Author |
Topic  |
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:17:40
|
quote: Originally posted by Thomas A
Jag vet vad ni menar med 3-D men jag undrar om det inte är så att 2-D är den rätta benämningen. Djup och bredd.
Hur kan man få höjd från ett stereosystem? Att ljudet i sweet spot verkar komma ovanför högtalarna beror väl på regnbågseffekten och är väl inte någon faktisk höjd.
T
Kanske menas bredd och djup + TID? Är inte även det en dimension? ;-)
...bara bråkar!
Höjd är det sällan mycket av. Det är sällan man hör detta. Tycker jag. Det är nått som tillhör de bättre setup'en!
// Pär E |
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:23:16
|
Jag har bra höjd i mitt system vågar inte tala om vad för apparat som fixade det för då blir jag väl lynchad.    |
Skeptiker |
 |
|
Rob
Member

242 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 21:33:19
|
Visst är det för tråkigt när det inte ljudet släpper ordentligt. Har själv haft detta problem och har frenetiskt trixat med högtalarplacering. Den största förbättringen fick jag genom att laborera med avståndet mellan lådorna. Jag behövde dra i sär dem en hel del innan det föll på plats. Det andra jag gjorde var att spela på längden istället för på bredden i rummet. Testa gärna även att vinkla och även tilta högtalarna... Bjud en några hifi-polare på ett par bärs, skicka in en bra skiva och prova !! Själv är jag förstärkarlös för tillfället men har lånat en polares Accuphase 210... En bra förstärkare/annläggning hjälper och gör det lättare helt klart !! Lycka till... :) |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:09:24
|
Höjd är knepigt att fixa i budgetligan som jag själv spelar i. Förutom de eviga och rättmätiga snacket om mikrofoner och inspelningar så tror jag att det handlar mycket om hur högtalaren och särskilt diskanten sprider ljudet i lyssningsrummet. Åtminstone är det där de uppenbara bristerna finns. De flesta diskanter klarar inte att sprida så bra över 10k har jag märkt. Så måsta man skruva upp volymen en bit. Jag tycker själv jag har lyckats rätt bra med sångröster som kommer upp en bit över högtalarna. Även om det är fixat på konstgjord väg är det upp till högtalarna att reproducera det. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Benji
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:32:43
|
ett par sådana här CL 4Pi Plus (bild finns på www.elac.com) Ska tydligen (om man får tro hifi&musik) ge mycket bidrag till 3d |
"The unexamined life is not worth living."--Socrates |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:57:11
|
Det där med att tilta högtalarna ska testas. Kan ju vara så att de inte riktigt är i fas. Elementernas magneter är nog inte i samma lodräta djup. Provade med att byta sladdar i högtalarna men detta försämrade resultatet. Funderar på att byta en konding i delningsfiltret till diskanten. Den som sitter där är en MKT variant. Kanske det blir en förbättring med en polypropylen istället.
M.v.h / Leif B |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 23:26:49
|
Thomas har förstås rätt i att höjddimensionen inte kodas på en stereoinspelning. Jag har själv slarvat och använt uttrycket "3D" i denna tråd för att beskriva rumsåtergivning i största allmänhet. Å andra sidan finns ju takreflexen med i inspelningar från ffa ekobemängda lokaler som kyrkor och bidrar till totalklangen. Apropå god tvådimensionell(!) återgivning kan jag rekommendera en Chesky-demoplatta där en farbror rör sig på en scen och förflyttar sig bakåt och talar samtidigt som hans polare studsar en basketboll (eller något liknande, minns inte exakt just nu). Efter varje förflyttning meddelar man avståndet till mikrofonerna. En enkel demonstration som visar att det går att uppnå väldigt god illusion av att höra in i det inspelade rummet - om bara ens eget rum tillåter det, dvs är tillräckligt dämpat. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 06:09:55
|
En kommentar: när det gäller hörlurslyssning så är det är självklart att man kan spela in och reproducera ljud tredimensionellt med bara två mikrofoner och ett par hörlurar eftersom vi ju har två öron. Problemet är bara det att alla har olika form på öronen - så man måste spela in med sina egna öron!!!
Men inspelning för lyssning i högtalare är ju en helt annan sak och borde kräva minst tre kanaler för att kunna återge 3D ??
|
Edited by - Fabola on 2003/01/24 06:33:07 |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 09:01:48
|
epkpeng skrev: Kanske menas bredd och djup + TID? Är inte även det en dimension? ;-)
Tid = dimension 4
Detta ger HxBxDxT= 4D 
Dimension 5 är som sinne 6 okänt för de flesta av oss |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 09:29:14
|
Det kan bero på att om ljudet i övrigt är högupplöst och bra på andra sätt så luras vi att tro att det inte längre handlar om insepelat material utan det börjar övergå till att låta verkligt. När denna gräns är passerad så identifierar vi olika ljud tämligen bra. Vi har olika förväntningar om var dom "bör komma ifrån" och hjärnan processerar fram detta så att det stämmer med förväntningarna. Detta är en hypotes och inte något som jag påstår är fakta. Skorna ska vara nere och huvvet uppe. Låter det skor och huvve med kuslig realism kanske hjärnan "hjälper" oss med resten. Rent fysikaliskt passar min tes in i alla fall. Det kan alltså handla om kvalite på inspelning och anläggning i övrig bemärkelse som ger detta.
Om man har en symetrisk högtalare, till exempel en elektrostatpanel eller en dápolitto-konstruktion eller liknande som man tycker ger höjdinfo på rätt sätt och man tror att det beror på faktisk fysikalisk höjd info bör det bli upp och ner om man vänder upp och ner på högtalaren. Jag har inte testat men jag tror inte att det låter annorlunda faktiskt. Varför skulle det göra det! Om ett sådant test visar sig inte vända ljudbilden ligger min tes ännu närmare till hands.
Om man inbillar sig något så är det naturligt att inbillningen drar åt rätt håll. Hjärnan är lat och gillar när saker hamnar på plats så att den slipper jobba. Detta kan testas med diverse synvilleexperiment på bilder. Finns massvis med tillrättalagda bilder där man inbillar sig att det ser ut på ett sätt men tittar man närmare så ser man att det var en synvilla. Ofta beror detta på att hjärnan skarvar så att den gör det lätt för sig.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:22:49
|
quote: Originally posted by pekka.j
Thomas har förstås rätt i att höjddimensionen inte kodas på en stereoinspelning. Jag har själv slarvat och använt uttrycket "3D" i denna tråd för att beskriva rumsåtergivning i största allmänhet. Å andra sidan finns ju takreflexen med i inspelningar från ffa ekobemängda lokaler som kyrkor och bidrar till totalklangen. Apropå god tvådimensionell(!) återgivning kan jag rekommendera en Chesky-demoplatta där en farbror rör sig på en scen och förflyttar sig bakåt och talar samtidigt som hans polare studsar en basketboll (eller något liknande, minns inte exakt just nu). Efter varje förflyttning meddelar man avståndet till mikrofonerna. En enkel demonstration som visar att det går att uppnå väldigt god illusion av att höra in i det inspelade rummet - om bara ens eget rum tillåter det, dvs är tillräckligt dämpat. Med vänlig hälsning
Pekka, här tror jag du har fel.
Man kan göra inspelningar som kodats genom mikrofoner med öronliknande riktegenskaper. Jag har själv hört en sådan inspelning som var mycket verklighetstrogen.
Som du kan tänka dig är det förstås I.Ö. som hållit på med detta. Själv vet jag alldeles för lite för att kunna förklara mer om det. Det skulle ha varit givande om Ingvar inte vore avstängd och förmodligen skulle han dela med sig av sin kunskap inom detta.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:46:43
|
Är det konsthuvudstereo vi snackar om. Jag vet noll och intet om detta men det kanske är nåt i stil med blumlein-stereo som man experimenterade med på 30-talet. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:49:55
|
Nej, jag pratar om högtalarlyssning. |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:54:03
|
Knoppen,
Stereoinspelningar via högtalare med höjdinfo!?! Menar du att man får en riktig information om var en ljudkälla är placerad i vertikalled eller ger inspelningen bara en "känsla" av höjd? Jag kan inte ens föreställa mig hur en sådan inspelning skulle vara funtad för att fungera. Kan du berätta mera och vet du om det finns några exempel att tilgå. Det skulle vara jätteintressant att få lyssna!!
Via hörlurar så finns det ju konsthuvudinspelningar men det är ju en helt annan sak där man "tar med" information om reflexmönstret från både själva huvudet (skalle, öronflärparna m.m.) men även ibland reflexer från bålen och axlarna. Var köper man t.ex Stax-skivor nuförtiden förresten -- nån som vet?
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:59:47
|
Hej Conan!
Jag skrev ju att jag inte kan så mycket om detta. Det jag hörde var nå´n gubbe som gick uppför en stege och pratade och sedan ner igen. Mycket verklighetstroget. Men Ingvar Öhman är som sagt avstängd så han kan inte svara.
Stax... PM...
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 11:04:04
|
Nu så har jag provat ändå mer högtalareplaceringar. Vad jag kommer fram till är att det är otroligt känsligt med sträckan från bakväggen resp högtalarna. Naturligtvis ska de vara lika långt från bakväggen men det ska vara en bestämd längd också. I mitt rum verkar det optimala vara 89 cm på högtalarens framkant på den ena sidan och 85 cm på den andra sidan. Dvs en viss vinkling. Går rätt lätt med en tumstock. Ändrar jag placering på något sätt så förändras ljudbilden dramatiskt. Röster t.e.x. blir levande och homogena i lyssningspositionen, men förändras längderna försvinner denna känsla. Avståndet mellan högtalarna är rätt viktigt också, men inte lika känsligt. Nån cm hit eller dit förändrar inte mycket. Men detta skiljer sig säkert med olika anläggningar och rum. Men både vinklingen och avståndet till bakväggen förändrar mycket.
Intressant med olika inspelningstekniker. Går tydligen simulera en 3d känsla på konstgjord väg.
Mvh / Leif B |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 13:57:27
|
"Vad behövs för tredimentionellt ljud??"
Lite pengar, lite 3d. Mycket pengar, mycket 3d.
Sedan finns det apparattillverkare som satsar mer eller mindre på den aspejkten av hifi och det oavsett pris beroende på vad dom prioriterar.
Sedan är det ju kul att testa om man kan tweaka till det lite själv för billiga penningar. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 15:56:47
|
Lyssnar ni på MUSIKEN överhuvudtaget? Låter som ni lyssnar på ljudet... trevlig helg |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:04:01
|
Vi har ju våra öron till att lyssna på ljud, så då är det nog som du säger. Jag har ingen direktkoppling av musik till min hjärna, annat än då jag musicerar i tanken.
Eller hör jag lite fredagseftemiddagsironi? |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:09:37
|
Jo då, Johan, jag vet, men jag utelämnade medvetet detta om Ingvars konstöroninspelningar, som även jag har begränsad info om. Dock vet jag att det även gjorts sjukanaliga inspelningar som ska ha varit ruskigt verklighetstrogna, men det är ju en bit ifrån dagens studiostandards... Med vänlig hälsning Pekka |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:24:55
|
"Det skulle ha varit givande om Ingvar inte vore avstängd och förmodligen skulle han dela med sig av sin kunskap inom detta."
"Men Ingvar Öhman är som sagt avstängd så han kan inte svara."
Ingen har väl missat detta faktum nu...
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:30:52
|
ni får väl skicka in en fråga till molt då =) |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:31:30
|
Sedan har vi ju Q-sound, som har diskuterats på detta forum. Mycket realistisk rikningsinformation tyckte jag spontant (har bara hört det en gång). Det går med hjälp av diverse manipulation att få ljud att låta som om de kom från en viss höjd. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 16:32:26
|
Pekka: Jag tyckte att du väldigt tydligt skrev att det inte går att koda höjddimensionen på en stereoinspelning. Och sedan skriver du att du medvetet utelämnade detta. Eftersom även du vet att det går att koda höjdinformation på stereoinspelningar, tycker jag att det är konstigt att du skriver att det inte går.
Inspelningar med fler kanaler än två är en helt annan grej än det har handlat om ovan.
Trevlig helg! önskar Johan
|
Edited by - Knoppen on 2003/01/27 16:14:00 |
 |
|
sub_sonic
Member

82 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 16:07:45
|
Hej Johan!
Jag tycker inte att Ingvar ska kasta bort tid genom att diskutera på detta forum, då det ofta blir en massa onödig info från folk som TYCKER-till. Är man intresserad av hur ljudteknik fungerar i verkligheten så är man med i LTS.
Jag fattar inte varför inte alla är med i LTS? Det kostar nästan ingenting samt att man får information med MYCKET högt-värde, jag har aldrig läst en Hifi blaska med samma höga kvalite på artiklar som i Molt.
//Lars
|
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
 |
|
Topic  |
|