn här:
The following program allows you to calculate the reverberation time and the frequency response of the loudspeakers in your listening room.
http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:33:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Samuel och Johnny, ni har mail.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:37:19  Show Profile Send d_kay a Private Message
tänkte bygga sådana här:

http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

fast jag tänkte att istället för att montera de direkt på väggen så gör man en sluten sandwichkonstruktion av dem. Förslagsvis lika tjock plywood på framsidan som baksida. Några kommentarer?. Hur påverkar förresten densiteten på glasullen frekvensdämpningen?. Har lite svårt att fixa fram just rätt densitet (50kg/m3).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:57:57  Show Profile Send Saro a Private Message
jippi :) ... *springa och kolla*

Ja.. Då var det ju presix som jag trodde.. Man får väl göra någon from av kuddar med dämpning i ..
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:59:19  Show Profile Send jlinders a Private Message
Fick inte riktigt klart för mig varför det skulle vara sämre att bygga tubetrap av dämpande skumgummi/cellplast än t.ex. mineralull. Är det lika trögt för luften att passera så kan jag inte se skillnaden. Kan någon förtydliga?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:59:51  Show Profile Send Saro a Private Message
just ja.. har du någon kurva på den absorbenten?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000