HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifiapparater, stora skillnader, ellur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:26:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Alltså, är det så himla stor skillnad mellan olika märken?

I stort, alltså?

Jag kom att tänka på det nu efter att jag nyligen inhandlat ett nytt armbandsur.
De allra flesta ur har samma verk. Tar vi mekaniska ur, så har merparten exakt samma. Antingen det manuella ETA eller det automatiska ETA-verket.
Det finns hundratals märken, men de är samma-lika inuti.
Då kan man ju undra vad själva märket egentligen representerar?

Beträffande hifi så handlar det förvisso inte om att det finns ett par, tre olika färdiga kretskortslösningar att stoppa in i en plåtlåda.
Men trots det, så är nog resultatet ändå ungefär samma-lika även här.
Därför undrar jag även i detta fall, vad själva märket egentligen betyder.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/21 11:04:30

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:42:57  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Jag upplever många gånger att ljudkvaliten är väldigt lika mellan olika förstärkare och CD-spelare. Det som då avgör vilket märke jag köper är... utseendet. Känslan. Och om det finns finesser som hörlursuttag eller phonosteg på förstärkaren.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:52:00  Show Profile Send ekman a Private Message
Eller är det kanske så att man gärna vill att det ska vara såhär enkelt så man slipper lägga tid/energi och pengar på det?

Enklare att blunda för problemen.
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:56:04  Show Profile Send masund a Private Message
Hifiapparater, ungefär som klockor?

Eller som bilar.
Ta en Volvo V50 mot en VW Golf variant med 170 hästar vardera.
Det är en burk med fyra hjul och motor,väldigt lika varandra men de beter sig väldigt olika.

Edited by - masund on 2010/03/20 12:58:06
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/20 :  13:05:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Bilarna var en intressant liknelse.

Jag har normalt en Prius.
Nu är den på verkstad och jag har därför lånat en Ford Focus och har nu en SAAB 9-3.
Pja, skillnader är det naturligtvis.
Men det som är mest slående för min del, är likheterna.
Inte skillnaderna.

Det är väl inte så mycket att diskutera att det finns skillnader.
För det gör det ju, det tycker även jag.

Det som jag tycker är mest slående även beträffande hifi är likheterna.
Inte skillnaderna.

Men jag kanske är för gammal?
Dessutom kanske jag inte zoomar in tillräckligt?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/20 13:20:43
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/20 :  15:18:46  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Nej, klockor kan nog inte jämföras med hifi. En klockas uppgift är ju bara att visa tiden. En ganska rak, och i alla avseenden linjär uppgift. Så är det inte inom ljudproduktion. En högtalare tex, är resultatet av ett mycket omfattande arbete av mätande och lyssnande. I alla fall om det är fråga om en bra konstruktion. Där till slut allt trots allt måste avslutas med en kompromiss, för en kompromiss blir det alltid när det gäller högtalare. En del högtalare är mest konstruerade för akustisk musik, andra är mer optimerade för den moderna underhållnings musiken.

Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2010/03/20 15:34:34
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/20 :  16:18:21  Show Profile Send JonasY a Private Message
Själv tycker klockan var en bra liknelse. Om klockan skall visa tiden, skall en ljudanläggning reproducera det som en gång spelades in. Jag vet att inte alla håller med om detta, men så ser jag på det i alla fall. I min värld kan man inte optimera prylarna efter en viss typ av musik (däremot självklart till olika användningsområden).

När det gäller trådskaparens fråga tror jag mycket handlar om att vi människor sällan agerar helt rationellt. Man köper en förstärkare för "att det blev så", kanske gillade man designen, försäljaren var trevlig och priset var rätt etc. Jag säger absolut inte att det alltid är så, men det är vanligt förekommande. Det är bara att titta på alla trådar i forumet som handlar om hur någon bespetsat sig på märke x eller teknologi y.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2010/03/20 :  17:45:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Nej, klockor kan nog inte jämföras med hifi. En klockas uppgift är ju bara att visa tiden.

Och en ljudanläggnings uppgift är ju bara att förmedla inspelat ljud. Hur svårt kan det vara?
Jag tycker nog liknelsen är relevant. Även en klocka är väl en kompromiss, ialla fall armbandsur? Den ska visa tiden exakt. Hur exakt? Kostnads- och utrymmesfråga. Den ska vara snygg och fungera som smycke, men smaken är som baken, som tur är. Den ska vara tålig, men kan inte väga 40 kg och vara stor som ett kylskåp. Ibland vill man (sorry) jag ha andra funktioner inbyggda, vilket även det blir en kompromiss pga storlek och design. Det finns prestigemärken och budget märken. På samma sätt som inom hifi, betyder inte ett bra märke att det är bra kvalitet, och tvärt om (Min Omega seamaster är den sämsta skit jag haft. Bara krånglat och hopplöst dålig batteritid. Varit inne på verkstad säkert 5-6 gånger. Kör bara japansk numera)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/20 :  20:24:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jovisst, men ETA verk? Det är väl ändå ganska mediokra klockor som har det idag, tillochmed replikor/kopior har ETA verk, en riktig klocka har väl åtminstone ett Valjoux verk eller Lemania eller ett eget som Jaeger LeCoultre eller Patek Philippe?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/03/20 :  20:44:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ehm, Valjoux och Lemania ägs av ETA som i sin tur ägs Swatch.
http://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

Observera att det finns olika kvalitetsnivåer på verken...

Swatchgruppen äger för övrigt en hel hög med prestigemärken så det är inte så konstigt om det sitter ETA-verk i dem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/20 :  21:03:16  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ägandebilden inom urmakarvärlden är precis likadan som bilvärlden, eller just vår audiovärld, Volksvagen äger Lambo, Harman International äger JBL och Tannoy, det är trots detta stor skillnad på ett Valjoux 7733 och ett ETA kronografverk.
Är det nu jag skall säga: ur led är tiden?



Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/03/20 :  21:11:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Volksvagen äger Lambo

Volkswagen äger Bentley, som det sitter folkamotorer i annat trim i. En ovanligt passande jämförelse i sammanhanget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/03/20 :  21:21:19  Show Profile Send jonasz a Private Message
Menar du att ett Valjoux har mindre gångavvikelse än ett ETA?

Varför ens bry sig om mekaniska klockor när det finns kvartsur? Har ett par radiokontrollerade dylika med solcellsdrift som är mer eller mindre underhållsfria och visar rätt tid, inte ca tid som Omega, Rolex och alla andra överprisade märken...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2010/03/20 21:22:45
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/03/20 :  21:31:11  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Ja, Miambler.

Du har nog rätt. Man kan ju se det ur den synvinkeln också. Absolut.

Eriksson.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/20 :  21:52:56  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ja jag menar absolut att Valjouxverk är bättre än ETAs olika standardverk, Rolex är för övrigt ingen urtillverkare, endast en Englandsrotat varumärke, de flesta modellerna har ETAverk men de första årgångarna av Daytona hade Valjoux cal 72 (manuell). En del Rolexklockor har haft Zenithverk, en helt annan (riktigt hög) kvalitetsnivå.

Gångavvikelse, ingen mekanisk klocka är exakt, men känslan är en helt annan, precis som en riktig tonarm.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/03/20 :  23:39:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
Rolex är ett av få urtillverkare som gör sina egna verk, det sitter inga ETA i dem. Detta gör dem i mina ögon lite mer exklusiva än Breitling och alla de andra tillverkarna som använder Valjoux, ETA och liknande "standardverk". Företaget började som du säger som ett brittiskt varumärke men flyttade till Schweitz 1919 och är sedan dess designade och tillverkade där.


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/21 :  07:51:04  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag var inte ute efter rena fakta, bevisande om rätt eller fel, vad som är bättre eller sämre osv, i den här tråden.

Det finns hur många trådar som helst att föra sådana samtal i.


Men kör vidare om ni vill!
Jag äger ju liksom inte tråden.


Mitt grundantagande handlar dock om att vi kanske fokuserar mer på skillnader än på likheter.
Min grundfråga är därför nåt i stil med:
"Varför då?"

Jag tänker mej en trådutveckling bestående av reflexioner kring detta.
Alltså mer av funderingar än av slutliga svar.
Huruvida dETtA verk är bättre än VAd LJOUX som helst, är liksom inte grejen.
(Förresten, bättre på vad? Allt, eller?)

Det är ju liksom ingen brådska att komma till det trånga målet och stå där och knuffas.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/21 :  08:16:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Mitt grundantagande handlar dock om att vi kanske fokuserar mer på skillnader än på likheter.
Min grundfråga är därför nåt i stil med:
"Varför då?"


I allmänhet är det så att kan man märka skillnader är ens sinnen "friska". Jag har nyss varit på både synundersökning och hörselkontroll och i båda fallen var det just skillnader som avgjorde hur bra jag såg/hörde.

En människa som inte kan märka skillnader mellan fiende och vän har det inte lätt och kan i värsta fall hamna på psyket, någon som inte kan se skillnad på nuet och det förflutna hamnar ibland där också.

Det verkar som om sinnesfriskhet beror på att man kan märka skillnader, och detta kanske avspeglar sig i vårt hifi-intresse.

Ja, så går mina funderingar...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2010/03/21 :  08:34:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Det är ju liksom ingen brådska att komma till det trånga målet och stå där och knuffas.
Jo så kanske det blir om alla har samma resmål. Har vi det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2010/03/21 :  08:44:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag har en knapp som är ur.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/21 :  09:52:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det är ju liksom ingen brådska att komma till det trånga målet och stå där och knuffas.
--------------------------------------------------------------------------------

Jo så kanske det blir om alla har samma resmål. Har vi det?


Nu såg jag "målet" mest som:
"Jah! Jag vann diskussionen!"

Men i ett vidare perspektiv så finns det ju en del olika mål.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/03/21 :  11:48:26  Show Profile Send byZan a Private Message
Är det verkligen så att likheterna är stora och skillnaderna små?
Är det verkligen så att det är samma komponenter i klockor, bilar, hifi-elektronik o s v?

Då skulle det i så fall bara vara designen som är skillnaden?

Usch vad lurad jag skulle vara i så fall

Grannarnas hus en kopia på mitt eget, utanpå ja, men inuti? Nä det tror jag inte på, inte allas hus i alla fall


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/03/21 :  11:57:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Vi människor är väldigt lika varandra till det fysiska inre. Det yttre skiljer sig något åt, men inte i det stora hela. Ändå är det väldigt stor skillnad mellan oss människor. Samma sak inom hifi. Kanske det finns en "hifi-själ" som skiljer mellan apparaterna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2010/03/21 :  12:33:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Alltså, är det så himla stor skillnad mellan olika märken?

I stort, alltså?

Jag kom att tänka på det nu efter att jag nyligen inhandlat ett nytt armbandsur.
De allra flesta ur har samma verk. Tar vi mekaniska ur, så har merparten exakt samma. Antingen det manuella ETA eller det automatiska ETA-verket.
Det finns hundratals märken, men de är samma-lika inuti.
Då kan man ju undra vad själva märket egentligen representerar?

Beträffande hifi så handlar det förvisso inte om att det finns ett par, tre olika färdiga kretskortslösningar att stoppa in i en plåtlåda.
Men trots det, så är nog resultatet ändå ungefär samma-lika även här.
Därför undrar jag även i detta fall, vad själva märket egentligen betyder.


Garanterat finns det märken som ligger väldigt nära varandra klangligt sett, konstigt vore annars med detta enorma utbud som finns, men går man till ytterligheter så skiljer det en hel del, det visar ju också gjorda mätningar, sen är jag övertygad om att olikheterna ljudmässigt förstärks pga att när du tex jämför två förstärkare på ett utvalt högtalarpar är det inte sällan att den ena gynnas mera än den andra av den aktuella lasten.
Jag tror att stora färgningar många ggr helt enkelt beror på att förstärkaren används på ett sätt den inte riktigt är lämpad för, vilket bidrar till distorsion och tonkurveavvikelser.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/21 :  14:42:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Strmbrg, du har ju helt rätt. När det gäller funktion. Då är det inte så stora skillnader mellan min Königsegg och min frus Skoda Fabia. Men när det kommer till prestanda är det skillnader. Det går att lasta mer i Skodan t.ex. Den är lättare att ta sig i och ur. I synnerhet när muskel- och ledstelhet börjar sätta in.
Och lika dant är det med andra manicker som i grunden har en funktion att uppfylla och som är gemensam, men kan utföras på flera sätt för att nå samma funkionella resultat.

quote:
Därför undrar jag även i detta fall, vad själva märket egentligen betyder.


I mitt bilfall är det inte bara märket som är avgörande utan även kostnad.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/03/21 :  15:15:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
När likheterna mellan saker är stor blir det naturligt att fokusera på skillnaderna och i många fall kanske ge dessa alltför stor vikt? För mig känns det naturligt att det blir så och då inte bara när det gäller hifi utan allting i livet.



You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000